تبیان، دستیار زندگی
فیس بوک با قرار دادن اطلاعات شخصی و علایق سیاسی کاربران خود در اختیار سازمانهای جاسوسی راه شناسایی افراد مستعد برای جاسوسی در کشورهای مختلف را برای آنها هموار ساخته است ، علاوه بر این ها فیس بوک عاملی برای ایجاد آشوب و ترور در کشورهای هدف می باشد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فیس بوک جاسوس موساد


 فیس بوک با قرار دادن اطلاعات شخصی و علایق سیاسی کاربران خود در اختیار سازمانهای جاسوسی راه شناسایی افراد مستعد برای جاسوسی در کشورهای مختلف را برای آنها هموار ساخته  است ، علاوه بر این ها فیس بوک عاملی برای ایجاد آشوب و ترور در کشورهای هدف می باشد.


فیس بوک

رسانه ها و تکنولوژی های ارتباطی یک ابزار اطلاعاتی بی طرف یا صرف یک وسیله ارتباطی نیستند بلکه هر تکنولوژی ویژگی های خاصی را در بر دارد و جنبه های خاصی از واقعیت را برجسته می سازد  ، البته باید توجه داشت که هر خبر و پیامی صرفا با واقعیت مطابقت نداشته و ممکن است با اهداف خاصی نشر پیدا کرده باشند که طبیعتا مورد تحریف نیز واقع شده اند .

تاکنون عادت کرده ایم عرصه ی سیاست را به عرصه های جغرافیایی تقسیم کنیم ، اما امروزه غربی ها بر این باورند که شبکه های اجتماعی ، جامعه را به پاره هایی همپیوند و پراکنده تقسیم می کند ، شبکه های اجتماعی الکترونیک خواسته یا ناخواسته سیاست را به سمت یک دموکراسی مشارکتی سوق خواهند داد .

پیشتر تصور می شد که دموکراسی فرآیندی است لزوما غربی ساز ، اما امروزه این باور به مرحله ی یقین رسیده است.  دموکراسی مشارکتی نوین مبتنی بر رسانه های الکترونیک ، به تمامی اقلیت هایی که تاکنون به دلیل عدم دسترسی به رسانه ها ، محو شده بودند ، امکان سخن گفته و شنیده شدن خواهد داد و فرآیندی است پراکنده ساز و تنوع آفرین که به تمامی سلایق و گروه های موجود در جامعه امکان حضور و بروز و فعالیت می دهد ، اما باید توجه داشت که این شعائر عقاید کشورهای سکولار غربی بوده و کشورهای اسلامی به مردم سالاری دینی اعتقاد دارند. از همین رو برای تمام کشورهای دنیا، همزمان عرصه هایی از تهدید و  فرصت پدید آورده است.

فیس بوک یک گنجینه اطلاعاتی بسیار بزرگ از نام و سوابق افراد است که کاربران آن را به شکل داوطلبانه در اختیار این شبکه اجتماعی قرار می دهند ولی این ابزار توسط دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا مورد بهره برداری قرار می گیرد

می توان ادعا کرد امروزه هرکسی که به اینترنت دسترسی دارد ، حتی اگر درسایت فیس بوک عضویت هم نداشته باشد با آن آشنایی دارد . فیس‌بوک facebook شرکت ایجاد کننده وب‌گاه فیس‌بوک است که در ? فوریه ???? به وجود آمد . فیس بوک از شبکه‌های اجتماعی مجازی می باشد که به واسطه آن می‌ توان با دوستانی که دارای حساب کاربری در فیس بوک هستند عکس ، فیلم یا پیغام به اشتراک گذاشت.

بنیان گذار این شبکه "مارک زوکربرگ" و دفتر مرکزی آن در کالیفرنیا می باشد ، "جولیان آسانژ" موسس وب سایت ویکی لیکس می گوید:

"فیس بوک تنفر آمیز ترین ابزار جاسوسی است که تاکنون خلق شده است. هر کس که نام و مشخصات دوستان خود را به شبکه ی اجتماعی فیس بوک اضافه می کند باید بداند که به شکل رایگان در خدمت دستگاه های اطلاعاتی آمریکاست و این گنجینه ی اطلاعاتی را برای آنها تکمیل می کند."

فیس بوک

باید توجه داشت که فیس بوک با قرار دادن اطلاعات شخصی و علایق سیاسی کاربران خود در اختیار سازمانهای جاسوسی راه شناسایی افراد مستعد برای جاسوسی در کشورهای مختلف را برای آنها هموار ساخته  است ؛ علاوه بر این ها فیس بوک عاملی برای ایجاد آشوب و ترور در کشورهای هدف می باشد که نمونه ی چنین استفاده ای از این ابزار شوم را آشکارا در فتنه ی 88 مشاهده کردیم .

حتماً تا کنون به تیترهای همچون "فیس بوک عامل آشنایی با موساد" و "فیس بوک عامل جذب جاسوس برای سیا" برخورد کرده اید ، بطن این عناوین و کمی تفحص در باب آن چه که در پشت پرده های این شبکه ی مخوف در حال وقوع است ، چهره ی واقعی این شبکه را هویدا می سازد.

فیس بوک یک گنجینه اطلاعاتی بسیار بزرگ از نام و سوابق افراد است که کاربران آن را به شکل داوطلبانه در اختیار این شبکه اجتماعی قرار می دهند ولی این ابزار توسط دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا مورد بهره برداری قرار می گیرد . دسترسی این دستگاه های اطلاعاتی به اطلاعات ذخیره شده در فیس بوک آن را به یک ابزار خطرناک بدل کرده است .

موسس وب سایت ویکی لیکس می گوید:

"فیس بوک تنفر آمیز ترین ابزار جاسوسی است که تاکنون خلق شده است. هر کس که نام و مشخصات دوستان خود را به شبکه ی اجتماعی فیس بوک اضافه می کند باید بداند که به شکل رایگان در خدمت دستگاه های اطلاعاتی آمریکاست و این گنجینه ی اطلاعاتی را برای آنها تکمیل می کند"

اما مسئولین فرهنگی ما هنوز نگاهی سنتی به حوزه ی رسانه ها داشته و تصور می کنند که از طریق رسانه های شفاهی می توانند فرهنگ جامعه را اصلاح کنند ، نگاه آنها به حوزه ی رسانه های الکترونیک مبتنی بر فیلترینگ است. اگر بپذیریم در آینده ی نه چندان دور وضعیت شبکه های اجتماعی و اینترنت مانند سرنوشت ویدئو و ماهواره خواهد بود ، بهتر است از هم اکنون دست کم به سمت و سوی توسعه ی شبکه های اجتماعی وطنی گام برداریم و مطالعات دقیق تر و بیشتری را بر روی تضمنات نهان و عیان شبکه های اجتماعی بر ساخت قدرت و سیاست داشته باشیم.

فرآوری: آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: ویکیپدیا / سایت سیاست ما