تبیان، دستیار زندگی
اهل «نور» است. یکی از شهرهای شمالی ایران. افشین علا، شاعر خوب کودکان، سال هاست برای بچه ها کار می کند. مدتی سردبیر دو برنامه ی رادیویی «بچه های انقلاب» و «شب به خیر کوچولو» بوده؛ حالا هم سردبیر مجله های دوست کودکان و دوست خردسالان است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گفت و گو با شاعر خوب کودکان،افشین علا

افشین علا

اهل «نور» است. یکی از شهرهای شمالی ایران. افشین علا، شاعر خوب کودکان، سال هاست برای بچه ها کار می کند. مدتی سردبیر دو برنامه ی رادیویی «بچه های انقلاب» و «شب به خیر کوچولو» بوده؛ حالا هم سردبیر مجله های دوست کودکان و دوست خردسالان است. او شعرهایش را در کتاب های: آغوش مهتاب، یک سبد بوی بهار، گل صد برگ و تانک، خاطرات مه گرفته و نسیم دختر باد، برای بچه ها چاپ کرده است.

می گوید: کودکی دنیایی است شاد و شیرین که باید همیشه آن را در خاطر حفظ کرد.

از چه زمانی شعر گفتن را شروع کردید؟

از وقتی کوچک بودم و مدرسه نمی رفتم، همیشه کلمات را به صورت وزن دار و با زبان شعر می گفتم. مادرم هم معلم بود و ذوق شعر داشت. او کمکم می کرد. بعدها که به مدرسه رفتم، شروع کردم به نوشتن شعرهایم.

درست است که شاعرها افرادی ساکت و آرام هستند؟

همه این طور نیستند، سکوتشان در ظاهر است اما درونشان تئفانی است و همین است که آنچه در دل دارند، به صورت شعر منعکس می شود.

در کودکی چه بازی هایی می کردید؟

کودکی من در شمال گذشت که طبیعت زیبا و جنگل و دریا دارد.

بزرگترین سرگرمی من ماهیگیری و چیدن تمشک بود. تابستان ها هم به منطقه ی کوهستانی یوش می رفتیم. آن جا در خانه ای قدیمی که تلفن و برق و دیگر امکانات را نداشت، دور فانوسی که بزرگترها روشن می کردند، جمع می شدیم و قصه گوش می کردیم.

کتاب هم می خواندید؟

بله، من مطالعه و فکر کردن را خیلی دوست داشتم.کتاب داستان و مجله های کودکان زیاد می خواندم.

افشین علا

خیلی از شعرهای شما درباره ی امام خمینی است.

آیا امام را از نزدیک دیده بودید؟

بله. سال 61 بود و من دوازده ساله بودم. در مسابقه ی شعری که کانون پرورش فکری برگزار کرده بود، برنده شده بودم. جایزه ی آن مسابقه ملاقات با امام بود. امام، من و بچه های دیگر که پیششان رفته بودیم، نوازش کردند و دعا خواندند و ما از ذوقمان اشک می ریختیم.

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع:سروش کودکان

مطالب مرتبط:

مصاحبه با نویسنده خانواده ی آقای چرخشی

شیرین را دوست دارم 

نویسنده ی شب

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.