تبیان، دستیار زندگی
نویسنده‌ی کتاب «100 دانشمند ایران و اسلام» از پایان نگارش این اثر خبر داد و گفت: این کتاب پژوهشی که مراحل پیش از چاپ را می‌گذراند، مخاطبان را با دستاوردهای دانشمندان ایرانی و پیشرفت‌های علم در طول 1000 سال آشنا می‌کند.....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفی کتاب 100 دانشمند ایران و اسلام

نویسنده‌ی کتاب «100 دانشمند ایران و اسلام» از پایان نگارش این اثر خبر داد و گفت: این کتاب پژوهشی که مراحل پیش از چاپ را می‌گذراند، مخاطبان را با دستاوردهای دانشمندان ایرانی و پیشرفت‌های علم در طول 1000 سال آشنا می‌کند.

تصویرگری چهره‌ی دانشمندان، نمایه‌‌سازی، توضیح واژ‌ه‌های کلیدی در واژه‌نامه، معرفی منابع، معرفی پایگاه‌های اینترنتی و ساخت راهنما برای کتاب آخرین کارهایی است که روی این اثر انجام شده و اکنون توسط انتشارات محراب قلم راهی چاپ‌خانه شده است. او با اشاره به این که این کتاب، با راهنمایی یونس کرامتی پژوهش‌گر برجسته‌ی تاریخ علم فراهم شده است، گفت: «من نگارش اثر را بر عهده داشتم و راهنمایی و نظارت بر درستی محتوای کتاب را یونس کرامتی انجام داده است.» او با اشاره به نکات جالبی که در نگارش این اثری پژوهشی به دست آورده است گفت: «نکات جالب بساری را در این پژوهش‌ها یافتم برای مثال بازتاب دستاوردهای علمی دانشمندان ایران در اروپا به‌ویژه ابن‌سینا شگفت‌انگیز است.»

کتاب 100 دانشمند ایران و اسلام

نویسنده و مترجم کتاب‌های علمی برای نوجوانان یادآور شد: این کتاب، مخاطب را با دستاوردهای علمی 100 دانشمند دوره‌ی اسلامی آشنا می‌کند که بیش‌تر آن‌ها ایرانی یا پرورش‌یافته در فرهنگ ایرانی هستند. او افزود: هر صفحه از کتاب به معرفی یکی از این دانشمندان می‌پردازد و فقط چند دانشمند برجسته در بیش از یک صفحه معرفی شده‌اند. این کتاب از پزشکی به نام ماسرجویه (درگذشت حدود سال 80 قمری) آغاز می‌شود و به ریاضی‌دانی به نام محمدباقر یزدی (درگذشته به سال 1047 قمری) پایان می‌یابد. سالاری با اشاره به این که دانشمندان به‌ترتیب دوره‌ی فعالیت خود در این کتاب معرفی شده‌اند، گفت: خوانندگان از مهم‌ترین پیشرفت‌های علمی از سده‌ی یکم تا سده‌ی یازدهم هجری قمری (حدود 1000 سال) آگاهی می‌یابند.

کتاب 100 دانشمند ایران و اسلام

نویسنده در معرفی دانشمندان به دستاوردهای علمی آنان بیش‌تر توجه داشته و کم‌تر به زندگی شخصی آن‌ها پرداخته‌ است. برای فهم بهتر برخی از دستاوردهای دانشمندان، تصویرها و نمودارهای امروزی در کنار تصوبر نسخه‌های خطی آمده است. تصویرگری چهره‌ی بسیاری از دانشمندان ایرانی برای افزودن بر زیبایی کتاب آمده است. همچنین، گاه‌شمار دانش پیشینیان از آغاز تمدن تا آغاز دوران نوین به کتاب افزوده شده است.

کتاب 100 دانشمند ایران و اسلام

سالاری با تاکید بر این که این اثر حاصل همکاری میان هنرمندان، پژوهش‌گران و نویسندگان است گفت: «تصویرگری این کتاب را بهنام خیامی انجام داده است. صفحه آرایی و رسامی با آرش صادقیان و مدیریت هنری با مجتبی احمدی بوده است.»

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تنظیم: نسرین صادقی