تبیان، دستیار زندگی
با تیم محلی فردریش هافن بازی می كنیم خط دفاعی تیم ملی سرعتی است برانكو ایوانكوویچ سرمربی تیم ملی ایران هر چند وقت یك بار با رسانه های داخلی و یا خارجی مصاحبه می كند ولی او مانند گذشته روی حرف های خود ایستاده و نمی توان موضوع...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برانكو ایوانكوویچ:مردم به تیم ملی اعتماد ندارند

با تیم محلی فردریش هافن بازی می كنیم
خط دفاعی تیم ملی سرعتی است


برانكو ایوانكوویچ سرمربی تیم ملی ایران هر چند وقت یك بار با رسانه های داخلی و یا خارجی مصاحبه می كند ولی او مانند گذشته روی حرف های خود ایستاده و نمی توان موضوع جدیدی را در حرف های برانكو پیدا كرد.

فوتبالدوستان ایرانی و مطبوعات و رسانه ها از ضعف تاكتیكی تیم ملی و عدم انجام بازی های تداركاتی نگران هستند ولی برانكو كماكان با خونسردی حرف می زند و معتقد است كه تمامی برنامه ها به خوبی پیش می رود.

 در حال حاضر وضعیت تیم ملی را چطور ارزیابی می كنید؟

با نزدیك شدن به جام جهانی یك جنگ واقعی در پیش داریم و در مورد تیم ملی باید به طور مستقیم بحث نشود. همه فعالیت های ما در آستانه شروع جام جهانی جهت بندی شده و باید بسیار خوشحال باشیم كه عضو خانواده جام جهانی هستیم.

 اصلی ترین برنامه شما قبل از شروع جام جهانی چیست؟

كادر فنی به همراه فدراسیون فوتبال نسبت به برنامه های تیم ملی توجه ویژه ای داشته و در حال حاضر هرچه بهتر برگزار كردن اردوی نهایی تیم ملی مهم ترین هدف ما است كه در كنار آن باید انجام بازی های تداركاتی را هم مد نظر قرار داد.

 این اردو از چه زمانی آغاز می شود؟

27 آوریل (7 اردیبهشت) اردوی نهایی ما آغاز خواهد شد و ما دو روز اول از بازیكنان تست پزشكی خواهیم گرفت. در این مرحله بازیكنان حاضر در رقابت های لیگ برتر در اردو شركت خواهند كرد.

 از آخرین وضعیت وحید هاشمیان و علی كریمی خبر دارید؟

دو روز پیش با آنها صحبت كردم، هاشمیان و كریمی به مرور زمان شرایط طبیعی را به دست خواهند آورد. نكته خوشحال كننده این است كه آنها از هفته آینده تمرینات خود را آغاز خواهند كرد.

 پس هاشمیان و كریمی به جام جهانی می رسند؟

من با پزشكان بایرن مونیخ و هانوفر صحبت كردم و آنها اطمینان دادند كه این دو مشكلی برای حضور در جام جهانی نخواهند داشت.

 از اینكه آنها در فرم ایده آل خود نباشند، نگران نیستید، آیا در تیم ملی بازیكنانی هستند كه بتوانند در سطوح كریمی و هاشمیان بازی كنند؟

گزینه هایی برای جایگزینی آنها وجود دارد ولی كریمی و هاشمیان دو مهره كلیدی ما هستند و باید تا آغاز جام جهانی آنها را از لحاظ بدنی آماده كنیم. همانطور كه حضور رونالدینو در برزیل و بارسلونا بسیار مهم است حضور بازیكنانی چون علی كریمی و وحید هاشمیان در تركیب تیم ملی بسیار حائز اهمیت است.

 زندی هم شرایط چندان خوبی در كایزرسلاترن ندارد.

بازی كردن در بوندس لیگا به هیچ عنوان آسان نیست و نباید فقط روی این موضوع زوم كرد. خوشبختانه زندی در آخرین بازی تیمش 45 دقیقه بازی كرد و این بسیار راضی كننده است.

 او در كایزرسلاترن یك هافبك نفوذی و بعضا مهاجم است ولی شما زندی را در پست هافبك چپ قرار می دهید. این باعث می شود كه زندی نتواند بازی دلخواه خود را به معرض نمایش بگذارد؟

با درخواست هایی كه خود او دارد و با توجه به شیوه بازی حریف شاید كمی تغییر ایجاد شود ولی این موضوع در روند بازی او تاثیر منفی نمی گذارد. اكثر مربیان با چنین مشكلاتی مواجه هستند ولی نكته حائز اهمیت این است كه بازیكن از لحاظ بدنی در شرایط مناسبی قرار داشته باشد و تلاش كند تا از لحاظ كیفیت بازی نیز سطح خود را بالاتر ببرد.

 ضعف خط دفاعی تیم ملی نیز یكی از نگرانی های فوتبالدوستان ایرانی است و در بازی های قبلی بارها دیده شده كه دو مدافع میانی ما بسیار كند عمل كرده اند و در سمت چپ و راست نیز تعادل وجود ندارد. در مورد این موضوع صحبت می كنید.

این موضوع قابل بحث است ولی من معتقدم كه خط دفاعی تیم ملی سرعتی است. این را باید طبیعی دانست كه گاهی مواقع اشتباهاتی از مدافعان سر بزند ولی ما درصدد هستیم تا شروع جام جهانی خط دفاعی تیم ملی را آماده و با طراوت كنیم.

 این روزها شایعاتی در خصوص دعوت از باقری و فكری به تیم ملی شنیده می شد. شما چه تصمیمی در مورد این دو نفر گرفته اید؟

باقری و فكری برای تیم های باشگاهی خود بازیكن مهم و تاثیرگذاری به شمار می روند ولی من ترجیح می دهم كه به تركیب دفاعی تیم ملی دست نزنم. طی دو سه سال اخیر یحیی گل محمدی، رحمان رضایی، نصرتی، كعبی و ستار زارع خوب كار كرده اند و خط دفاعی ما تلفیقی از بازیكنان جوان و با تجربه است.

 پس این دو بازیكن را دعوت نمی كنید؟

در حال حاضر چنین تغییری امكان پذیر نیست، البته ما تا آخرین روز لیگ تمامی شرایط را بررسی خواهیم كرد ولی اولویت با نفراتی است كه طی دو سه سال اخیر در اردوی تیم ملی حاضر بوده اند.

همچنان معتقدید كه ابراهیم میرزاپور دروازه بان اول ایران در جام جهانی خواهد بود؟

او بهترین دروازه بان حال حاضر فوتبال ایران است.

 ولی این نكته واضح است كه میرزاپور در دوران افت قرار دارد.

میرزاپور مقابل استقلال روی دو گل مقصر بود ولی او طی سه چهار سال اخیر بهترین بازیكن فولاد بوده است. می پذیرم كه میرزاپور افت كرده ولی مطمئن هستم كه او به زودی مشكلات را پشت سر خواهد گذاشت.

البته برای من جالب است كه همه اشتباهات میرزاپور را زیر ذره بین قرار می دهند درحالیكه دیگر گلرهای لیگ هم اشتباه می كنند. در بازی استقلال و فولاد طالب لو هم روی تك گل فولاد مقصر بود ولی همه از اشتباهات میرزاپور حرف زدند.

 ولی این را قبول كنید كه مسائلی مثل مصدومیت و یا افت یك فوتبالیست كاملا طبیعی است و ما باید جایگزین مناسبی برای میرزاپور داشته باشیم.

دروازه بان ها بیشتر در اختیار باشگاه ها هستند و متاسفانه ما زمان زیادی نداریم تا با آنها كار كنیم. البته سعی می كنیم با مدت زمان كمی كه در اختیار ما است سه دروازه بان آماده را به جام جهانی ببریم.

اصلی ترین نگرانی كه در مورد تیم ملی وجود دارد عدم انجام بازی های تداركاتی قبل از شروع رقابت های جام جهانی است و به طور حتم صحبت های شما می تواند مهم و جالب توجه باشد.

متاسفانه جوی كه در این مورد ایجاد شده طوری است كه مردم دیگر به تیم ملی اعتماد ندارند و اینگونه تصور می شود كه ایران برنامه ای برای انجام بازی های تداركاتی ندارد و هیچ تیمی هم حاضر نیست با ما بازی كند.

ما دو سال پیش برنامه های خود را مشخص كردیم و همه چیز به خوبی اجرا شده است، حتی اضافه تر از برنامه های تعیین شده هم كار كرده ایم.

 ولی در برنامه های شما انجام بازی های دوستانه با آرژانتین، برزیل، اسپانیا و ... وجود داشت؟

به هر حال شرایطی پیش آمد كه نتوانستیم با آنها بازی دوستانه داشته باشیم ولی باید بگویم كه فقط مكزیك نسبت به ایران بازی های بیشتری انجام داده است. پرتغال فقط با عربستان بازی كرده و آنگولا هم با ژاپن.

البته این را هم باید در نظر گرفت كه اكثر بازیكنان مكزیك در لیگ این كشور بازی می كنند و این موضوع انجام بازی های تداركاتی آنها را آسان تر می كند. در ضمن ملی پوشان مكزیك در سه بازی آخر باشگاهی استراحت كرده و برای تیم های خود بازی نمی كنند.

 تا آغاز جام جهانی چند بازی دوستانه انجام می دهیم؟

دهم خرداد در كرواسی به مصاف این تیم خواهیم رفت و پانزدهم خرداد در تهران با بوسنی بازی می كنیم. یك بازی هم مقابل تیم محلی فردریش هافن در آلمان خواهیم داشت.

 بازی با بوسنی و كرواسی می تواند شما را به اهدافتان برساند؟

با آرژانتین صحبت كردیم ولی آنها در روزی كه قرار بود با ایران بازی كنند مقابل كرواسی قرار گرفتند و طبیعتا مشكلاتی برای بازی با تیم های مطرح دنیا وجود داشت. مطمئن باشید كه این بازی ها پاسخگوی معیارهای ما خواهند بود.

 ایران در جام جهانی می تواند از گروه خود صعود كند؟

قبل از آغاز بازی های مقدماتی اهداف مورد نظر را مشخص كردیم و به اولین هدفمان كه راهیابی به جام جهانی بود رسیدیم، حالا می خواهیم با یك تیم آماده به جام جهانی برویم. هر چند شانس مكزیك و پرتغال برای صعود بالا است ولی ایران باید به مرحله بعدی صعود كند. در این میان بازیكنان باید اعتماد به نفس داشته باشند و از تیم ملی هم حمایت شود.

 سخت ترین بازی ایران مقابل كدام تیم خواهد بود؟

من معتقدم كه بازی اول مقابل مكزیك بسیار حائز اهمیت است و می تواند سرنوشت ما را مشخص كند. من در جام كنفدراسیون ها بازی مكزیك را دیدم و اخیرا به امریكا رفتم تا بازی این تیم مقابل پاراگوئه را هم از نزدیك تماشا كنم. البته این را هم فراموش نكنید كه پرتغال بهترین تیم اروپا است و مقابل آنها هم بازی سختی داریم.