تبیان، دستیار زندگی
معاون آموزش ‌و ‌پرورش: برنامه‌ای برای حذف زندگینامه شاهان از كتب تاریخ نداریم . «حسنك كجایی» و«تصمیم كبری» به‌جای عنوان درسی، قصه می‌شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«تصمیم كبری» قصه می‌شود


معاون آموزش ‌و ‌پرورش:  برنامه‌ای برای حذف زندگینامه شاهان از كتب تاریخ نداریم . «حسنك كجایی» و«تصمیم كبری» به‌جای عنوان درسی، قصه می‌شوند.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: برنامه‌ای برای حذف زندگینامه پادشاهان از كتاب تاریخ نداریم هر چند معتقدیم گذشته می‌تواند محل تجربه‌آموزی برای آینده باشد و از این لحاظ به تاریخ نیاز داریم، اما برنامه‌ها باید روزآمد و سازگار با فضای زندگی امروز باشد تا بتوانیم دانش‌آموزان را برای فردا تربیت كنیم.

کتاب درسی

حجت الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان در گفت‌وگو با خبرنگار«آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به جزئیات برنامه‌های سند و درس ملی آموزش و پرورش و وجود محتوایی چون " كوكب خانم" و" حسنك كجایی" كه برخی تعصب زیادی نسبت به حذف این محتوا نشان می دهند گفت: این مطالب باید در قالب قصه ارائه و به عنوان تم‌های سمبلیك داستانهای فارسی كه مربوط به دهه‌های گذشته است، ارائه شود چراكه نمی تواند محتوای درسی باشد.

وی افزود: امروز باید محتوایی به عنوان درس به دانش آموزان ارائه شود كه جاذبه "حسنك كجایی" و " تصمیم كبری" را داشته باشد اما در عین حال با مطابق با زمان امروز باشد و بتواند مهارت زندگی امروزی را به فرد آموزش دهد.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش آموزش و پرورش عنوان كرد:رویكرد آموزش و پرورش در تحول بنیادین بر این مبناست كه حداقل 50 درصد از دانش‌آموزان بتوانند وارد رشته‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی شوند.

وی ادامه داد: بر این اساس در ایران 1404 انتظار داریم فردی كه از آموزش و پرورش فارغ التحصیل می‌شود حداقل در یك مهارت آموزشهای لازم را به گونه‌ای دریافت كرده باشد كه چنانچه نخواهد وارد آموزش عالی شود برای جذب بازار كار وارد شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار كرد: در برنامه درس ملی به شناسایی استعدادهای دانش‌آموزان توجه شده و در كنار برنامه‌ها و دروس اجباری برنامه‌ و دروس اختیاری را نیز در قالب برنامه تمركززدایی پیش‌دستی كردیم كه با هدف پاسخگویی به نیازهای افراد متناسب با تفاوت فردی و منطقه‌ای آنها تدوین شده است.

اگر آموزش و پرورش خوب داشته باشیم آموزش و پرورش خوب و به تبع آن نظام اداری، سیاسی خوب خواهیم داشت و از این اصلاح و تحول در فرآیندها به یك هدف عمده كه تغییر آن ملت‌سازی است می‌رسیم كه در راستای این بهسازی تمامی نظامهای

فرهنگی، اجتماعی، اداری، اقتصادی، بهداشتی متحول خواهد شد.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینكه پوشش آموزش به تنهایی كافی نیست بلكه باید همه امكانات در اختیار تعلیم و تربیت قرار گیرد، تصریح كرد:كیفیت آموزش مطلوب مورد تاكید برنامه‌های جدید آموزش و پرورش است.

محمدیان بیان كرد: آموزش و پرورش به تنهایی متولی تربیت در جامعه نیست بلكه خانواده، رسانه‌های جمعی، آحاد اجتماع و حاكمیت در این امر سهیم هستند كه باید برای تحقق اهداف عالی تعلیم و تربیت همسو با یكدیگر حركت كنند.

وی گفت:اگر آموزش و پرورش خوب داشته باشیم آموزش و پرورش خوب و به تبع آن نظام اداری، سیاسی خوب خواهیم داشت و از این اصلاح و تحول در فرآیندها به یك هدف عمده كه تغییر آن ملت‌سازی است می‌رسیم كه در راستای این بهسازی تمامی نظامهای فرهنگی، اجتماعی، اداری، اقتصادی، بهداشتی متحول خواهد شد.

به گفته وی تولید محتوای آموزشی از سوی معلمان یكی از برنامه‌هایی است كه در آموزش مورد تاكید قرار گرفته و بر این اساس بخشی از تولید محتوا باید از سوی معلمان انجام شود و از مربی و معلمان یك تلقی دیگری تعریف شده است.

معاون وزیرآموزش و پرورش افزود: در سند ملی آموزش و پرورش معلم تنها مولفه یاد دهنده نیست بلكه یك راهبر آموزشی و تربیتی است كه هم یاد می‌گیرد و هم یاد می‌دهد و هم چرخه یادگیری را هدایت می‌كند و بخشی از تولید محتوا به عهده معلمان گذاشته شده است.

محمدیان تصریح كرد: در برنامه سند ملی آموزش و پرورش تلقی كه از مدیر مدرسه وجود دارد تغییر كرده و بر این اساس نقش مدیر آموزش را به عنوان راهبر آموزشی در بین معلمان ایفا می‌كند و می‌تواند مقررات آموزشی را متناسب با محیط مدرسه را وضع كند و در عین حال یك رابطه فرهنگی در محله است.

در سند ملی آموزش و پرورش معلم تنها مولفه یاد دهنده نیست بلكه یك راهبر آموزشی و تربیتی است كه هم یاد می‌گیرد و هم یاد می‌دهد و هم چرخه یادگیری را هدایت می‌كند و بخشی از تولید محتوا به عهده معلمان گذاشته شده است.

وی خاطرنشان كرد: برنامه سند ملی از یك ظرفیت خود بهسازی برخوردار است و در یك بازه زمانی هر 10 سال می‌تواند خود را ترمیم كند لذا می‌توان گفت خود را ارزیابی كرده و متناسب با نیازها و تحولات روز و شاخصهای آموزشی و تربیتی بازبینی شود.

دانش اموز

وی با اشاره به برخی انتقادها مبنی بر فراهم نبودن شرایط اجرایی نظام تحولی آموزش و پرورش همچنین گفت: وجود برخی مشكلات و موانع را قبول داریم اما این امر نباید ما را از آغاز تحول بنیادین باز دارد چرا كه تغییرات باید از یك نقطه آغاز شود و به تدریج موانع و مشكلات آن رفع شود.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش تصریح كرد: علیرغم وجود موانع درون، برون مدرسه‌ای و موانعی كه دشمنان فراهم می‌كنند باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی كنیم كه بتواند در مقابل مزاحم های پیام‌رسان ایستاده و در عین حال به اهداف خود نایل شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان كرد: آموزش و پرورش توانمند و موفق، آموزش‌ و پرورشی نیست كه تنها به ویژگی‌های مشترك توجه كند، بلكه آموزش و پرورشی موفق است كه بتواند در جهت تامین عدالت آموزش به تفاوت‌های فردی و استعدادهای شخصی توجه كرده و زمینه‌های شكوفایی آنها را فراهم كند.

وی ادامه داد: عدالت آموزش خبر و نیازهای اولویت‌دار و ضروری برای رشد و اعتلای همه‌جانبه انسانهاست كه در برنامه درس ملی به نوعی به این عدالت آموزش پاسخ داده شده است كه در صورت تحقق این برنامه بسترهای توسعه عدالت آموزش فراهم می‌شود.

محمدیان در پایان خاطرنشان كرد: در برنامه درس ملی، دانش‌آموز ایرانی فارغ از اینكه فرزند چه كسی است، چه جنسیتی دارد، و از كدام طبقه اجتماعی است باید از آموزش و پرورش با كیفیت بهره‌مند باشد كه هدف نهایی برنامه درس ملی تحقق عدالت آموزش در جهت ارایه آموزش‌های باكیفیت به همه فرزندان این مرز و بوم است.

بخش اجتماعی تبیان


منبع: ایسنا