تبیان، دستیار زندگی
ورزش ژیمناستیک به دلایلی می تواند آمادگی جسمانی بسیار مطلوب و قابل قبولی خصوصا در فاکتورهای انعطاف پذیری ، قدرت عضلانی، سرعت عکس العمل و از همه مهمتر هماهنگی عصبی عضلانی که یکی از ویژگی های خاص ژیمیناستیک است در اختیار افرادی که کار می کنند جذاب جلوه دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آشنایی با ورزش ژیمناستیک


ورزش ژیمناستیک به دلایلی می تواند آمادگی جسمانی بسیار مطلوب و قابل قبولی خصوصا در فاکتورهای انعطاف پذیری ، قدرت عضلانی، سرعت عکس العمل و از همه مهمتر هماهنگی عصبی عضلانی که یکی از ویژگی های خاص ژیمیناستیک است در اختیار افرادی که کار می کنند جذاب جلوه دهد. ژیمناستیک یکی از رشته های ورزشی بسیار جذاب و پر تحرک است که طرفداران خاص خود را داشته و تقریبا همه ی مردم دیدن حرکات آکروباتیک و کار ورزشکاران روی اسباب های مختلف را دوست دارند.


ژیمناستیک به عنوان رشته ی مادر و پایه ی رشته ها معرفی گردیده است و در این موضوع نسبت به ورزش شنا و دو میدانی اولویت بیشتری هم دارد. ژیمناستیک به عنوان یک ورزش فعال دارای سابقه‌ای در حدود 2000 سال است ولی به عنوان یک ورزش رقابتی دارای عمری در حدود 100 سال می‌باشد

ژیمناستیک

در سال 1881 فدراسیون بین‌المللی ژیمناسیک تأسیس شد که بعدها به نام هیئت فدراسیون ژیمناستیک اروپا تغییر نام یافت. این سازمان پیشقدم در مسابقات بین‌المللی بود.

ژیمناستیک ورزشی است که حرکات بدن را هماهنگ و موزون می‌سازد. در حقیقت ژیمناستیک را می‌توان به عنوان یک هنر در نظر گرفت. در مسابقات ژیمناستیک، میزان توانایی، قدرت، هماهنگی و انعطاف بدنی افراد ارزیابی می‌شود

اما ورزش ژیمناستیک را با دو هدف می توان کارکرد :

1) همگانی:

کسب آمادگی بالا برای ورود به رشته های ورزشی دیگر

2) قهرمانی : ادامه ی این ورزش به صورت حرفه ای و کسب افتخار در این ورزش.

رشته‌های مختلف ژیمناستیک:

1-حرکات زمینی: کل زمین و فضای موجود در این رشته برای انجام حرکات زمینی مورد استفاده قرارمی‌گیرد. سالتوس‌های مختلف، حرکات چرخشی و پیچشی و فرودهای متعدد به عنوان موارد امتیازآور در این رشته می‌باشند.

2-حلقه ثابت: این حلقه‌ها باید به طور کامل ثابت و تحت کنترل باشند. شخص ژیمناست‌کار باید به طور کامل و ثابت، تعادل بدن خود را برای نمایش حرکات زیبا در این حلقه‌ها حفظ کند.

3-پرش: ارتفاع و کل مسافت طی شده و شتاب ژیمناست‌کار به طور کلی موارد مورد امتیاز و مطرح در این رشته می‌باشد. شخص ورزشکار، پرشی با حرکت آکروباتیک در هوا انجام می‌دهد و یک فرود ثابت و تعادلی باعث ایجاد جلوه در حرکت او می‌شود.

ژیمناستیک یک ورزش عالی برای جوانان است . بسیاری افراد هستند که با ژیمناستیک رشد کرده و دکتر ،معلم، وکیل،تاجر،پروفسور،افسر پلیس، پرستار،دانشمند و غیره شده اند .

4-میله پارالل: تاب خوردن و پرواز از قسمت‌های مهم این رشته می‌باشد. مشکل‌ترین قسمت در انجام حرکات در این رشته، زمانی است که فرد ژیمناست‌کار برای انجام حرکت و جابجایی در قسمت جلو و پشت سالتوس باید میله‌ها را رها کند.

5-حرکات خرک: این رشته یکی از دشوارترین بخش حرکات دسته و جا به جایی دست‌ها به همراه حرکات پیچیده بدن روی خرک می‌باشد. این موقعیت به ژیمناست‌کار این امکان را می‌دهد که بطور فوق‌العاده‌ای از یک پرتاب به چرخش دیگر بدن خود را موج دهد.

6-میله‌های افقی: میله‌های افقی یا میله ارتفاع به عنوان یک رشته مهم برای نمایش میزان مهارت شخص ژیمناست‌کار به حساب می‌آید.

ژیمناستیک

ژیمناستیک حقیقتا ورزش سالمی است

گرچه در آسیب دیدگی ورزشی منابع بی شماری وجود دارد و کمیسیون ایمنی محصولات مصرفی بهترین آنهاست . این کمیسیون در سال 1997 تعداد افرادی را که به بخشهای اورژانس بیمارستانها مراجعه کرده اند نشان می دهد ورزش ژیمناستیک رتبه بیست و چهارم را در لیست دارد یعنی تقریبا در میانه ورزشهای بررسی نشده قرار گرفته در مورد مراجعات به بیمارستان  ژیمناستیک بالای حد متوسط قرار دارد البته این اطلاعات شامل همه انواع ژیمناستیک می شود از جمله آسیبهای واقع شده در حیاط در حالی که فرد داشته چرخ و فلک می زده یا آسیب دیدگاه های ناشی از برخورد با اثاثیه در حالی که فرد در حال اجرای حرکات در اتاق نشیمن بوده در ژیمناستیک رقابتی خصوصا سطوح بالاتر میزان آسیب دیدگی هم بالاتراست متاسفانه اطلاعات موسق کمی دریاره میزان آسیب دیدگی در سطوح رقابتی بسیار بالای ملی وجود دارد به هر حال کسانی که آسیب سخت ندیده اند ممکن است اصلا به اورژانس مراجعه نکنند و از طریق کمکهای اولیه ساده و یا مراجعه به پزشک خصوصی به رفع مشکل بپردازد البته بدون داشتن یک نورم (میزانی برای مقایسه ما نمی توانیم در صد آسیب دیدگیهای ژیمناستیک را بدانیم برای این کار لازم است تعداد آسیب دیدگیهای واقع شده را نسبت تعداد شرکت کنندگان که دچار آسیب دیدگی موثر نشده اند بدانیم ارقام زیادی وجود دارد که نشان دهنده مجموع شرکت کنندگان در ژیمناستیک هستند از تقریبا پنجاه هزار تا حدود یک میلیون نفر بیشتر تحقیقات بر روی آسیب دیدگیهای ناشی از ژیمناستیک در سطوح بالای رقابتی نشان داده که آمار آسیب دیدگیها با فوتبال و کشتی قابل مقایسه است دلایل فراوان و متنوعی را می توان برای آسیب دیدگی در سطوح بالای ژیمناستیک ذکر کرد این ورزشکاران از سایر ورزشکاران در سطوح پایین تر مشخص تر هستند هم چنین بیشتر مورد مطالعه و بررسی قرار می گیرند و همین طور در اجرای مهارتهای بسیار مشکل به تعداد دفعات تکرار بیشتری نیاز دارند .

ژیمناستیک

جامعه ژیمناستیک نسبت به آسیب دیدگیهای ناشی از عوامل تنظیمی و عوامل محیطی به شدت عکس العمل نشان داده است . وقتی بعضی مهارتها سبب آسیب دیدگی می شوند این نوع مهارتها بیشتر تحت بررسی  و نظارت دقیق هستند و گاهی هم بکار بردن آنها محدودیتهایی اعمال می شود شروع محدودیتها با حرکت یورچنکو در پرش خرک و 5/1 بطر در زمینی اتفاق افتاده بعلاوه استفاده روز افزون از چاله های ابر تشکلهای ایمنی و توجه به امر شرطی کردن برای هماهنگ شدن با مهارتهای ((سنی –فصایی))ژیمناستیک امروزی بسیار مفید بوده اند مطمئنا کار بیشتری در این زمینه صورت بگیرد .

نتیجه گیری :ژیمناستیک یک ورزش عالی برای جوانان است . بسیاری افراد هستند که با ژیمناستیک رشد کرده و دکتر ،معلم، وکیل،تاجر،پروفسور،افسر پلیس، پرستار،دانشمند و غیره شده اند . ژیمناستیک راهی برجسته پیش روی جوانان می گذارد که همت خود را در مقایسه با خود و دیگران محک بزنند. ژیمناستیک میتواند فرصتهایی را برای رشد فیزیکی ،رشد شخصیتی،و تحصیلی فراهم آورد که یافتن این هر سه با هم در جای دیگر بسیار مشکل است .

فرآوری :طاهره رشیدی

بخش ورزشی تبیان   


منابع : 1- همشهری

2- چرا ژیمناستیک؟  _نوشته ی عبدالجلیل نیسی شوشتری