تبیان، دستیار زندگی
گلایه های حمیدرضا کاتوزیان در گفت و گو با تبیان از بی ثباتی در مدیریت نفت کشور
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شوخی با وزارت نفت ممنوع


در پی طرح بحث ادغام وزارتخانه ها و کاهش تعداد آن که به عنوان تکلیف دولت در برنامه پنجم توسعه قید شده بود، دولت موضوع ادغام دو وزارتخانه نفت و نیرو را مطرح و بر اساس آن پایان مسوولیت مسعود میرکاظمی وزیر نفت را اعلام کرد. پس از آن، دولت شخص محمود احمدی نژاد را به عنوان سرپرست این وزارتخانه بی وزیر تعیین کرد؛ تصمیمی که انتقادات زیادی را به دلیل همزمانی با ریاست ایران در اوپک به دنبال داشت.


حمیدرضا کاتوزیان

نهایتا مدتی پس از اعلام نظر و مخالفت رسمی شورای نگهبان با سرپرستی رییس جمهور بر وزارت نفت، محمد علی آبادی رییس سابق سازمان تربیت بدنی به سمت سرپرست این وزارتخانه منتصب شد؛ اتفاقی که موج دیگری از انتقادات را در این باره به دنبال داشت.

در همین رابطه، حمیدرضا کاتوزیان رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از بی ثباتی در مدیریت نفت کشور و تغییرات مکرر آن در 6 سال گذشته ابراز گلایه کرد.

مشروح گفت و گوی اختصاصی سایت اطلاع رسانی تبیان با حمیدرضا کاتوزیان را در پی می خوانید:

-با توجه به انتخاب آقای علی آبادی به عنوان سرپرست وزارت نفت، ضرورت ثبات در این وزارتخانه را که در کشور ما وزارتی حساس و کلیدی به شمار می رود چطور ارزیابی می کنید؟

یکی از مشخصه های ثبات در هر جامعه این است که انتخاب افراد برای پست های اجرایی با دقت صورت بگیرد، افراد شاخص انتخاب شوند و در نتیجه بتوانند برای مدت زمان مدیدی مسوولیتشان را به خوبی انجام دهند.

متاسفانه در کشور ما در 6 سال اخیر این موضوع به طور جدی نقض شده به نحوی که آقای علی آبادی چهارمین نفری است که در طی 6 سال گذشته مسوولیت وزارت نفت را بر عهده گرفته است.

در واقع ما به طور متوسط هر یکسال و نیم یکبار یک وزیر نفت جدید داشته ایم که نشان دهنده بی ثباتی در سازمان نفتی و گازی کشور ماست ضمن اینکه این برای کشور ما که عمده درآمدش از طریق فروش نفت و گاز است یک علامت منفی است. به طور طبیعی این علامت منفی در اوپک منعکس می شود و شرایط برای کشور ما شرایط مناسبی نخواهد بود.

آیا وقتی فرد جدیدی بیاید دوباره دست به تغییرات در مدیریت بدنه ای می زند یا نه. اینها سولاتی است که وقتی مطرح می شود به طور طبیعی قدری یاس و نا امیدی در سیستم و بدنه وزارت نفت بوجود می آید

-انتخاب شخص آقای علی ابادی برای تصدی این سمت چقدر درست بوده است؟

تصور من این است که قبل از اینکه بحث ما این باشد که آیا آقای علی آبادی مناسب این کار بود یا نه باید در این باره بحث کنیم که آیا این همه تغییر در راس یک وزارتخانه منطقا و عقلا کار صحیحی بوده که برداشت من این است که این کار به هیچ وجه درست نبوده است.

نظامهایی در دنیا بوده اند که در آنها انقلاب شده ولی بعضی مسوولیت ها در قبل و بعد از انقلابشان با یک نفر بوده است. علتش این است که آن مسوولیت از اهمیت بالایی برخوردار بوده و به همین خاطر تغییرات در آنها به وجود نیامده است.

من معتقد نیستم که ما باید از عناصر قبل از انقلاب در برخی پست ها استفاده می کردیم. طبیعی است که آنها عناصر وابسته ای بودند و برخلاف نظر امام(ره) و مردم عمل می کردند لذا طبیعی است که جای تغییر و تحول بوده و این کار به درستی انجام شده است.

حمیدرضا کاتوزیان

اما بعد از انقلاب در خود نیروهای انقلاب که مسوولیت خیلی از پست ها را در کشور بر عهده گرفتند، وجود چنین تحولات پی در پی به خصوص در یک دولت جای سوال دارد.

-به نظر شما تبعات این تغییر و تحولات در بدنه این وزارتخانه چه خواهد بود؟

در دولت آقای احمدی نژاد در 6 سال گذشته، 4 نفر مسوولیت وزارت نفت را بر عهده داشته اند که این برای کشور ما یک مشخصه بسیار منفی تلقی می شود و نشان از این دارد که تصمیم گیری در این وزارت خانه نمی تواند صورت بگیرد. دراین شرایط بدنه نسبت به راس تشکیلات بی اعتماد است و از تداوم کارش مطمئن نیست. همین الان بدنه وزارت نفت نمی داند که آیا آقای علی آبادی وزیر نفت می شود یا اینکه بعد از سرپرستی ایشان وزیر جدیدی معرفی خواهد شد.

بالاخره سلیقه ها در اداره سازمان موثر هستند اما این سوال وجود دارد که آیا همین سلیقه حاکم خواهد بود یا سلیقه جدیدی خواهد آمد؟ آیا وقتی فرد جدیدی بیاید دوباره دست به تغییرات در مدیریت بدنه ای می زند یا نه. اینها سولاتی است که وقتی مطرح می شود به طور طبیعی قدری یاس و نا امیدی در سیستم و بدنه وزارت نفت بوجود می آید.

یکی از مشخصه های ثبات در هر جامعه این است که انتخاب افراد برای پست های اجرایی با دقت صورت بگیرد، افراد شاخص انتخاب شوند و در نتیجه بتوانند برای مدت زمان مدیدی مسوولیتشان را به خوبی انجام دهند

در نهایت به نظر می رسد وزارت نفت جایی نیست که بتوان با آن شوخی کرد لذا ارزیابی من از اقداماتی که در چند وقت اخیر در باب تغییر مدیریت این وزارتخانه انجام گرفته کاملا منفی است و فکر می کنم تلاش هایی صورت می گیرد که این وزارتخانه با چالش های جدی مواجه شود.

-با توجه به این مباحث، توصیه شما به عنوان رییس کمیسیون انرژی مجلس به رییس جمهور برای معرفی وزیر پیشنهادی نفت چیست؟

من توصیه خاصی ندارم چرا که دولت به توصیه های ما توجه نمی کند و لذا باید از صرف انرژی در این زمینه خودداری کرد.

-مجلس چه ویژگی هایی را به عنوان ملاک انتخاب وزیر نفت در نظر دارد؟

مجلس هم نظر خاصی ندارد زیرا نظرات ما استماع نمی شود و مورد توجه رییس جمهور قرار نمی گیرد.  پس من تا زمانی که ایشان وزیر معرفی کند صبر خواهم کرد و در زمان خود نظرم را پشت تریبون مجلس برای نمایندگان و مردم خواهم گفت.

سارا کیان

بخش اقتصاد تبیان