تبیان، دستیار زندگی
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از اجرای طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی برای یک میلیون و 500 هزار دانش آموز از 28 خرداد خبر داد. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اجرای طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی از 28 خرداد

اجرای طرح سنجش سلامت جسمانی
آرشیو شد

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی خبر داد:

خبرگزاری پانا: رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از اجرای طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی برای یک میلیون و 500 هزار دانش آموز از 28 خرداد خبر داد.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری پانا، حسین هژبری در نشست خبری طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی کودکان بدو ورود به دبستان که امروز در سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور برگزار شد گفت: یکی از مهمترین برنامه هایی که آموزش و پرورش دنبال می کند طرح سنجش است که جامعه یک میلیون نفری نوآموزان مخاطب این طرح هستند.

وی افزود: ورود به دبستان یک نقطه عطف در زندگی تمام انسانها است و ورود به دبستان با آموزش های رسمی همراه می شود.

اجرای طرح سنجش سلامت جسمانی

*اجرای طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی برای نوزدهمین سال

رییس آموزش و پرورش استثنایی با بیان این که امسال نوزدهمین سال اجرای طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی کودکان بدو ورود به دبستان است افزود: در این طرح می خواهیم بدانیم که نوآموز برای تحصیل چقدر آمادگی دارد و از چه میزان سلامت جسمانی برخوردار است و وضعیت نوآموزی که می خواهد وارد مدرسه شود در این طرح ارزیابی می شود.

هژبری ادامه داد: مهمترین هدف این طرح رشد تحصیلی دانش آموزان است.

وی خاطرنشان کرد: برخی از اختلالات و کاستی های جسمانی قبل از شروع دبستان به خوبی تشخیص داده نمی شود و این طرح سنجش کنترل عالمانه ای است که تمام نو آموزان کشور تحت پوشش آن قرار می گیرند.

هژبری افزود: در سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور به دنبال این هستیم تا بدانیم چه دانش آموزانی ، دانش آموز با نیاز ویژه شناخته می شود و باید وارد مدارس استثنایی شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور تصریح کرد: همچنین در این طرح بحث بهداشت و سلامت دانش آموزان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و این موضوع باید برای والدین نهادینه شود که طرح سنجش به نفع خودشان خواهد بود.

شناخت علل پوسیدگی دندان

*50 درصد دانش آموزان پوسیدگی دندان دارند

هژبری اظهار کرد: ارزیابی ها نشان می دهد بیش از 50 درصد دانش آموزان پوسیدگی دندان دارند و هنگامی که والدین با شرکت دادن فرزندان خود در طرح سنجش بتوانند به موقع از این موضوع آگاه شوند، می توانند اقدامات موثرتری را انجام دهند.

وی با بیان این که اهداف طرح سنجش کاملا علمی است افزود: این طرح به طور کامل مورد قبول همه مسئولان است و امسال نیز به دنبال پوشش صددرصدی دانش اموزان در سراسر کشور هستیم.

هژبری با بیان اینکه این طرح از 28 خردادماه اجرایی می شود ادامه داد: شورای سیاست گذاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور سیاست های کلی این طرح را تبیین کرده است و تمام مدیران طرح در یک دوره توجیهی یک روزه شرکت کرده اند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: طرح سنجش در سال جاری با همکاری وزارتخانه های آموزش و پرورش و بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اجرا می شود و مدت سه ماه در 830 پایگاه سنجش و 755 شهر و منطقه کشور اجرا خواهد شد .

وی ادامه داد: این در حالی است که سال گذشته 827 پایگاه در 715 شهر و منطقه یک میلیون و 43 هزار و 46 نو آموز را مورد ارزیابی جسمی و ذهنی قرار دادند که از این تعداد بیش از 90 درصد نوآموزان واجد شرایط جهت ثبت نام در پایه اول ابتدایی شناخته شدند.

اجرای طرح سنجش سلامت جسمانی

*ارزیابی تخصصی آمادگی تحصیلی، بینایی و شنوایی به طور رایگان

هژبری خاطرنشان کرد: طرح سنجش شامل دو مرحله مقدماتی و معاینه بالینی و تخصصی است و نو آموزانی که نیاز به ارزیابی تخصصی نداشته باشند پس از دریافت شناسنامه سلامت به دبستان مورد تقاضای ثبت نام معرفی می شوند.

وی تصریح کرد: نوآموزانی که در مرحله مقدماتی مشکوک به مشکل تشخیص داده شوند پس از اجرای آزمون های تخصصی مورد نیاز و تعیین جایگاه آموزشی به واحد آموزشی ذیربط معرفی می شوند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اظهار کرد: ارزیابی تخصصی آمادگی تحصیلی، بینایی و شنوایی تنها در مراکز و کلینیک های وابسته به آموزش و پرورش استثنایی به صورت رایگان انجام می شود.

اجرای طرح سنجش سلامت جسمانی

*امسال حدود یک میلیون و 50 هزار دانش آموز در طرح سنجش شرکت می کنند

هژبری ادامه داد: اعتبارات امسال سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور برابر با سال گذشته است.

وی با بیان اینکه دانش آموزی که دارای نارسایی های جسمانی است و نیز دانش آموزانی که معلولیت جسمی و حرکتی دارند و یا نابینا هستند به این معنا نیست که نمی توانند در کنار سایر دانش آموزان عادی به تحصیل بپردازند، افزود: برخی از این دانش آموزان با وجود معلولیتی که دارند، می توانند در بهترین مدارس تیزهوشان شرکت کنند که به این طرح، طرح فراگیر یعنی تحصیل دانش آموزان استثنایی در مدارس عادی گفته می شود.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور تصریح کرد: اما دانش آموزانی که کم توان ذهنی هستند نمی توانند در کنار دانش آموزان عادی تحصیل کنند و این موضوع قابل توجه و بررسی است.

وی خاطرنشان کرد: طرح تلفیقی یعنی اینکه دانش آموز با نیازهای ویژه به معلم عادی برای تحصیل سپرده شود و در کنار دانش آموزان عادی تحصیل کند و در کنار آن یک معلم متخصص به عنوان رابط قرار دهیم که معلم را در ایجاد ارتباط صحیح با دانش آموز با نیازهای ویژه یاری دهد.

هژبری افزود: 74 هزار و 286 دانش آموز در مدارس استثنایی کشور در سال تحصیلی 90ـ 89 ثبت نام کردند و 19 هزار و 844 همکار فرهنگی در سازمان استثنایی فعالیت می کنند که از این تعداد حدود 10هزار نفر آن ها معلم هستند.

وی اضافه کرد: آموزش و پرورش استثنایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و دانش آموزان نیاز به نگاه عالمانه و مدبرانه دارند .

اجرای طرح سنجش سلامت جسمانی

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ادامه داد: در آموزش و پرورش استثنایی دریافت مدرک برای دانش آموز در بیشتر گروه ها مهم نیست و آموزش و پرورش استثنایی یعنی طعم و مهارت های زندگی .

وی خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد امسال از فارغ‌التحصیلان مراکز تربیت معلم نیرویی در آموزش و پرورش جذب شود، دانشجویان رشته‌های مرتبط با آموزش و پرورش استثنایی در اولویت باشند.

هژبری ادامه داد: یکی از رشته ‌هایی که در دانشگاه ویژه فرهنگیان پس از راه‌اندازی این دانشگاه ایجاد خواهد شد و به طور فعال دانشجو خواهد گرفت، رشته آموزش و پرورش کودکان استثنایی است.

وی گفت: 832 هزار تومان سرانه برای هر دانش آموز استثنایی در مجموعه برنامه های آموزشی ، پرورشی و توانبخشی در سال تحصیلی89، 90 اختصاص یافته است که بیش از 8 میلیارد تومان ابلاغ سرانه برای 104 هزار دانش آموز داشته ایم. هژبری خاطرنشان کرد: بزرگترین اردوگاه دانش آموزان استثنایی در خراسان رضوی احداث شده است که کاملترین خدمات را به دانش آموزان با نیازهای ویژه ارائه می دهد و این مجموعه از اول مهرماه قابل استفاده است.

منبع: خبرگزاری پانا

مرکز یادگیری سایت تبیان - تجمیع و تنظیم: مریم فروزان کیا