تبیان، دستیار زندگی
در طول ماه هاى پاییز و زمستان، با كوتاه تر شدن طول روزها و كم شدن نور خورشید، برخى افراد غمگین و افسرده مى شوند و به زودى نیز بهبود پیدا مى كنند. افرادى كه مبتلا به «اختلال تأثیر فصلى» یا به اصطلاح SAD هستند حالت افسردگى عمی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پایان افسردگى هاى زمستانى


در طول ماه هاى پاییز و زمستان، با كوتاه تر شدن طول روزها و كم شدن نور خورشید، برخى افراد غمگین و افسرده مى شوند و به زودى نیز بهبود پیدا مى كنند. افرادى كه مبتلا به «اختلال تأثیر فصلى» یا به اصطلاح SAD هستند حالت افسردگى عمیق ترى را تجربه مى كنند. افراد مبتلا به این اختلال روحى تمایل پیدا مى كنند كه بیشتر بخوابند، پرخورى كنند و در طول فصل هاى پاییز و زمستان دچار اضافه وزن مى شوند. آنها ممكن است احساس خستگى مفرط داشته باشند و از طرفى هم قادر نیستند برنامه منظم خود را انجام دهند. برخى افراد احساس افسردگى و تحریك پذیرى مى كنند و حتى اشتیاق خود را براى شركت در تعاملات اجتماعى از دست مى دهند.

تصور مى شود كه این اختلال فصلى به دلیل اختلال و برهم خوردن سیكل خواب و بیدارى بروز می کند که در نتیجه كاهش نور خورشید در زمستان است.

كاهش نور خورشید منجر به كاهش میزان ترشح هورمون ملاتونین مى شود كه این امر نیز احساس خواب آلودگى و خستگى را در افراد مبتلا افزایش مى دهد. وقتى فصل بهار مى رسد این علائم به تدریج از بین مى روند.

دكتر جاكوبز، مدیر اجرایى مركز بازبینى بهداشت روانى و استاد روان شناسى دانشكده پزشكى هاروارد در این باره گفت: این اختلال یك مشكل واقعى است و نیاز به تشخیص و اغلب نیاز به درمان دارد كه حدود 75 درصد زنان به آن مبتلا مى شوند. وى همچنین افزود: اگرچه این بیمارى معمولاً با حالت هاى شدید بیمارگونه و بسترى شدن همراه نیست اما ممكن است در برخى افراد تمایل به خودكشى به وجود آورد، و اگر چنین اتفاقى بیفتد این افراد باید فوراً با یك متخصص مراقبت هاى بهداشتى مشورت كنند. در اكثر موارد این اختلال بسیار خفیف از سوى خود فرد قابل كنترل است اما در برخى موارد نیاز به بررسى و رسیدگى وجود دارد.

درمان این اختلال بستگى به شدت علائم آن دارد و ممكن است به سادگى قرار گرفتن در معرض نور خورشید و یا گذراندن ساعات بیشترى از روز در كنار پنجره در طول ماه هاى تاریك باشد. اما اگر علائم تشدید شوند، ممكن است به نور درمانى (قرار گرفتن در معرض نور مصنوعى) نیاز باشد و حتى در شرایط حادتر نیز روان درمانى و تجویز داروهاى ضدافسردگى  مورد نیاز است.


زنان افسرده و آلرژى

محققان علوم پزشكى اعلام كردند زنانى كه دچار افسردگى شدید هستند بیشتر از دیگر زنان در معرض ابتلا به آلرژى  قرار دارند .این محققان تأكید كردند به نظر مى رسد آلرژی ها در مردانى نیز كه شخصیت هاى حساس، عصبى و مضطرب دارند بیشتر بروز مى كنند. به گزارش خبرگزارى رویترز از نیویورك، این یافته ها كه حاصل مطالعه بر روى سه هزار و سى و دو فرد بالغ آمریكایى است، نشان مى دهد بین رفتارهاى شخصیت عصبى و افسرده با انرژى رابطه برقرار است و این ارتباط بین زنان و مردان متفاوت است. خلق افسرده، احساس پوچى و غمگینى یا گریان بودن در اكثر اوقات روز و كاهش علاقه و لذت تقریباً در تمام فعالیت ها از نشانه هاى افسردگى هستند.


علائم دیگر افسردگى

شامل اختلال در خواب است كه مى تواند به صورت پرخوابى و كم خوابى  باشد که هر شب وجود دارد و نیز كاهش یا افزایش اشتها كه مى تواند منجربه كاهش یا افزایش وزن شود.

همچنین بیماران افسرده ممكن است در حركات خود كندى یا بى قرارى داشته باشند؛ آنها تقریباً هر روز احساس خستگى یا فقدان نیرو دارند، از دیگر علائم افسردگى احساس بى ارزشى یا گناه به صورت مفرط و نامتناسب است. كاهش توانایى در تمركز فكر، و ناتوانى در تصمیم گیرى هم از دیگر نشانه هاى این بیمارى شایع اعصاب و روان محسوب مى شود. گاه افكار مکرر مربوط به خودكشى  نیز این افراد را آزار مى دهد. براى تشخیص افسردگى و شروع درمان، وجود دو علامت از نشانه هاى یاد شده كه دست كم دو هفته نیز استمرار داشته باشند ضرورى است .

روزنامه ایران


لینک ها

تست افسردگی

افسردگى زمستانى

علائم افسردگى

آنچه باعث افسردگى مى شود

زنان و افسردگی

افسردگی چیست؟

9 روش برای بهتر خوابیدن

چگونه راحت بخوابیم

فروش کتاب های « روان شناسی » و « متفرقه » در فروشگاه اینترنتی تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.