تبیان، دستیار زندگی
و... آورده اند که چون خداوند متعال، مکّه را توسّط پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و با فداکاری امام علی بن ابی طالب علیه السّلام فتح کرد، پیش از آن که حضرت رسول صلوات اللّه علیه و آله عازم و آماده جنگ هَوازن گردد، در حضور جمعی خطاب به علی علیه السّلام اظهار
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سخن گفتن امام علی(ع) با خورشید


"ای علی! برخیز و به همراه اصحاب در گوشه ای از قبرستان بقیع وارد شده و هنگامی که خورشید طلوع نمود، با وی سخن بگو."


خورشید مرد آفتاب طلوع غروب

در مورد ابعاد وجودی شخصیا امام علی علیه السلام هر چه سخن رود کم است و هیهات که عقل ها قادر به درک عظمت وجود ایشان شود. بشر باید به کجا رسیده باشد که خداوند متعال به او مباهات کند و بر ملائکه فخر بفروشد از خلقتش .

شخصیت امام علی علیه السلام چنان است که اگر قرن ها در مورد ایشان سخن رود و قلم زده شود همچنان ابعادی ناگفته خواهد ماند همانطور که ما تا حدودی هر چند اندک در مورد فضایل اخلاقی حضرتش اطلاعاتی داریم و اما در مورد کرامات و معجزات ایشان کمتر شنیده ایم و می داینم در اینجا یکی از معجزات ایشان را ذکر می کنیم  باشد که در جستجوی ابعاد شخصیت ایشان بیشتر به مطالعه و تحقیق بپردازیم و  روح و جان خود را به معرفتش صفا بخشیم و رهرو راهش باشیم.

در کتب مختلف، از راویان متعدّدی همانند سلمان فارسی، عمّار یاسر، ابوذر غفاری، عبداللّه بن مسعود، عبداللّه بن عبّاس و... آورده اند که چون خداوند متعال، مکّه را توسّط پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و با فداکاری امام علی بن ابی طالب علیه السّلام فتح کرد، پیش از آن که حضرت رسول صلوات اللّه علیه و آله عازم و آماده جنگ هَوازن گردد، در حضور جمعی خطاب به علی علیه السّلام اظهار داشت:

"ای علی! برخیز و به همراه اصحاب در گوشه ای از قبرستان بقیع وارد شده و هنگامی که خورشید طلوع نمود، با وی سخن بگو."

شکر و سپاس می گویم خدا را، که مرا بر سایر پیامبران فضیلت و برتری بخشید، همچنین مرا به وسیله علی بن ابی طالب که سید تمام اوصیاء است تأیید و یاری نمود

علی بن ابی طالب علیه السّلام طبق دستور حضرت رسول صلوات اللّه علیه و آله بلند شد و به همراه بعضی از اصحاب به قبرستان بقیع رفت و چون خورشید طلوع کرد؛ آن را مخاطب قرار داد و گفت:

«السّلام علیک ایها العبد الدّائر فی طاعة ربّه» ؛ خورشید جواب سلام حضرت علی علیه السّلام را این چنین پاسخ گفت:

«و علیک السّلام یا اخا رسول اللّه و وصیه و حجّة اللّه علی خلقه»

بعد از آن، مولای متّقیان علی علیه السّلام به شکرانه چنین کرامت و عظمتی که خداوند متعال عطایش فرموده بود سر بر خاک نهاد و سجده شکر به جای آورد. سپس حضرت رسول صلّی اللّه علیه و آله او را گرفت و بلند نمود و فرمود:

"ای حبیب من! تو را بشارت باد بر این که خداوند به میمنت وجود تو بر ملائکه؛ و بر اهل آسمان مباهات می کند."

امام علی (ع)

و پس از آن افزود: "شکر و سپاس می گویم خدا را، که مرا بر سایر پیامبران فضیلت و برتری بخشید، همچنین مرا به وسیله علی بن ابی طالب که سید تمام اوصیاء است تأیید و یاری نمود

." [1]

و همچنین به نقل از جابر بن عبداللّه انصاری امام باقر علیه السّلام فرموده اند:

خورشید هفت مرتبه با حضرت علی علیه السّلام سخن گفت و تکلّم کرد. [2]

وقتی از کرامات ایشان صحبت می شود و وقتی پای صحبت علی شناسان می نشینیم تازه مفهوم این جمله را که گفته اند علی انسانی بود فراتر از زمان خودش را درک خواهیم کرد و باید اعتراف کرد علی ماورای زمان و مکان است او از همه زمان ها فراتر است همانست که نه می توان خدایش خواند و نه بشر واقعا که عقل در تحیر می ماند... !

پی نوشت ها :

[1] ینابیع المودّة: ص 166، فضائل شاذان بن جبرئیل: ص 69، س 9.

[2] نویسنده کتاب الصراط المستقیم: ج 1، ص 204، س 17 به طور مفصّل مراحل هفت گانه را بیان نموده است.

برگرفته از کتاب چهل داستان و چهل حدیث از أمیرالمؤمنین علی علیه السّلام از عبدالله صالحی

منبع : ابوتراب(سایت تخصصی امام علی علیه السلام

بخش نهج البلاغه تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.