تبیان، دستیار زندگی
«گراهام سویفت» نویسنده انگلیسی و خالق رمان «کاش اینجا بودی» در سال 2011، نوشتن رمان را تجربه تمامی خوبی‌ها و جذابیت‌های زندگی می‌داند و ترجیح می‌دهد دنیای نویسندگی خودش را تجربه کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نوشتن و نویسندگی ، همه خوبیهاست


 «گراهام سویفت» نویسنده انگلیسی و خالق رمان «کاش اینجا بودی» در سال 2011، نوشتن رمان را تجربه تمامی خوبی‌ها و جذابیت‌های زندگی می‌داند و ترجیح می‌دهد دنیای نویسندگی خودش را تجربه کند.


نوشتن و نویسندگی ، همه خوبیهاست

«گراهام سویفت»* نویسنده انگلیسی به تازگی، جدیدترین رمان خود را با نام «کاش اینجا بودی» را منتشر و روانه بازار کتاب کرده است.

خبرنگار روزنامه فاینشنال تایمز به این بهانه مصاحبه‌ای کوتاه با این نویسنده 60 ساله داشته و درباره شیوه نگارش و زندگی شخصی «گراهام سویفت» با وی صحبت کرده است. «سویفت» در این مصاحبه علاوه بر آنکه به جنبه‌های مثبت موسیقی بر ذهن نویسنده اشاره کرده و گوش سپردن به موسیقی را یکی از بهترین راه‌ها برای فعال نگاه داشتن ذهن نویسنده می‌داند نکات جالبی را از تجربه نوشتن با مخاطبان در میان می گذارد.

از این نویسنده تا امروز بالغ بر 10 رمان منتشر شده که از میان آنها به « روشنایی روز»، «فردا» و «خارج از این دنیا» اشاره کرد. «گراهام سویفت» یکی از اعضای فعال انجمن سلطنتی ادبیات بریتانیا است که با نگارش ششمین رمانش موفق به دریافت جایزه ادبی بوکر در سال 1996 شده است.

* از دیدگاه شما بهترین مخاطب کیست؟

- من فکر می‌کنم بهترین خواننده آثارم، کسی است که می‌داند، هیچ چیزی در جهان کامل نیست. او بهترین مخاطب من است.

* در حال حاضر مشغول مطالعه چه کتابی هستید؟

- در حال حاضر مشغول بازخوانی نسخه‌ای الکترونیکی از رمان «آنا کارنینا» به قلم «لئو تولستوی» هستم. این نسخه را با موبایلم می‌خوانم.

*از چه زمانی حس نوشتن در وجودتان قوت گرفت و خود را به عنوان یک نویسنده شناختید؟

- فکر نوشتن از 10 سالگی با من همراه بود. من از 10 سالگی تصمیم داشتم که یک نویسنده شوم و در 20 سالگی بود که توانایی نوشتن را در خود احساس کردم و دست به قلم شدم.

*دوست داشتید کدام یک از آثار ادبی جهان را می‌نوشتید؟

- کتاب‌های بسیاری در جهان وجود دارد که نویسندگان آنها را تحسین می‌کنم و به آنها احترام می‌گذارم اما تا امروز دوست نداشتم جای یکی از آنها باشم. از دیدگاه من هیجان خواندن یک اثر خوب وقتی کامل می‌شود که شما می‌دانید آن اثر متعلق به دنیا و جهان دیگری است و به فرد دیگری تعلق دارد.

کتاب‌های بسیاری در جهان وجود دارد که نویسندگان آنها را تحسین می‌کنم و به آنها احترام می‌گذارم اما تا امروز دوست نداشتم جای یکی از آنها باشم

* در طول روز چند ساعت را به نوشتن اختصاص می‌دهید؟

- هر روز صبح زود از خواب بیدار و مشغول نوشتن می‌شوم. عادت دارم هشت فنجان قهوه تلخ در حین نوشتن بنوشم. می‌توانید نزدیک ظهر این فنجان‌ها را روی میزم ببینید و هر روز اینکار را تکرار می‌کنم، گاهی برای میان وعده یک موز می‌خورم.

*آیا گوش سپردن به موسیقی شما را در نوشتن کمک می‌کند؟

- هرگز به هنگام نوشتن به موسیقی گوش نمی‌دهم اما بر این باورم که گوش سپردن به موسیقی برای نویسنده لازم است. در حقیقت نویسنده نباید از این فضا دور باشد. چرا که موسیقی خلاقیتی غیرکلامی است که موجب شکوفایی ذهن می‌شود و در این زمینه می‌تواند بسیار موثر باشد.

*با چه چیزی به آرامش می‌رسید؟

- در شرایطی که آرامش بخواهم پیاده‌روی می‌کنم.

*کدام یک از شخصیت‌های ادبی شبیه به شماست؟

-شخصیت دکتر واتسون در مجموعه داستان‌های شرلوک هولمز. بله او بیشتر از شرلوک هولمز به من نزدیک است.

*اگر قرار باشد در یک آسانسور حبس شوید، ترجیح می‌دهید چه کسی همراهی تان کند؟

_همسرم

* چه چیزی در زندگی شما را می‌ترساند؟

- از موتورسیکلت خیلی می‌ترسم.

* به خلق کدام یک از آثارتان افتخار می‌کنید؟

- «کاش اینجا بودی» تازه‌ترین اثرم است که برای نوشتن آن به خود می‌بالم. نوشتن این اثر تازه تمام شده و نسبت به آن خیلی هیجان دارم و امیدوارم مخاطبان آن را دوست داشته باشند. به هرحال هر نویسنده‌ به تمامی آثارش افتخار می‌کند و آنها را دوست دارد.

* نویسندگی برای شما چه معنایی دارد؟

- نوشتن و نویسندگی به معنای همه خوبی‌ها و لذت‌های دنیا را یک جا داشتن است. به این معنی است که شما در زندگی فرصت‌ها و شانس‌های زیادی برای تجربه کردن دارید.

پی‌نوشت:

* گراهام سویفت در سال 1949 در لندن متولد شد. او در سال 1996 برنده جایزه بوکر شد.

فرآوری: مهسا رضایی

بخش ادبیات تبیان


منابع: خبرگزاری فارس به نقل از فاینشنال تایمز، خبرگزاری مهر