تبیان، دستیار زندگی
هیئت اعزامی صندوق بین المللی پول به ایران با صدور بیانیه‌ای از موفقیت ایران در اجرای مرحله نخست قانون هدفمندی یارانه ها تمجید و تاکید کرد هدفمندی یارانه ها چشم انداز اقتصاد ایران در میان مدت را بهبود می بخشد.هیئت اعزامی صندوق بین المللی پول به ایران بیانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اجرای موفق هدفمندی یارانه‌ها


هیئت اعزامی صندوق بین المللی پول به ایران با صدور بیانیه‌ای از موفقیت ایران در اجرای مرحله نخست قانون هدفمندی یارانه ها تمجید و تاکید کرد هدفمندی یارانه ها چشم انداز اقتصاد ایران در میان مدت را بهبود می بخشد.هیئت اعزامی صندوق بین المللی پول به ایران بیانیه ای را در باره ارزیابی خود از وضعیت اقتصادی ایران منتشر کرد.


 هدفمندی یارانه‌ها

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی صندوق بین المللی پول این هیئت به ریاست دومنیک گیلوم طی 28 می تا 9 ژوئن از ایران دیدار و در مورد مشاوره ماده 4 با مقامات و کارشناسان اقتصادی ایران گفت‌ وگو کرد. مشاورات ماده 4 بخش مهمی از فعالیت های بازرسی منظم صندوق بین المللی پول در کشورهای عضو است و معمولا هر سال یک بار انجام می شوند.

هیئت اعزامی صندوق بین المللی پول بیانیه ای را به عنوان نتیجه سفر خود منتشر کرده است که خبرگزاری فارس با توجه به اهمیت آن کل متن این بیانیه را ترجمه کرده است:

هیئت اعزامی تحولات اخیر اقتصادی در ایران را مرور کرد و برآوردها و پیش بینی های خود از شاخص های کلان اقتصاد ایران را بر پایه اطلاعات جدید دریافت شده و بحث های خود با مقامات ایران مورد بازنگری قرار داد.

رشد تولید ناخالص داخلی ایران در سال 2010-2009  و به رقم کاهش قیمت های نفت به 3.5 درصد افزایش یافت که این امر نشان دهنده رشد قابل توجه بخش غیرنفتی ایران و تولید استثنائی محصولات کشاورزی بوده است. روند مثبت رشد اقتصاد ایران در سال 2011-2010 نیز ادامه یافت. سیاست پولی ایران با موفقیت توانست تورم سالانه را از 25.4  درصد در سال 2008-2009 به 12.4 درصد در سال 2011-2010 کاهش دهد. ذخایر ارزی ایران نیز همچنان در وضعیت باثباتی قرار دارد که قیمت های بالاتر نفت به این امر کمک کرده است.

هیئت صندوق از مقامات ایران به دلیل موفقیت اولیه خود در اجرای برنامه بلند پروازانه اصلاح یارانه ها تمجید کرد. تخمین زده می شود افزایش قیمت حامل های انرژی، حمل و نقل عمومی، گندم، و نان در 19 دسامبر 2010 حدود 60 میلیارد دلار ( حدود 15 درصد جی دی پی) از یارانه ها را به طور سالانه حذف کرده است.

در حالی که انتظار می رود طرح اصلاح یارانه ها منجر به رکودی زودگذر در اقتصاد ایران شود به طور موقت نرخ تورم را افزایش دهد این طرح تا حد قابل ملاحظه ای چشم انداز اقتصاد ایران در میان مدت را بهبود خواهد بخشید

به همین ترتیب باز توزیع نقدی درآمدهای حاصل از افزایش قیمت ها در میان خانوارها در کاهش نابرابری، ارتقاء سطح زندگی مردم، و افزایش تقاضای داخلی در اقتصاد موثر بوده است. تحت تاثیر افزایش قیمت های انرژی نیز مصرف بی رویه انرژی و اتلاف انرژی در حال کاهش است. در حالی که انتظار می رود طرح اصلاح یارانه ها منجر به رکودی زودگذر در اقتصاد ایران شود به طور موقت نرخ تورم را افزایش دهد این طرح تا حد قابل ملاحظه ای چشم انداز اقتصاد ایران در میان مدت را بهبود خواهد بخشید چرا که در اثر این طرح استفاده از انرژی در داخل ایران عقلانی می شود، درآمدهای صادراتی ایران افزایش می یابد، قدرت رقابت پذیری اقتصاد ایران بالا می رود و فعالیت اقتصادی به پتانسیل خود نزدیک تر می شود.

مقامات ایران در مهار آثار اولیه افزایش قیمت های انرژی بر تورم موفق بوده اند. به رقم افزایش بسیار زیاد و در بعضی موارد 20 برابری حامل های انرژی تورم فقط از 10.1 درصد در دسامبر 2010 به 14.2 درصد در پایان می 2011 رسیده است. حفظ ثبات شاخص های کلان اقتصادی در کوتاه مدت با اتخاذ سیاست های پولی و مالی مهارشده و به اندازه کافی انقباضی برای حفظ مزایای ناشی از طرح اصلاح یارانه ها ضروری است.

به همین ترتیب تجدید ساختار شرکت ها و اتخاذ تکنولوژی های جدید با بهره وری بالا در زمینه مصرف انرژی و سوق دادن اقتصاد به سمت تکنولوژی های تولیدی و تولید کالاها و خدماتی که انرژی کمتری مصرف کنند موضوع مهم و چالش برانگیزی است. مقامات ایران باید به طور فعال تلاش های خود برای بهبود محیط تجاری با هدف ایجاد شکرت ها و مشاغل جدید را ادامه دهند.

تجدید ساختار شرکت ها و اتخاذ تکنولوژی های جدید با بهره وری بالا در زمینه مصرف انرژی و سوق دادن اقتصاد به سمت تکنولوژی های تولیدی و تولید کالاها و خدماتی که انرژی کمتری مصرف کنند موضوع مهم و چالش برانگیزی است

هیئت اعزامی صندوق همچنین تحولات در بخش مالی ایران را که محرک مهمی در رشد اقتصادی ایران بوده است مرور کرد. ایران بزرگترین بخش مالی اسلامی در جهان را دارد. این کشور دارای یک بخش بانکی ریشه دار و بازارهای مالی با رشد فزاینده است. رشد قابل توجه بازار سهام ایران انعکاسی از قیمت بالای کالاها در سطح بین الملل و برنامه گسترده خصوصی سازی در ایران بوده است که به توسعه فرهنگ سهامداری در ایران کمک کرده اند. هیئت صندوق بر اهمیت برنامه اصلاح بخش بانکی ایران که در برنامه توسعه پنجم درج شده و هدف تقویت بخش مالی ایران را دنبال می کند تاکید دارد.

هیئت اعزامی صندوق بین المللی پول در پایان از مقامات ایران به خاطر مهمان نوازی و بحث های سازنده و آزاد خود تشکر می کند.

بخش اقتصاد تبیان


منبع:خبرگزاری فارس