تبیان، دستیار زندگی
دانشمندان از بین فهرستی از مکان های مناسب احتمالی 4 محل را به عنوان نامزدهای نهایی فرود مریخ نورد بعدی ناسا مشخص کردند. مریخ نوردی که قرار است اطلاعات تازه ای درباره ای سیاره شگفت انگیز به ما بدهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مریخ نورد جدید در راه است


دانشمندان از بین فهرستی از مکان های مناسب احتمالی 4 محل را به عنوان نامزدهای نهایی فرود مریخ نورد بعدی ناسا مشخص کردند. مریخ نوردی که قرار است اطلاعات تازه ای درباره ای سیاره شگفت انگیز به ما بدهد.

مریخ نورد جدید در راه است

مقامات ناسا در حال آخرین بررسی ها برای تعیین مقصد نهایی مریخ نورد کریوسیتی (Curiosity) (به معنی کنجکاوی) هستند. مریخ نوردی که قرار است در ماه نوامبر امسال سفرش را به مقصد مریخ آغاز کند تا میراث دار دو قلوهای افسانه ای مریخ نورد، اسپریت و اپروچیونیتی باشد.

دانشمندان این طرح در حال حاضر با بررسی فهرست نامزدهای اولیه مکان هایی که برای فرود این مریخ نورد پیشنهاد شده بود تعداد آنها را به 4 مورد کاهش داده اند تا سرانجام مقامات ارشد ناسا از بین این 4 گزینه مقصد نهایی Curiosity را تعیین کنند.

مطابق برنامه، این مریخ نورد روز 25 نوامبر سفر خود به سوی مریخ را آغازمی کند تا 6 آگوست سال 2012 به مقصد خود برسد.

چهارنامزد نهایی محل فرود این مریخ نورد عبارتند از دهانه برخوردی ابرسوالد (Eberswalde crater)، دهانه گیل (Gale crater)، دهانه هولدن (Holden crater) و دره مارت (Mawrth Vallis).

مت گولومبک، یکی از مدیران کمیته مکان یابی محل فرود مریخ نورد Curiosity در باره این نامزدها می گوید:«هر 4 محل دارای جذابیت های بسیاری برای کاوش های مریخ نورد است. در برخی از مواقع نمی توان برتری میان آنها قایل شد چون همه آنها در بردارنده اطلاعات بالقوه بی نظیری هستند اگرچه نوع داده هایی که در هر محل ممکن است به دست آید با دیگری متفاوت است اما انتخاب از بین آنها چندان کار راحتی نیست.»

انتظار می رود تصمیم نهایی تا پایان ماه جولای از سوی مقامات ارشد ناسا در واشنگتن اعلام شود. انتخاب نهایی محل به مهندسان این امکان را می دهد تا مسیر پرواز و برنامه سفر مریخ نورد که قرار است بر فراز یک راکت آرین 5 به سمت مریخ پرتاب شود، را محاسبه و تعیین کنند.

در حال حاضر پیشنهاد های بخش های مختلف علمی مرتبط با پروژه برای تعیین محل نهایی جمع آوری شده تا بر اساس آنها تصمیم نهایی اتخاذ شود. پس از انتخاب نهایی سیستم فرود مریخ نورد می تواند با دقت در محل از پیش تعیین شده فرود آید. محلی که نقشه های دقیقی از آن با کمک دوربین های کیفیت بالای مدار گرد اکتشافی مریخ تهیه شده است.

مریخ نورد Curiosity بر خلاف دو مریخ نورد قبلی با کمک کیسه های هوا فرود نخواهد آمد. دو مریخ نور اسپریت و اپورچیونیتی در نزدیکی سطح مریخ و در حالیکه درون یک هرم پوشیده از کیسه های هوای غول پیکر بودند، رها شدند و مانند یک توپ بسکتبال پس از چندین بار برخورد با سطح مریخ در نهایت متوقف شده و پس از باز شدن هرم محافظشان کار خود را آغاز کردند. اما Curiosity راه دیگری برای فرود در پیش خواهد گرفت و با کمک راکت های کوچکی که سرعت آن را هنگام فرود کاهش می دهد به نرمی بر سطح مریخ و در محل از پیش تعیین شده فرود خواهد آمد.

به گفته مسولان کمیته انتخاب محل فرود ، هر 4 محل پیش بینی شده از نظر امنیت فرود مریخ نورد قابل قبول هستند و ریسکی را برای مراحل فرود به همراه ندارند.

درباره هر 4 محل نهایی انتخاب شده، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد در گذشته این مکان ها میزبان آب بوده اند و احتمالا شرایط مناسبی برای زیست حیات باستانی در مریخ را دارا بوده اند . دانشمندان حتی امیدوارند برخی مولکول های زنده باستانی احتمالی حتی تا زمان حاظر نیز در این سایت ها باقی مانده باشند.

دو محل فرود پیشنهادی در نیمکره جنوبی مریخ، یکی در نیمکره شمالی و دیگری تقریبا بر خط استوای مریخ واقع است.

مریخ نورد جدید در راه است

ابرسوالد، دلتای مروبط به به یک رودخانه باستانی است که در آن تعداد بسیار زیادی از کانال های باستانی دیده می شود و نشان می دهد که در گذشته میزبان جریان های آبی بوده است.

هولدن ، یک گودال دایره ای به قطر حدود 100 مایل است و یکی از مجموعه گودال های زنجیره ای است که با یک رشته به هم متصل شده اند. دانشمندان پیشنهاد می دهند که مریخ نورد Curiosity با فرود در این منطقه به بررسی شرایط سنگ های باستانی آن بپردازد . اینجا جایی است که در حدود 3 میلیارد سال پیش جریان های آب مایع در آن جریان داشته اند.

گیل گودال دیگری است که زمانی میزبان آب مایع بوده و کنجکاوی با فرود در آن می تواند به بررسی لایه های مختلف سنگی و مواد معدنی باقی مانده در آن بپردازد.

دره مارت ، یکی از قدیمی ترین دره های مریخ است که مزایای بیشتری نسبت به سایت های دیگر دارد و مریخ نورد مستقیما می توانددر میانه منطقه ای فرود آید که لایه هایی از رسوب های احتمالی باستانی را در دل خود دارد .

دانشمندان در طی 5 جلسه کارشناسی همه نظرات مختلف، برتری ها و دشواری های هر یک از سایت های احتمالی را بررسی کرده اند و اینک نوبت مقامات ارشد ناسا است تا بر اساس داده های آنها و توصیه های علمی سایر دانشمندان و کسب نظر مهندسان طراح مریخ نورد محل نهایی را انتخاب کنند. محلی که در نهایت و در صورت فرود موفق این مریخ نورد ، شاید اسرار نا گفته ای از گذشته مریخ را آشکار سازد.

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع:

اسپیس فلایت ناو / به نقل از جام جم آنلاین / بازنویسی : پوریا ناظمی