تبیان، دستیار زندگی
در این مطلب به بیان تازه های علم و فناوری در هفته گذشته می پردازیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تازه های علم و فناوری هفته گذشته


در این مطلب به بیان تازه های علم و فناوری در هفته گذشته می پردازیم


سنسوری که درد و خستگی را می فهمد

از قدیم گفته اند "نابرده رنج، گنج میسر نمی شود" اما بعضی وقتها رنج کشیدن زیاد هم خوب نیست. مثلا موقع ورزش. بسیاری از ورزشکاران به ارزیابی شخصی خود از خستگی تکیه می کنند و تا احساس خستگی اساسی نکرده اند به فعالیت ادامه می دهند، اما ممکن است اصطلاحا "گرم" باشند و متوجه آسیبی که به عضلات خود می رسانند، نشوند.

سنسوری که درد و خستگی را می فهمد

بخاطر همین عده ای از پژوهشگران یکی از دانشگاه های انگلستان به فکر افتادند وسیله ای برای ورزشکاران بسازند که خستگی عضلات را قبل از ایجاد آسیب بفهمد یا حتی پیش بینی کند، این وسیله که iSense نام دارد، جریانهای الکتریکی خفیفی که در ماهیچه ها تولید می شوند را اندازه می گیرد (بر اساس روش معمول EMG یا نوار عضلات) و هرگاه میزان کشش عضله بیش از حد باشد، به ورزشکار اخطار میدهد تا پیش از ایجاد آسیب فعالیت را متوقف کند یا تغییر دهد. به نظر می رسد امروزه در فیزیکی ترین فعالیت های انسان هم، گجتها می توانند نقش پرسودی را ایفا کنند.

معرفی نمایشگر 22 اینچی HP L2201x

3 روز گذشته شرکت اچ پی نمایشگر جدید 22 اینچی اش را به نام Elite L2201x معرفی کرد. در کنار شکل ظاهری زیبایش این نمایشگر از نوع LED است و تنها یک سانتیمتر ضخامت دارد. مانیتور جدید با رزولوشن 1920 در 1080 و کنتراست 5000:1 مشخصات فنی نسبتا مناسبی را در اختیار کاربر قرار می دهد.

 معرفی نمایشگر 22 اینچی hp l2201x

اچ پی DisplayPort را هم جهت اتصال روی این مدل تعبیه کرده است. هرچند از نظر مشخصات فنی شاید نتوانیم آن را یک نمایشگر فوق العاده بدانیم اما وقتی صحبت از قیمت 250 دلاری اش می شود، می توان خیلی جدی تر به داشتن اش فکر کرد. این مانیتور از ابتدای ماه آینده میلادی وارد بازار می شود.

توربین بادی قدرتمند Vestas با ارتفاعی سه برابر برج آزادی تهران

باد همیشه می وزد و اگر بتوانید از این موهبت خدا دادی انرژی (و پول) در بیاورید، منفعت بزرگی نصیب تان شده است. خب، این همان کاری است که شرکت Vestas قصد دارد با استفاده از V164-7.0 MW انجام دهد. یک توربین بادی بسیار عظیم که بیش از 187 متر ارتفاع دارد. (تقریبا سه برابر ارتفاع برج آزادی و نصف ارتفاع برج میلاد) و تازه وقتی هوش از سرتان می پرد که بدانید پره های این توربین، دایره ای به قطر 164 متر می سازند. البته میزان انرژی تولید شده توسط این غول آهنی بیشتر تحت تاثیر قرارتان خواهد داد. اولین نمونه V164 که قرار است در اواخر 2012 ساخته شود، توان تولید 30 هزار مگاوات بر ساعت برق را به صورت سالانه دارد. یعنی این گجت کوچک! مصرف نزدیک به 2787 خانه شهری را تامین خواهد کرد. البته به شرط اینکه باد بوزد!

توربین بادی قدرتمند vestas با ارتفاعی سه برابر برج آزادی تهران

شارژ خورشیدی قابل حمل با صفحه منعطف

کاربرد پنل های خورشیدی به عنوان جایگزینی برای سوخت های فسیلی روز به روز در حال گسترش است. اما یک کاربرد مهم آنها در مواقع اضطراری است. به همین خاطر شرکت ژاپنی فوجی الکتریک، یک کیف حاوی پنل خورشیدی قابل حمل و منعطف طراحی کرده است.

شارژ خورشیدی قابل حمل با صفحه منعطف

این دستگاه که OS نام دارد تنها 3 کیلو گرم وزن دارد و شبیه به یک کیف کوچک طراحی شده است. در جلوی این کیف یک دسته تعبیه شده که اگر آن را به سمت خود بکشید با پنل های خورشیدی منعطف مستطیل شکلی روبه رو می شوید که اگر در معرض تابش انرژی نور خورشید قرار گیرند در مجموع می تواند با کمک یک باطری داخلی 40 وات توان الکتریکی تولید کنند و آن را از طریق یک سوکت 12 ولتی برق در اختیار شما قرار دهد.

برای مثال یک روز که به گردش می روید دیگر نیاز نیست نگران تمام شدن شارژ باتری لپ تاپ خود باشید. این دستگاه می تواند تقریبا به اندازه 2 ساعت برق لپ تاپ شما را تامین کند. اما باید این نکته را هم در نظر داشت که برق خروجی این سوکت به شرایط آب و هوایی و وضعیت خورشید نیز بستگی دارد.

این دستگاه از ژانویه سال 2011 با قیمت تقریبی 730 دلار در حال فروش است و کمپانی سازنده فروش 10 هزار واحد از این دستگاه را در برنامه کاری امسال خود قرار داده است. اگر قیمت اش معقول تر بشود وسیله کاربردی خواهد بود.

فرآوری: محسن مرادی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

نارنجی، آبشاران

مطالب مرتبط :

اخبار هفته از دنیای علم و فناوری