تبیان، دستیار زندگی
پدران عزیز روزتان مبارک؛ شما علاوه بر اهمیت فوق العاده ای که برای فرزندان و خانواده دارید، نقش بسیار مهمی در سلامت تغذیه ای آن ها دارید، زیرا انتخاب های غذایی شما در سلامت وزنی فرزندانتان بسیار مهم است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : عاتکه موسوی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقش پدرها در تغذیه ی کودکان


پدران عزیز روزتان مبارک؛ شما علاوه بر اهمیت فوق العاده ای که برای فرزندان و خانواده دارید،

نقش بسیار مهمی در سلامت تغذیه ای آن ها دارید، زیرا انتخاب های غذایی شما در سلامت وزنی

فرزندان تان بسیار مهم است.


پدر و کودک

انتخاب های غذایی پدرها یک راهنما و یک الگو برای انتخاب غذای بچه ها است.

مقاله ای که اخیراً در ژورنال آموزش تغذیه و رفتار به چاپ رسیده است بیان می کند، میزان تمایل پدر خانواده به استفاده از غذاهای آماده و دیدگاه او در مورد وضعیت غذای خانواده و وزن بچه ها تاثیر بسزایی بر سلامت فرزندان شان دارد.

دکتر الکس مکنتاش استاد دانشگاه تگزاس بیان می کند؛

پدرانی که به زمان شام خوردن اهمیت ویژه ای می دهند و این اهمیت در چارچوب خانه و غذای تهیه شده توسط مادر است، فرزندان سالم تری دارند تا پدرانی که برای خوشحال کردن بچه ها یا هر دلیل دیگری، مرتب به غذای بیرون از منزل روی می آورند.

در زمینه ی سلامت دوران کودکی نکات بسیاری وجود دارد که بیان تعدادی از آن ها، اهمیت نقش پدرها را روشن تر می سازد.

چاقی دوران کودکی

چاقی عبارت است از  افزایش چربی های زائد بدن. کودکان در حال رشد قدی هستند از این رو استفاده از BMI یا نمایه توده بدن شاخص مناسبی برای بیان میزان چاقی کودکان نیست بلکه جدول خاصی وجود دارد که بر اساس قد محدوده وزن سالم را برای کودکان و نوجوانان سنین مختلف بیان کرده است. به عبارت دیگر در صورتی که وزن کودک 20 درصد بیشتر از وزن یک کودک سالم و متناسب هم قد خود باشد، او دچار چاقی است.

به منظور درمان چاقی کودکان اجرای رژیم های لاغری سخت درست نیست زیرا ممکن است او به مصرف غذاهای پرکاری به صورت پنهانی روی بیاورد

چاقی دوران کودکی یکی از مهم ترین مسائل پزشکی و بهداشتی است. چاقی تاثیر زیادی بر کیفیت زندگی کودک دارد و خطر ابتلا به بیماری ها را افزایش می دهد و همچنین باعث ایجاد مشکلات روحی و اجتماعی می شود. احتمال بروز چاقی دوران بزرگسالی در کودکان چاق زیاد است و همچنین خطر بیماری هایی مثل بیماری قلبی و سکته را افزایش می دهد. در درمان چاقی کودکان، والدین نقش بسیار مهمی دارند.

نقش پدرها در جلوگیری از چاقی کودکان

مطالعه ای که در مدت 15 ماه، رفتار والدین کودکان چاق را مورد بررسی قرار داد، نشان داد به دلیل علاقه ی آقایان به استفاده از فست فود ها، نقش پدرها در چاقی فرزندشان پر رنگ تر از نقش مادرها است. همچنین غذایی که پدر انتخاب می کند نیز بر تمایل های غذایی کودک بسیار تاثیر گذار است.

در این مطالعه از بچه ها خواسته شد، غذاهایی را که هر روز می خورند یادداشت کنند، خصوصا غذاهایی که در بیرون از منزل مصرف می شدند.

ساندویچ هایی مانند همبرگر و سوسیس به علت دارا بودن چربی زیاد باید

با احتیاط مصرف شوند. تنقلات بی فایده مانند چیپس و پفک را كمتر در

اختیار كودک خود قرار دهید؛ زیرا این گونه خوراكی ها حاوی كالری زیاد و

مواد مغذی کمی هستند

در این مطالعه از پدرها خواسته شد تا زمان بیشتری را با بچه ها سپری کنند و نکته ی جالب اینجا بود که پدرها تصور کرده بودند که "وقت گذراندن" بدین معنا است که بیشتر با بچه تفریح کنند. بدین ترتیب بیشتر به تنقلات و غذاهای آماده روی آورده بودند.

پدرها نیز باید اطلاعات کافی در زمینه ی تغذیه مناسب و انتخاب های غذایی سالم داشته باشند، بدین ترتیب هم می توانند از سلامت غذایی که مصرف می کنند اطمینان داشته باشند و هم تاثیر غذاهای پر چربی و مضر را برای اعضای دیگر خانواده بیان کنند.

کودک چاق

درمان چاقی کودکان

به منظور درمان چاقی کودکان اجرای رژیم های لاغری سخت درست نیست زیرا ممکن است او به مصرف غذاهای پرکاری به صورت پنهانی روی بیاورد. به علاوه باید در نظر داشت چنین رژیمی ممكن است فاقد ویتامین ها و املاح معدنی لازم برای رشد كودک باشد.

*برای کنترل وزن کودک یا نوجوان تان سعی كنید هر ماه قد و وزن او را یاد داشت نموده و با كارت بهداشتی(منحنی رشد كودک) تطبیق دهید. البته انجام این كار باید با دقت زیادی صورت گیرد تا به صورت وسواس درنیاید. بهترین روش این است كه كودک را نزد پزشک و متخصص ببرید و برنامه ی غذایی مناسبی را كه برای كودک توصیه می كنند، رعایت كنید.

* در ابتدا وعده های غذایی و غذاهای مفید در هر وعده را برای او شرح دهید و به او یادآور شوید که هر روز باید از تمام وعده های غذایی بهره مند شود. چنان چه كودک شما برای خوردن صبحانه اشتها نداشت، یک انتخاب سالم مانند مقداری نان و پنیر را در اختیار او قرار دهید تا هر زمان كه میل داشت بخورد و از کیک ها و بیسکویت ها بپرهیزید.

* عصرانه را که بهتر است میوه باشد، جزء وعده های غذایی او به حساب آورده و تعداد وعده های غذایی را به چهار وعده افزایش دهید.

* به كودک اجازه ندهید تا هنگام تماشای تلویزیون، تنقلات و خوراكی بخورد.

* ساندویچ هایی مانند همبرگر و سوسیس به علت دارا بودن چربی زیاد باید با احتیاط مصرف شوند. تنقلات بی فایده مانند چیپس و پفک را كمتر در اختیار كودک خود قرار دهید؛ زیرا این گونه خوراكی ها حاوی كالری زیاد و مواد مغذی کمی هستند.

* هر روز او را تشویق به انجام فعالیت بدنی(مثل انواع ورزش ها) کنید.

* مدت زمان تماشای تلویزیون و بازی کامپیوتری یا ویدئویی را کاهش دهید.

عاتکه موسوی

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

پیشگیری از چاقی کودکان

چرا کودکان چاق می شوند؟

آن چه در انتظار کودکان چاق است

اگر کودک تان چاق است ...

درمان کودکان چاق با دارو و جراحی

چه کنیم تا کودکان مان چاق نشوند؟

آیا کودک شما چاق است؟

چاقی، قد بچه‌ ها را می‌ خورد!

چاقی كودكان ، معضل قرن بیست و یک

علل چاقی دوران کودکی

روش های لاغر کردن کودک چاق

درمان چاقی کودکان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.