تبیان، دستیار زندگی
ادامه شکنجه در زندان‌ها و سیاه‌چال‌های رژیم آل‌ خلیفه و تاکید مردم مسلمان بحرین بر ادامه اعتراضات خود تا دستیابی به حقوق مشروع خود و طرح جدید آل خلیفه برای گفتگو مذاکره با انقلابیون و رد این درخواست توسط معارضان بحرینی آخرین تغییر و تحولات جاری در عرصه بح
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : قبس زعفرانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در بحرین چه می‌گذرد؟


ادامه شکنجه در زندان‌ها و سیاه‌چال‌های رژیم آل‌ خلیفه و تاکید مردم مسلمان بحرین بر ادامه اعتراضات خود تا دستیابی به حقوق مشروع خود و طرح جدید آل خلیفه برای گفتگو مذاکره با انقلابیون و رد این درخواست توسط معارضان بحرینی آخرین تغییر و تحولات جاری در عرصه بحرین است.


نیروهای رژیم آل خلیفه در ادامه سرکوب قیام خونین مردم بحرین، با پشتیبانی نیروهای سعودی چندین بار به روستای نویدرات یورش برده‌اند.

بحرین

نیروهای امنیتی بحرین با محاصره ساختمان دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در منامه پایتخت این كشور برای جلوگیری از تحصن خانواده‌های زندانیان خیابان‌های منتهی به آن را بستند.

در همین حال نیروهای رژیم حاكم بحرین علاوه بر محاصره چند روستا و منطقه، با مجهز شدن به بولدوزر و ماشین‌آلات مختلف خود را برای تخریب نمازخانه‌ها و مساجد در مناطق مختلف آماده می‌كنند.

نیروهای عربستانی همچنین با خودروهای زرهی و تانك دو منطقه كرزكان و دمستان بحرین را محاصره كرده علاوه بر ورود به منازل مردم، برای ایجاد وحشت به تیراندازی‌های كور می‌پردازند.

مخالفان بحرینی روز سه‎شنبه اعلام كردند یك فروند بالگرد نیز به صورت دائمی در ارتفاعی پایین بر فراز این دو منطقه گشت‌زنی می‌كند.

براساس اظهارات منابع مخالف دولت بحرین، نیروهای امنیتی این كشور به روستای الجفیر حمله كردند و ضمن از بین بردن تابلوها و آثار مذهبی به ارعاب مردم پرداختند.

به گفته مخالفان، نیروهای امنیتی بحرین یك گروه پزشك را بازداشت كردند و به خانه فعال سیاسی "جعفر العال " و تصویربردار "صادق منصور " وارد شدند؛ ولی نتوانستند آنها را دستگیر كنند.

نیروهای رژیم آل خلیفه با پشتیبانی نظامیان سعودی، تاکنون به ده‌ها روستا، مسجد، مدرسه، گورستان و مکان مذهبی حمله کرده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر تا کنون بارها از رژیم آل خلیفه به دلیل رفتار خشونت‌آمیز با معترضان و محاکمه غیر نظامیان در دادگاه‌ها نظامی انتقاد کرده و این اقدامات را مغایر با قوانین بین‌المللی دانسته است.

دیده‌بان حقوق بشر تا کنون بارها از رژیم آل خلیفه به دلیل رفتار خشونت‌آمیز با معترضان و محاکمه غیر نظامیان در دادگاه‌ها نظامی انتقاد کرده و این اقدامات را مغایر با قوانین بین‌المللی دانسته است.

برنامه انقلابیون برای مقابله با رژیم آل خلیفه

با وجود چنین اقداماتی، مخالفان تاكید كردند كه برای تحقق خواسته‌های خود همچنان به اعتراضات ادامه می‌دهند و طرح "هفته آزادی " پیشنهادی "ائتلاف جوانان انقلاب 14 فوریه " از روز یك‎شنبه گذشته اجرا می شود.

در چارچوب این طرح دیروز خانواده‌های زندانیان، حقوقدانان و فعالان سیاسی مقابل ساختمان دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در منامه تجمع كردند و از این سازمان خواستند به منظور جلوگیری از نقض حقوق بشر و آزاد كردن زندانیان اقدام كند.

بحرین

پیش‎بینی می‌شود راهپیمایی امروز برای یادبود زكریا راشد العشیری و علی عیسی صقر كه زیر شكنجه شهید شدند به صورت باشكوهی برگزار شود.

روز پنج‎شنبه آینده علاوه بر برگزاری تظاهرات هم‎بستگی با زندانیان زن، در همه مناطق بحرین پس از اقامه نماز جمعه برای شكستن محاصره بیمارستان السلمانیه تحصن و راهپیمایی خواهد شد.

برنامه روز شنبه نیز ساخت بنایی مشابه بنای میدان لؤلؤه در روستاهای مختلف است.

گستاخی آل سعود در توجیه لشكركشی به بحرین

رئیس مجلس عربستان سعودی در توجیه لشكركشی نیروهای نظامی این كشور به بحرین و سركوب وحشیانه تظاهرات مسالمت آمیز مردم، دو كشور را عمق راهبردی یكدیگر توصیف كرد.

"شیخ عبدالله بن محمد بن ابراهیم آل شیخ " در اظهاراتی تاكید كرد، لشكركشی به بحرین "وظیفه‎ای ملی در قبال كشور دوست بحرین است، و عربستان سعودی هیچ‎گاه در قبال امنیت و ثبات بحرین دست‎بسته نخواهد نشست ".

در جریان حركت مسالمت آمیز مردم بحرین و ناتوانی رژیم این كشور در مقابل مطالبات مردم، سعودی ها با اعزام نیروهای نظامی خود، به نیروهای امنیتی بحرین در سركوب وحشیانه مردم كمك كردند.

تلاش رژیم آل خلیفه برای فرار از فشارها

درپی تشدید اعتراض‌ها به اقدامات وحشیانه نیروهای سعودی و بحرینی در حمله به تظاهرات مسالمت آمیز مردم، رژیم بحرین در تلاش است با انتشار خبرهای ساختگی، از مسئولیت كشتار بی‎رحمانه مردم شانه خالی كند.

رژیم بحرین برای انحراف افكار عمومی از اقدامات سركوبگرانه خود و كشتار وحشیانه مردم با هم‎دستی نیروهای امنیتی سعودی، در خبرهایی ساختگی مساجد و حسینیه ها را محل انبار سلاح و مهمات مخالفان معرفی می‌كند.

در همین راستا، مدیركل اداره تحقیقات جنایی بحرین اعلام كرد، نیروهای امنیتی توانسته‌اند در مسجدی در منطقه "المالكیه " سلاح گرم، و بمب‌های آتش‌زا بیابند.

این خبرها در حالی منتشر می شود كه اعتراض سازمان‌های مدافع حقوق بشر به این اقدامات سركوبگرانه شدت بیشتری گرفته است؛ و این رژیم با وجود سكوت بیشتر رسانه ها درباره حوادث بحرین، از سوی افكار عمومی ملتهای منطقه و جهان تحت فشار قرار دارد.

حسین حداد یک فعال سیاسی مخالف رژیم آل خلیفه در گفتگو با العالم گفت : ملت بحرین هرگز پیش از استعفای کابینه و محاکمه عوامل کشتار، با رژیم حاکم هیچ‌گونه مذاکره‌ای را انجام نخواهد داد.

ملت بحرین در برابر ظلم و سرکوب کوتاه نمی‌آید

حسین حداد یک فعال سیاسی مخالف رژیم آل خلیفه در گفتگو با العالم گفت : ملت بحرین هرگز پیش از استعفای کابینه و محاکمه عوامل کشتار، با رژیم حاکم هیچ‌گونه مذاکره‌ای را انجام نخواهد داد.

بحرین

وی از دولت بحرین خواست حقوق مردم را به رسمیت بشناسد و حداقل این حقوق یعنی برقراری نظام مشروطه سلطنتی را عملی کند.

حداد اظهار داشت : دولت آمریکا به رژیم بحرین و نیروهای سپر جزیره از جمله عربستان برای سرکوب مردم بحرین چراغ سبز نشان داده است، اما تصور نمی‌کرد که وضعیت حقوق بشر، سرکوب و کشتار مردم در این کشور با مقاومت مردم همراه شود و تا این حد رو به وخامت برود.

روایتی دیگر از سیاه‌چال‌های آل‌خلیفه

بحران‌های دهه‌های مختلف بحرین با شکنجه شدید بدنی و روحی زندانیان سیاسی همراه بوده است. روش‌های شکنجه نیز مختلف است و شامل ضرب و جرح، شوک الکتریکی، جلوگیری از خوابیدن، تهدید به تجاوز جنسی و گاه تجاوز جنسی، اهانت به شخصیت افراد و توهین به مقدسات می‌شود، ولی زندانیان بی‌توجه به شکنجه‌های شدید؛ همچنان پایبند به مطالبات خود هستند.

عبدالوهاب حسین رئیس جریان "الوفاء" که راه رفتن غیرعادی‌اش حاکی از شکنجه وی بود، در یکی از جلسات پایانی دادگاه ویژه گفت : من برای براندازی رژیم تلاش نکردم، زیرا این کار نیاز به کودتای نظامی دارد، ولی خواهان سرنگونی رژیم هستم. حسن مشیمع دبیر کل جنبش "حق" نیز جزء متهمان این پرونده است.

بحرین

محمد جواد، دایی نبیل رجب فعال حقوقی بحرین نیز در جلسه دادگاه شلوار خود را بالا زد و آثار شکنجه را برای حاضرین نشان داد، ولی نماینده دادستانی کل گفت : "اینجا پزشکی قانونی نیست و پزشکی قانونی درگزارش خود وجود هرگونه زخم داخلی و خارجی در بدن محمد جواد را رد کرده است".

نبیل رجب نیز اعلام کرد، محمد جواد به علت فعالیت حقوقی و قرابت خانوادگی با وی بازداشت، با شوک الکتریکی شکنجه، به سقف سلول زندان آویزان شده و به شدت کتک خورده است و هم اکنون وضعیت جسمی بسیار بدی دارد و جانش در خطر است .

شکنجه در زندان‌ها و سیاه‌چال‌های رژیم آل‌خلیفه بشدت ادامه دارد و هر روز روایت‌ها و مستندات جدیدی از آن در شبکه‌های خبری و اجتماعی منتشر می‌شود، اما این متحد آمریکا به هیچ عنوان حاضر نیست، این موضوع را بپذیرد و قبول کند شکنجه‌ای در کار است. تکذیبی که با موافقت مدعیان دفاع از حقوق بشر نیز روبرو می‌شود.

در این حال سازمان خبرنگاران بدون مرز، اقدامات رژیم بحرین ضد رسانه‌ها و جلوگیری از پوشش خبرهای مربوط به سرکوب و کشتار در این کشور را محکوم کرد.

قبس زعفرانی

بخش سیاست تبیان