تبیان، دستیار زندگی
توافق نانوشته ای میان قدرتهای منطقه ای و فرامنطقه ای وجود دارد که حاکمیت اسد تضعیف شود اما این توافق قصد از بین بردن اسد را ندارد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هدف تضعیف اسد است، نه سرنگونی او


توافق نانوشته ای میان قدرتهای منطقه ای و فرامنطقه ای وجود دارد که حاکمیت اسد تضعیف شود اما این توافق قصد از بین بردن اسد را ندارد.


بیش از 4 هزار مهاجر سوری در مرزهای ترکیه و سوریه مستقر شده اند و ناآرامی در این کشور همچنان قربانی می گیرد. آمار کشته شدگان رقمی بالای هزار نفر در طول چهار ماه اخیر را نشان می دهد اما همچنان بسیاری بر این باورند که بشار اسد همانند سایر رهبرانی که کشورشان دستخوش انقلاب های دمکراسی خواهی است، حکومت را رها نخواهد کرد.

سوریه

خبر در گفتگو با چند کارشناس و دیپلمات سابق، چشم انداز و آینده سوریه را مورد بررسی قرار داده است.

محمدعلی سبحانی( سفیر اسبق ایران در لبنان)- باتوجه به هزینه‌هایی که انقلاب و سقوط حکومت ها برای مردم دارد، امید است که ای کاش هیچ حکومتی در خاورمیانه سقوط نکند. در مورد سوریه نیز وضعیت به همین منوال است با این تفاوت که این هزینه ها نه فقط برای مردم سوریه بلکه برای کل منطقه خواهد بود. بنابراین در حال حاضر هیچ یک از نیروهای بین المللی و منطقه ای خواهان سقوط حکومت و سرنگونی بشار اسد نیستند. بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای ترجیح می دهند بشار بتواند با مردمش کنار بیاید و اصلاحات را اجرایی کند.

حتی در حال حاضر منافع آمریکا نیز همین هدف را دنبال می کند.هر چند آمریکا از زمان بوش و نئومحافظه کاران به دنبال ایجاد تغییرات و ناآرامی در خاورمیانه بود، اما الان اوضاع تغییر کرده است و قدرتهای منطقه ای و فرامنطقه ای بیشتر به فکر برقراری آرامش در خاورمیانه هستند.

مشکل اصلی در سوریه، وجود تضاد بین دولت و ملت است. بعضا شنیده می شود که ماهیت اعتراضات در سوریه متفاوت است و در سوریه نیز اسراییل پشت این تحرکات است. تصور من اینست که سقوط اسد با توجه به عدم شفافیت در خصوص نیروهای جایگزین وی به نفع اسراییلی ها نیست و آنها این هدف را دنبال نمی کنند. واقعیت آنست که سوریه نیز همانند سایر کشورهای درگیر بحران از جمله یمن، بحرین، اردن و لیبی، با بحران میان دولت و ملت دست به گریبان است.

سرکوب خشونت بار سر دیگر بحرانی است که اوضاع در این کشور را به فاجعه انسانی نزدیک کرده است. آن هم در حالی که خشونت مشروعیت دولت را سلب می کند و اوضاع را برای دولتمردان بغرنج تر. دولت هرقدر هم محبوب باشد با ادامه این روند، بدون شک به سقوط نزدیک می شود. متأسفانه همین اتفاق در سوریه در حال وقوع است و حتی برخی بر این باورند که این اتفاق در مورد دولت بشار اسد افتاده و دولت بشار اسد دیگر مشروعیت ندارد.

مشکل اصلی در سوریه، وجود تضاد بین دولت و ملت است.

سقوط دولت بشار اسد به نفع هیچیک از بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای نیست  و هیچکس نیز به دنبال سقوط حکومت اسد نیست ، اما از آنجایی که بالغ بر هزار نفر در مدت زمان کوتاهی کشته شده اند و خشونت های نظامیان سوری با مردم تشدید یافته است، بنابراین نمی توان نسبت به آینده سوریه خوشبین بود و واقعیات این کشور را نادیده گرفت. در سوریه امکان بازگشت به شرایط گذشته وجود ندارد و سوریه امروز با سوریه چهار ماه اختلافی از زمین تا به آسمان دارد.

و در نهایت اینکه اگر دولت به همین مسیر خود ادامه دهد با توجه به شرایط حاکم بر جهان عرب، اوضاع علیه سوریه در سطح بین الملل وخیم تر می شود و حتی دوستان سوریه نیز دیگر نخواهند توانست از این کشور حمایت کنند.بنابراین من سوریه را در معرض خطر سقوط می بینم.

مصیب نعیمی( سردبیر الوفاق و کارشناس خاورمیانه)- وضعیت سوریه را می توان در سه محور مورد بررسی قرار داد. اول اینکه اوضاع در سوریه با توجه به کنترل های امنیتی آن طور که رسانه ها مدعی آنند نگران کننده نیست و راه برای مذاکرات سیاسی میان معترضین با دولت باز است.

سوریه

ثانیا در مورد تلاش غرب برای تصویب قطعنامه علیه سوریه باید بگویم که پیش بینی می شد با توجه به تبلیغات رسانه ای برای فشار وارد آوردن بر بشار اسد، قطعنامه در شورای امنیت در دستور کار قرار گیرد، ولی به اعتقاد من با توجه به تفاوت ماهیت قیام ها در سوریه و سایر کشورهای عربی بعید است که قطعنامه شورای امنیت هم به نتیجه مثبتی دست یابد.

در مورد شمار کشته شدگان نیز باید گفت که این تعداد از هر دو طرف کشته شده اند.در سفری که شخصا هفت? پیش به شهرهای مختلف سوریه داشتم، شاهد آن بودم که کشته شدگان از هر دو جبهه بوده اند. زمانی که نیروهای نظامی و امنیتی نیز در جریان قیام ها کشته می شوند، نمی توان ادعا کرد که حرکتها کاملا مردمی است.شرایط آن طوری که من شاهد آن بودم با تبلیغات رسانه ای متفاوت است.

صباح زنگنه(نماینده اسبق ایران در سازمان کنفرانس اسلامی)- به رغم آنچه که می شنویم به اعتقاد من بشار اسد حکومتش را نگه می دارد. آمار ارائه شده در خصوص کشته شدگان نیز از هر دو گروه موافق و مخالف دولت بوده است. اما اقدامات تندی که از سوی مخالفان صورت گرفت، سبب خواهد شد که اسد و اطرافیانش استحکام بیشتری پیدا کنند.شعارهایی که مخالفین سر دادند عملا باعث شد که جریان های مختلف اعم از حزب بعث، مسیحیان، قشر نخبگان سوریه و سایر نیروهای سیاسی بیشتر پشت سر بشار اسد قرار گیرند چرا که تصویری که از اپوزیسیون در حال ترسیم است، تصویری بسیار منفی و افراطی است و اقشار مختلف را نگران کرده است. بنابراین بخش قابل توجهی از جریان های سوری ترجیح داده اند در کنار حاکمیت بشار اسد قرار گیرند.

سقوط دولت بشار اسد به نفع هیچیک از بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای نیست  و هیچکس نیز به دنبال سقوط حکومت اسد نیست ، اما از آنجایی که بالغ بر هزار نفر در مدت زمان کوتاهی کشته شده اند و خشونت های نظامیان سوری با مردم تشدید یافته است، بنابراین نمی توان نسبت به آینده سوریه خوشبین بود و واقعیات این کشور را نادیده گرفت.

البته بروز خشونت و درگیری از سوی دو طرف قابل قبول نیست و کشته شدن مردم و حتی مخالفین سیاسی و یا نظامیان و نیروهای شبه نظامی را باید محکوم کرد اما راهکار نهایی آنست که مطالبات مردمی به مطالبات سیاسی قابل مذاکره تبدیل شود.

اوضاع در سوریه به وضع سابق باز نمی گردد و حتما در آینده شاهد تغییراتی در این کشور خواهیم بود. این احتمال وجود دارد که حاکمیت سوریه تضعیف شود ولی از بین نخواهد رفت چرا که اوضاع را برای کل کشورهای منطقه با خطرات جدی تری همراه خواهد کرد.بدون شک با تغییر درسوریه، مشکلات بیشتری برای ترکیه، رژیم صهیونیستی و سایر کشورها به وجود خواهد آمد.فراموش نکنیم که توافق نانوشته ای میان قدرتهای منطقه ای و فرامنطقه ای وجود دارد که حاکمیت اسد تضعیف شود اما این توافق قصد از بین بردن اسد را ندارد.

تلاش غرب برای صدور قطعنامه نیز پیشتر در مورد سایر کشورها اتفاق افتاده است جهت گیری این قبیل قطعنامه ها سیاسی است و تنها دستاوردش اینست که کشورهای منطقه را بیشتر به عدم اجرای آن تشویق خواهد کرد.


منبع: خبرآنلاین/زهرا خدایی