تبیان، دستیار زندگی
فرض كنید مجبورید چند جلد كتاب را برای امتحان مطالعه كنید. وقت كافی برای انجام آن دارید ولی نمی توانید چشمهای خود را باز نگه دارید....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خلاصی ازاین نگرانی

نکته های امتحانی برای دانش آموزان و دانشجویان


فرض كنید مجبورید چند جلد كتاب را برای امتحان مطالعه كنید. وقت كافی برای انجام آن دارید ولی نمی توانید چشمهای خود را باز نگه دارید....

چشمان کاملا باز

با نزدیک شدن به ایام امتحانات پایان سال، اضطراب و نگرانی بر دانش آموزان و دانشجویان مسلط می شود. این موضوع می تواند به کاهش شانس دانش آموز برای کسب نمره ای که لایق آن است منجر شود که این اتفاق حتی می تواند برای معلم یا استاد این دانش آموزو دانشجو افسوس و نگرانی به دنبال داشته باشد.

چندین تکنیک وجود دارد که به کمک آن می توان از نگرانی این ایام خلاصی یابید و لازم است که دانش آموزان این نکات را به خاطر بسپارند تا ایام امتحانات را با آرامش خاطر بگذرانند.

توصیه هایی به والدین، معلمین و اساتید

استرس یا یک عصبانیت خشک و خالی؟

تمایل دانش آموزان برای ارجاع دادن نگرانی و عصبانیت در ایام امتحانات به استرس را متوقف کنید جنبه منفی استرس آن است که می تواند هرگونه عصبانیت معمولی را تبدیل به یک معضل غیر قابل کنترل و درگیری با محیط اطراف نماید.

داشتن احساس نگرانی و حتی عصبانیت در ایام امتحان می تواند یک نکته مثبت باشد. این احساس نسبتا بی دوام است و علامت مثبتی است که نشان می دهد دانش آموز به طور جدی به امتحانش فکر می کند بنابراین باعث می شود بیشترین استفاده را از توانایی نهفته خود بکند. همچنین این تنش می تواند انرژی شخص را به وظایف کوتاه مدت لازم برای آمادگی برای امتحان جهت دهی کند.

اولین و مهمترین چیز برای توفیق در كلاس درس, استفاده موثر از زمان خارج از كلاس درس است

آمادگی برای امتحان

نگرانی یک واکنش طبیعی به امتحان است. تمام دانش آموزان کم و بیش این نگرانی را احساس می کنند. نکته اینجاست که از این نگرانی ها و عصبانیت ها استفاده مثبت بنمایید برای مثال می تواند باعث شود دانش آموز به جای در جا زدن، توانایی های بالقوه خود را بالفعل نماید.

هر چه می توانید در مورد امتحان توضیح دهید. در اولین فرصت درباره جایی که قرار است امتحان برگزار شود و نیز نحوه برگزاری امتحان کتبی و شرایط انضباطی حوزه امتحان صحبت نمایید

درباره ترس از امتحان صحبت نمایید و درباره اینکه چگونه نگرانی شان را در این موارد بروز دهند گفتگو کنید.

دانش آموزان را تشویق کنید که با دوستانشان تشکیل گروه دهند. یک سیستم مرور دسته جمعی می تواند به دانش آموز کمک کند تا به ارزیابی روش و روند مطالعه خود بپردازد.

داشتن خواب آرام و با کیفیت دانش آموز را برای امتحان بسیار سرحال و آماده می کند.

دانش آموز را در مورد تغذیه  در ایام امتحان و در طی برگزاری آزمون حساس کنید. مواد سرشار از چربی، شیرینی و کافئین، کارکرد مغز را بهینه نخواهند کرد. بدون یک وعده غذایی متعادل مدت زمان زیادی قادر به ادامه امتحان نخواهید بود.

خواب خوب و کافی در شب قبل از امتحان بسیار با ارزش تر از فشردن و تزریق مطالب فراوان در ذهن است.

توصیه هایی به دانش آموزان و دانشجویان

بهترین نکات برنامه ریزی

آنچه برای پیشرفت تحصیلی دارای اهمیت اساسی است ،چیست؟ مسلما اولین و مهمترین چیز ، لااقل برای توفیق در كلاس درس ، استفاده موثر از زمان خارج از كلاس درس است.

می دانیم كه هر شبانه روز 24 ساعت است. دو یا سه ساعت هر روز را به مطالعه كردن اختصاص دهید. اگر زمانی كه در

چشمان کاملا باز

كلاس ها, غذاخوری, خواب شبانه و درس خواندن صرف می شود از 24 ساعت كم كنیم باز پنج یا شش ساعت باقی می ماند كه می توانیم آن را به كارهایی اختصاص دهیم كه بیش از مطالعه كردن دوست داریم. من تصور می كنم عامل دیگری كه توفیق تحصیلی به دنبال می آورد مرور مرتب یادداشتهای كلاسی و فصلهای مربوطه كتاب درسی است. مرور دوره ای و آماده سازی برای امتحانات دراز مدت, وقت بیشتری در اختیار شما می گذارد و از شتاب برای آمادگی امتحان جلوگیری می كند. بدین شیوه شما می توانید با كمال آرامش, با انگیزه بیشتر و تشویش كمتر در روز امتحان حاضر شوید. آخرین چیزی كه شما می توانید جهت دستیابی به نمرات خوب انجام دهید بهره جویی از تمامی منابع و امكاناتی است كه مدرسه، اولیا و یا دانشگاه در اختیار شما می گذارد همه این منابع می تواند به شما كمك كند.

حفظ هوشیاری در هنگام مطالعه

حفظ هوشیاری و سرحالی حین مطالعه بسیارمهم و البته دشوار است. فرض كنید مجبورید چند جلد كتاب را برای امتحان مطالعه كنید. وقت كافی برای انجام آن دارید ولی نمی توانید چشمهای خود را باز نگه دارید. حال این توصیه را به كار بندید نخست, یك ساعت تنظیم كننده وقت از آن دسته ساعتهای كوچك كه ثانیه ها را هم جدا می كند تهیه كنید. ساعت را برای فاصله های ده دقیقه ای تنظیم كنید. مطالعه را شروع كنید تا زمانی كه صدای زنگ را بشنوید از پشت میز بلند شوید و به مدت دو دقیقه در اتاق دوری بزنید, می توانید آب میوه ای بنوشید سپس ساعت را باز تنظیم كنید و كل فرایند را تكرار كنید. اگر برخاستن و دور زدن و نوشیدن كفایت نكرده است به برخی فعالیتها مانند خم شدن تا سر زانو و بعد راست شدن, عضلات خود را سفت و شل كردن بپردازید. این كار حركت جریان خون به مغز را حفظ می كند. شما در نهایت متعجب می شوید كه همین دوره های كوتاه مطالعاتی تا چه میزان بر اطلاعات شما می افزاید.

لابه لای مطالعه به خود استراحت دهید . حداقل هر یک ساعت مطالعه نیازمند ده دقیقه استراحت است.

کار مدام و پرهیز از تفریح باعث دلسردی می شود. انجام کارهای کوچک و در نظر گرفتن جوایز خوب برای درست انجام دادن این کارها باعث می شود لحظات نگرانی را با آرامش بیشتری سپری کنید و زود تسلیم نشوید

بهترین نکته های مرور

اگر مرور کردن را به درستی برنامه ریزی نکرده باشید وقت با ارزش شان را از دست خواهید داد. بهتر است بدانید که:

* برای هفته هایی که امتحان دارید برنامه ریزی کنید. این موضوع باعث می شود بدون آنکه آرامش و ساعات فراغت خود را از دست بدهید مطالب ضروری را چندین بار مرور کنید

* از درس خواندن و به زور حفظ کردن در دقیقه نود پرهیز کنید. خواب خوب و کافی در شب قبل از امتحان بسیار با ارزش تر

چشمان کاملا باز

از فشردن و تزریق مطالب فراوان در ذهن است.

* به محض اینکه با مشکلات درسی مواجه شدید با معلمان و یا شاگردان قوی تر کلاس صحبت کنید.

* لابه لای مطالعه به خود استراحت دهید . حداقل هر یک ساعت مطالعه نیازمند ده دقیقه استراحت است. انجام بعضی

حرکات ورزشی سبب آمادگی بیشتر برای شروع مجدد مطالعه می گردد. مثلا حرکت کششی، قدم زدن، تنفش عمیق در هوای آزاد به بهبود فرآیند یادگیری کمک شایانی می کند. هر گز این تمرینات را سرسری نگیرید زیرا برای داشتن ذهنی فعال انجام این تمرینات الزامی است.

* کار مدام و پرهیز از تفریح باعث دلسردی می شود. انجام کارهای کوچک و در نظر گرفتن جوایز خوب برای درست انجام دادن این کارها باعث می شود لحظات نگرانی را با آرامش بیشتری سپری کنید و زود تسلیم نشوید.

مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان


مقالات مرتبط :

اضطراب امتحان

راهکارهای کاهش اضطراب

دلهره کنکور این همه؟

زمان را تنظیم کنید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.