تبیان، دستیار زندگی
سلطان دریای کارائیب. این لقبی است که به کشتی اوسیس – بزرگ‌ترین کشتی تفریحی دنیا- داده اند. این لقب، پیش از این به کشتی آلوره تعلق داشت؛ کشتی‌ای که توسط همین شرکت سازنده اوسیس، یعنی‌رویال کارائیب ساخته شده بود ‌
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شهری معلق در اقیانوس

شهری معلق در اقیانوس


سلطان دریای کارائیب. این لقبی است که به کشتی اوسیس – بزرگ‌ترین کشتی تفریحی دنیا- داده اند. این لقب، پیش از این به کشتی آلوره تعلق داشت؛ کشتی‌ای که توسط همین شرکت سازنده اوسیس، یعنی‌رویال کارائیب ساخته شده بود و هم‌اکنون به نام خواهر دوقلوی اوسیس شناخته می‌شود.

اوسیس بزرگ‌ترین و گران‌ترین کشتی تفریحی اقیانوس‌پیمایی است که تا به حال در دنیا ساخته شده است. این کشتی، پنج برابر بزرگ‌تر از کشتی تایتانیک است و یک و نیم میلیارد دلار برای ساخت آن هزینه شده است.

شهری معلق در اقیانوس

اوسیس 360 متر طول، 47 متر عرض و 220 هزار تن وزن دارد. ارتفاع این کشتی 18 طبقه، 65 متر از سطح دریاست و علاوه بر آن، نه متر از این کشتی نیز زیر آب قرار می‌گیرد. این کشتی با طراحی منحصر به‌فردش در واقع یک شهر شناور در دریاست که شامل استخر با امکان موج‌سواری، سالن بدنسازی، سالن سینما و تئاتر با ظرفیت 600 نفر، زمین فوتبال و بسکتبال، چندین رستوران و کافی‌شاپ، شهربازی و پارک و دو دیوار بزرگ صخره‌نوردی است.

شهری معلق در اقیانوس

در این کشتی، مرکز خریدی نیز ساخته شده است. زمین فوتبال و استخر آن حتی جایی برای نشستن تماشاچیان هم دارد. تمام اتاق‌هایش دو بالکن دارد: یکی به سمت داخل کشتی که نمایی از پارک و زمین بازی دارد و یکی به سمت بیرون که نمای بسیار زیبایی از اقیانوس دارد. 42 آسانسور در کشتی اوسیس تعبیه شده که هر کدام گنجایش جابه‌جایی 16 نفر را دارد. سالن تئاتر اوسیس در پایین‌ترین نقطه از کشتی ساخته شده و نمایی از زیر آب دارد.

شهری معلق در اقیانوس

اوسیس حتی آرایشگاه و مهدکودک نیز دارد. پارک در طبقه هشتم ساخته شده و مساحت آن 1900 متر است. در این پارک، 12 هزار درخت وجود دارد که 62 درخت تاک و 56 گیاه بامبو از آن جمله است. همچنین آب‌نمایی موزیکال و زیبا در میان پارک ساخته شده است. در هر طبقه یک رستوران قرار دارد که در تمام آنها، انواع غذاهای بین‌المللی سرو می‌شود. سازنده کشتی تفریحی اوسیس، شرکت آمریکایی رویال کارائیب است که تا به حال بزرگ‌ترین و مشهورترین کشتی‌های تفریحی دنیا را طراحی کرده و ساخته است. ساخت اوسیس از سال 2006 در فنلاند آغاز شد و تقریبا سه سال طول کشید.

شهری معلق در اقیانوس

این کشتی اولین سفر خود را از اول دسامبر 2009 از فلوریدا به سمت هائیتی آغاز کرد و در آوریل 2010 به مقصد رسید. اوسیس در این مسیر توقف‌های کوتاهی در جزایر سنت توماس، سنت مارتین و باهاماس در دریای کارائیب داشت. گنجایش این کشتی 3630 مسافر و 2100 نفر خدمه است. البته این ظرفیت قرار است با اضافه کردن چندین سوئیت به این کشتی تا اواسط سال 2011 به 6200 مسافر و خدمه افزایش یابد. یکی از حامیان مالی ساخت این کشتی کمپانی دریم ورکز بود و به همین خاطر از شخصیت‌های کارتونی این کمپانی، مانند شرک و پرنس فیونا برای تزئینات پارک و همچنین تبلیغات استفاده شده است. نرخ بلیت برای هر نفر 1104 دلار است که البته برای استفاده از هر کدام از امکانات داخل کشتی باید پولی جداگانه پرداخت شود.

شهری معلق در اقیانوس

کشتی اوسیس شامل شش موتور بزرگ 16 سیلندر می‌شود که هر کدام نیرویی برابر با 18 هزار کیلووات تولید می‌کند و این نیرو، برای حرکت دادن کشتی استفاده می‌شود. همچنین سه موتور کوچک‌تر انرژی 97 هزار واتی برای تامین برق کشتی تولید می‌کنند. تمام وسایل بازی پارک و بدنه اصلی استخر از 21 لایه استیل ساخته شده است تا در برابر زنگ‌زدگی و پوسیدگی مقاومت داشته باشد. سرعت این کشتی 37 کیلومتر در ساعت است که نسبت به بزرگی و وزن آن، سرعتی بالا محسوب می‌شود.

شهری معلق در اقیانوس

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از همشهری سرنخ