تبیان، دستیار زندگی
گویا این روز‌ها عمده فروشی فقط مختص مغازه‌های بازار نمی‌شود و حتی شاغلان صنف فتوکپی و اوزالید هم دیگر تک فروشی ندارند.برای نمونه تعدادی از شاغلان این صنف به بهانه نداشتن پول خرد، تکه کاغذی را روی شیشه چسبانده و به مشتری‌ها هشدار می‌دهند که مثلا زیر تعداد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درشهر چه خبر؟


 گویا این روز‌ها عمده فروشی فقط مختص مغازه‌های بازار نمی‌شود و حتی شاغلان صنف فتوکپی و اوزالید هم دیگر تک فروشی ندارند.برای نمونه تعدادی از شاغلان این صنف به بهانه نداشتن پول خرد، تکه کاغذی را روی شیشه چسبانده و به مشتری‌ها هشدار می‌دهند که مثلا زیر تعداد 5‌برگه کپی نمی‌گیرند.


شهر

علاوه بر تابلو‌های راهنمایی و رانندگی که بسیاری از راننده‌ها آنها را نادیده می‌گیرند تابلو‌های دیگری نیز مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرند. برای نمونه در تصویری که مشاهده می‌کنید برای ریختن آسفالت جدید، همه چیز مهیاست و کارگران فقط منتظر خروج خودرو‌ها هستند. اما بعداز گذشت چند روز هنوز هیچ کس این پارچه‌نوشته را جدی نگرفته است. شاید اگر رشته اپتومتریست (بینایی سنج)اجتماعی هم به انبوه‌ رشته‌های دانشگاهی اضافه می‌شد دلیل این همه ضعف‌ یا گاهی نابینایی‌مدنی در جامعه ما هم مشخص می‌شد؛ به طور حتم این رشته دست‌کم می‌تواند جایگزین موضوعات نخ‌نمای تحقیقات اجتماعی مانند بررسی علل سوءمصرف مواد مخدر یا از آن کلیشه‌ای‌تر بررسی علل طلاق شود. وقت آن رسیده است که با برخی معضلات اجتماعی روبه‌رو شویم و راه‌های رفع آن‌را پیدا کنیم.

گویا این روز‌ها عمده فروشی فقط مختص مغازه‌های بازار نمی‌شود و حتی شاغلان صنف فتوکپی و اوزالید هم دیگر تک فروشی ندارند.برای نمونه تعدادی از شاغلان این صنف به بهانه نداشتن پول خرد، تکه کاغذی را روی شیشه چسبانده و به مشتری‌ها هشدار می‌دهند که مثلا زیر تعداد 5‌برگه کپی نمی‌گیرند.

تمام این‌ها در‌حالی است که برخی افراد پس از چند دور شمسی و قمری در اداره‌ها و سازمان‌ها سرانجام باخبر می‌شوند که برای گرفتن کپی باید به بیرون بروند. بعد از کلی پرسیدن نشانی وقتی به مغازه فتوکپی می‌رسند تازه با برگه یاد شده مواجه می‌شوند. هر چند برخی حاضرند به جای یک برگه کپی 5‌برگه از آن کپی بگیرند و 4 برگه آن را دور بریزند اما این حرکت فروشنده‌های معدود یاد شده باید هرچه سریع‌تر مورد بازرسی اتحادیه یاد شده و سایر مسئولان قرار گیرد.

معلوم نیست چرا هر قدر به موتور سواران توصیه می‌شودکه مراقب باشید سرتان بی‌کلاه (البته از نوع ایمنی آن) نماند بسیاری از آنها قضیه را پشت گوش می‌اندازند. به هر حال اگر جوان هستید، برای اینکه عکس‌ و نام‌ شما با پسوند ناکام، به حجله عزا برود این‌قدر عجله نکنید

تعطیلات تابستانی محله

به محض نیمه تعطیل شدن برخی مدارس سطح شهر یا همزمان با آغاز فرارسیدن تعطیلات تابستانی، اهالی محل نیز نفسی به راحتی می‌کشند. زیرا دیگر خبری از سروصدای ناظم و مدیر مدرسه محله نیست تا مدام پشت بلندگو نظام جمع دهند یا برای جمع‌کردن بچه‌ها آن‌هم سر صبحی همه اهالی محل را زابراه کنند. برای درک این مشکل فقط کافی است شب پیش، کمی دیر خوابیده باشید تا ساعت هفت‌ونیم صبح صدای بلندگوی مدرسه حسابی آزارتان بدهد. اما در مقابل، برخی مدارس نیز وجود دارند که مسئولان آن علاوه بر باید و نباید‌های آموزش کودکان، باید و نباید‌های آداب همسایگی را نیز خوب می‌دانند و به آن عمل می‌کنند.

کیک گنجشک

اگر هوس کردید به گنجشک‌های محله غذا بدهید زحمت جورکردن دانه یا خردکردن نان و غیره را نکشید. برخی تولیدکننده‌های کیک و بیسکویت همه کارها را انجام داده‌اند و شما کافی است محصولات آنها را خریداری کنید. برای نمونه بسته‌بندی بیسکویت یا کیک تولیدی آنها را که باز می‌کنید با تکه‌های ریزی روبه‌رو می‌شوید که فقط به درد غذا دادن به پرنده‌ها می‌خورد و هیچ کارکرد دیگری ندارد.

فقط عیب این محصولات جدید این است که کیک‌های سالم را نمی‌توانیم از کیک‌هایی که ویژه پرنده‌ها تولید شده تشخیص دهیم و گاهی حسابی عصبانی می‌شویم. پرنده‌ها از تولید کننده‌ها یا پخش‌کننده‌های مواد غذایی که این بلا را سر محصولات می‌آورند حسابی راضی‌اند اما برای دفاع از حقوق مصرف کننده‌های دیگر هم که شده، هنگام خرید توجه کنید تا محصولات تکه تکه شده را برای مصرف خودتان خریداری نکنید.

آرایشگاه

از نان تا سشوار اضافه

این اواخر قیمتی که برای اصلاح موی سر روی نرخنامه آرایشگاه ها نصب شده با قیمتی که بعد از اصلاح باید پرداخت کنیم حسابی تفاوت می‌کند. برخی آرایشگرها نیز در پاسخ به پرسش مشتری در مورد علت این اختلاف قیمت می‌گویند دستمزد سشوار کشیدن هم به آن اضافه می‌شود یا روی موی شما کار بیشتری شده است. برخی نیز انعام شاگرد را بهانه می‌کنند. البته قیمت مصوبی هم که روی نرخنامه خودنمایی می‌کند هیچ تناسبی با حرکت تند قیمت‌ها در سربالایی تورم ندارد. به این معنی که چنانچه قیمت‌های منصفانه تری برای این صنف وضع شود شاید دیگر شاغلان این صنف نیازی به افزایش سلیقه‌ای و دور از ضوابط آن نداشته باشند.

پلاستیک را هر‌وقت از آب ...

گاهی بد نیست ادبا ضرب‌المثل‌های ایرانی را بومی‌سازی یا به قول معروف به روز رسانی کنند. برای نمونه از آنجا که این روز‌ها در جوی‌ها به جای ماهی، بطری پلاستیکی و به جای ماهیگیر، همه جا پر از پلاستیک‌جمع‌کن است، بهتر است به جای اینکه بگوییم ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است بگوییم پلاستیک را هر وقت از آب بگیری کیلویی چند صد تومان قیمت دارد. وضعیت برخی مسیل‌‌ها و جوی‌ها هم که برای این بومی سازی‌ها مناسب است. برای نمونه اغلب آنها مملو از بطری‌های پلاستیکی است که تعدادی از رهگذران هنگام پیاده‌روی یا حتی از داخل خودرو آنها را به بیرون پرتاب می‌کنند. کنار ساحل دریا نیز بدتر از اینجا نباشد بهتر نیست. قدیم‌تر‌ها شاید اگر کسی در جزیره‌ای گیر می‌افتاد دست‌کم امید داشت نامه‌ای داخل یک بطری بیندازد و آن‌را به دست امواج بسپارد. اما این روز‌ها با وجود این همه بطری در جوی‌ها و سواحل دریا‌ها اگر در جزیره‌ای گیر افتادیم باید به جای نامه نوشتن برویم وسایل یک اقامت چند ده ساله را در آنجا فراهم کنیم.

چند سالی است که وقتی به این جنگل‌ها می‌رسند به جای مناظر زیبا با زباله‌هایی که در تصویر مشاهده می‌کنید روبه‌رو می شوند؛ جایی که زمانی محل رفت و آمد ببر مازندران بود و طبیعت‌اش هوش از سر هر گردشگری می‌برد، حالا به این وضعیت افتاده است. به جای بوی خوشایند گل و گیاه نیز بوی شیرابه‌ زباله‌ها از چند کیلومتری مشام هر گردشگر راه گم‌کرده‌ای را می‌آزارد

جنگل‌های پیشینِ عباس‌آباد

اغلب گردشگرانی که به کلاردشت سفر می‌کنند، سری هم به جنگل‌های عباس آباد می‌زنند. اما چند سالی است که وقتی به این جنگل‌ها می‌رسند به جای مناظر زیبا با زباله‌هایی که در تصویر مشاهده می‌کنید روبه‌رو می شوند؛ جایی که زمانی محل رفت و آمد ببر مازندران بود و طبیعت‌اش هوش از سر هر گردشگری می‌برد، حالا به این وضعیت افتاده است. به جای بوی خوشایند گل و گیاه نیز بوی شیرابه‌ زباله‌ها از چند کیلومتری مشام هر گردشگر راه گم‌کرده‌ای را می‌آزارد. راه‌گم‌کرده، به این دلیل که اغلب گردشگران راه‌بلد از کنار این منطقه نیز رد نمی‌شوند. به هرحال اگر به فکر جاذبه‌های گردشگری نیستیم و هزینه‌های بالای آن‌را بهانه می‌کنیم، دست‌کم فکری به حال دافعه‌های گردشگری کنیم؛ زیرا با وضعیت فعلی به گردشگرانی که بازدید از طبیعت کشور‌های دیگر را ترجیح می‌دهند زیاد نمی‌توان گله کرد.

سرتان بی‌کلاه نماند!

پیش از هر معامله‌ای چنانچه فرد کاربلدی در مورد آن معامله هشدار دهد که مواظب باشید سرتان بی‌کلاه نماند! هر آدم عاقلی شش‌دانگ حواسش را جمع می‌کند. اما معلوم نیست چرا هر قدر به موتور سواران توصیه می‌شودکه مراقب باشید سرتان بی‌کلاه (البته از نوع ایمنی آن) نماند بسیاری از آنها قضیه را پشت گوش می‌اندازند. به هر حال اگر جوان هستید، برای اینکه عکس‌ و نام‌ شما با پسوند ناکام، به حجله عزا برود این‌قدر عجله نکنید.

بخش اجتماعی تبیان


منبع:همشهری

لینک های مرتبط :

مسئولین صدای معلولین را بشنوند 

جای زن در جامعه کجاست؟ 

خشونت ازخانه تا خیابان