تبیان، دستیار زندگی
بازتاب پیروزی اردوغان درجهانانتخابات عمومی در ترکیه و پیروزی حزب عدالت و توسعه در این انتخابات
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : قبس زعفرانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازتاب پیروزی اردوغان درجهان


انتخابات عمومی  در ترکیه و پیروزی حزب عدالت و توسعه در این انتخابات، بازتاب وسیعی در جهان به دنبال داشت.

درارزیابی‌های بعمل آمده در این خصوص اعلام گردید که به رغم پیروزی بزرگ حزب عدالت و توسعه در انتخابات این حزب ناگزیر است، برای تدوین قانون اساسی جدیدبا جناح مخالف، سازش بیابد.


روزنامه "نیویورک تایمز" در گزارش اینترنتی خود از عنوان پیروزی سومین بار متوالی حزب "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر ترکیه استفاده کرده و نوشته است: اردوغان مجبور است برای قانون اساسی جدید با جناح مخالف به توافق برسد.

ترکیه

این روزنامه اعلام کرده است، افزایش اعتبار و اهمیت ترکیه در خاورمیانه، تبدیل ترکیه به بازیگری مهم و صاحب به اعتماد به نفس کامل در منطقه و رشد اقتصادی 8.9 در صدی ترکیه، آرای مردم ترکیه را به اردوغان متمایل ساخته است.

روزنامه "وال استریت ژورنال" نیز نوشته است: نتایج انتخابات عمومی ترکیه موقعیت بدون رقیب اردوغان در حیات سیاسی ترکیه را تائید نموده است.

بنا به گزارش وال استریت ژورنال اردوغان در سخنرانی‌اش بعد از دریافت نتایج انتخابات ، گفته است: برای تهیه قانون اساسی جدید، با احزاب مخالف در پارلمان محافل اکادمیک و رسانه‌های گروهی مشورت خواهد کرد.

روزنامه "لس آنجلس تایمز" نیز نوشته است که اردوغان حمایت خود را عموما از محافظه‌کاران فقیر، و محافظه‌کاران طبقه متوسط دریافت کرده است.

"بی بی سی" بنگاه خبر پراکنی انگلستان نیز اعلام داشته است که حزب عدالت و توسعه به رقم دریافت نصف آرا و افزایش ارای خود به نسبت انتخابات سال ۲۰۰۷ ، از تعداد کرسی‌هایش در پارلمان کاسته شده است.

به گزارش این بنگاه، حزب عدالت و توسعه در بسیج انتخاباتی خود، موفقیت‌های اقتصادی ترکیه و قانون اساسی جدید را مطرح ساخته و پروژه‌های ملموسی، ابراز نموده بود .

روزنامه انگلیسی "گاردین" نیز در عنوان گزارش خود در ارتباط با انتخابات پارلمانی دیروز ترکیه از پیروزی اردوغان استفاده نموده و نوشته است: اردوغان برای ادامه اصلاحات مورد نظر خود ، حمایتی قوی بدست آورده است.

گاردین نوشته است، اردوغان بعد از سومین دوره نخست وزیری خود میتواند بر مسند ریاست جمهوری ترکیه بنشیند.

روزنامه "فایننشال تایمز" نیز نوشته است: رجب طیب اردوغان به رغم دید شک و تردید برخی محافل هنوز قهرمان طبقه فقیر و متوسط ترکیه می‌باشد .

رجب طیب اردوغان به رغم دید شک و تردید برخی محافل هنوز قهرمان طبقه فقیر و متوسط ترکیه می‌باشد .

روزنامه با تاکید براین که حزب جمهوری خلق نیز انتخابات را با تقویت نیروی خود به پایان برد ، اعلام نموده است: اردوغان ناگزیر است که برای تدوین قانون اساسی و انجام اصلاحات راه توافق با حزب جمهوری خلق را بیابد.

فایننشال تایمزنوشته است: باقی ماندن کرسی‌های اردوغان در زیر رقم ۳۳۰، احتمال قطب بندی بیشتر ترکیه را کاهش می‌دهد .

ترکیه

روزنامه محافظه کار فرانسوی "لو فیگارو" نیز ، با یاد آوری این که پیش روی اردوغان موضوعات مهمی چون  مسئله شهروندان کرد ، اتحادیه اروپا ، مسئله قبرس ، و قانون اساسی جدید قرار دارد نوشته است: ماه‌های آتی میزان پیشروی ترکیه در راه دموکراسی را نشان خواهد داد .

لو فیگارو پیش بینی کرده است که اگر اردوغان برای دو دوره، پست ریاست جمهوری ترکیه را بر عهده بگیرد، بعد از اتاتورک، طولانی‌ترین مدت رهبری در ترکیه را از آن خود خواهد ساخت.

روزنامه "لموند" نیز نوشت: اقتدار سیاسی حزب عدالت و توسعه برای ترکیه ثبات سیاسی و اقتصادی در پی آورده، تاثیرگذاری ارتش بر سیاست را کاهش داده، ولی بخاطر سدهای ایجاد شده از سوی انگلستان و فرانسه، عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را دشوار ساخته است .

روزنامه صهیونیستی "هاآرتص" نیز به این ادعای کارشناسان خارجی تن داده که نتیجه انتخابات ، از نظر بازارهای مالی، بهترین نتیجه برای ترکیه بوده است.

پایگاه اطلاع رسانی "بی بی سی فارسی" در خبری با عنوان "پیروزی حزب اردوغان در انتخابات تركیه با تاكید بر این كه رشد اقتصادی از جمله دستاوردهای حزب توسعه و عدالت در دوران اردوغان است، خاطر نشان كرد: دوران حاكمیت حزب عدالت و توسعه تاكنون در كنار كسب دستاوردهای متعدد، ‌انتقادهایی را نیز به همراه داشته است.

ترکیه

بی بی سی فارسی در خبر خود توضیح داد: در دوران تسلط حزب عدالت و توسعه طی هشت سال گذشته، رشد بالای اقتصادی، كاهش میزان بیكاری در این كشور، افزایش روابط با كشورهای همسایه و عربی، از جمله دستاوردهای این حزب است.

بی بی سی فارسی یاد آور شد كه حزب عدالت و توسعه، موفقیت‌های اقتصادی كشور را سرلوحه تبلیغات انتخاباتی خود قرار داده است و وعده پروژه‌های بلند پروازانه‌ای همچون ساخت كانال از دریای سیاه به دریای اژه و ساخت شهر جدیدی در حومه استانبول از جمله آنهاست.

"دویچه وله" با پرداختن به سیاست خارجی حزب اسلامگرای عدالت و توسعه نوشت: تركیه تحت هدایت دولت اردوغان توانسته با توجه به عضویت در ناتو و همچنین پلی میان اروپا، خاورمیانه و آسیا نقش پررنگ‌تری در عرصه‌ سیاست بین‌الملل ایفا كند.

تركیه تحت هدایت دولت اردوغان توانسته با توجه به عضویت در ناتو و همچنین پلی میان اروپا، خاورمیانه و آسیا نقش پررنگ‌تری در عرصه‌ سیاست بین‌الملل ایفا كند.

"رادیو رژیم صهیونیستی" وخیم شدن مناسبات تركیه با رژیم صهیونیستی پس از فرستادن كشتی تركیه‌ای "ماوی مرمره" را از دلایل ارتقا جایگاه منطقه‌ای تركیه و افزایش محبوبیت دولت این كشور در میان اسلام گرایان منطقه برشمرد و نوشت: حمایت تركیه از فلسطینی‌ها در برابر رژیم صهیونیستی و رفتارهای دولت تركیه در قبال خیزش مردم مصر، سوریه و لیبی، وجهه دولت تركیه نزد اسلام گرایان منطقه را افزایش داد.

"صدای آمریكا" نیز به نقل از منتقدین اردوغان می‌نویسد: هدف سیاسی او كنترل بیشتر بر دولت از طریق شكل بخشیدن به یك دولت شبیه به دولت‌های متمركز بر قدرت و اختیارات ریاست جمهوری است.

صدای آمریكا می‌افزاید:‌ به اعتقاد منتقدان، اردوغان همین حالا هم از قدرت سوء استفاده می‌كند و كشور را از نظام سكولار متكی بر جدایی دین از حكومت به سوی یك دولت بیشتر محافظه‌كار اسلامی سوق داده است.

اما "رادیو فرد" به نقل از رجب طیب اردوغان می‌نویسد: اگرچه حزب وی، برنده بلامنازع انتخابات بوده، اما آغوش وی به روی تمامی احزاب، با هر دیدگاهی و سلیقه‌ای باز است، چرا كه به گفته وی، گذر به دموكراسی با مشاركت همه احزاب حاضر در پارلمان و نمایندگان حاضر در پارلمان باید انجام شود.

به گفته وی، حزب عدالت و توسعه همه مردم تركیه را برادر می‌داند، كسی را دشمن نمی‌پندارد و از هیچ حزبی روی بر نمی‌گرداند.

همچنین رادیو فردا  به نقل از "كمال قلیچدار اوغلو" رهبر حزب "جمهوریت مردمی" نوشت: حزب جمهوریت با كسب 5.3 میلیون رای بیشتر نسبت به دوره انتخابات قبلی برای گذر تركیه به دموكراسی، تمامی قوای خود را به كار خواهد بست.

قبس زعفرانی

بخش سیاست تبیان