تبیان، دستیار زندگی
1. خطری که بتوان از آن گریخت وجود ندارد. وقتی تصمیم می گیرید از پولتان برای ثروتمند شدن استفاده کنید بدانید که نه تنها باید ریسک کنید بلکه باید دقیقاً بدانید می خواهید چه نوع ریسکی انجام دهید. درست است که نگهداری پول در حساب بانکی امن است اما یادتان باش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

8 کلید طلایی سرمایه گذاری
پول

1. خطری که بتوان از آن گریخت وجود ندارد.

وقتی تصمیم می گیرید از پولتان برای ثروتمند شدن استفاده کنید بدانید که نه تنها باید ریسک کنید بلکه باید دقیقاً بدانید می خواهید چه نوع ریسکی انجام دهید. درست است که نگهداری پول در حساب بانکی امن است اما یادتان باشد که این پول امن به خاطر رشد تورم همیشه در معرض خطر کاهش ارزش قرار دارد.

2. درست بخرید و خوب حفظش کنید.

گذاشتن پول در بورس برای کوتاه مدت واقعاً خطر کردن است، اما اگر به خوبی مدیریت شود می تواند رشد چشمگیری در بلندمدت به همراه داشته باشد.

مهم ترین تصمیم پیش روی شما رسیدن درست به سرمایه معین در جریان سرمایه گذاری است. باید بدانید برای رشد سرمایه و رشد درآمد چه سهامی را باید بخرید و یا چه قراردادی برای حفظ سرمایه و یا درآمد ببندید.

وقتی که تعادل تان را به درستی در دست گرفتید خوب آن را حفظ کنید، مهم نیست سهام در بورس چقدر بالا و پایین می شود. فقط زمانی معیارتان را تغییر دهید که نمودار سرمایه گذاریتان تغییر می کند. با فرض سهم 50ـ50 سهام و پول، کارتان را شروع کنید و شاخص سهام تان را وقتی بالا ببرید که:

سال ها برای پولدار شدن وقت داشته باشید.

مقدار پولی که در بازار دارید نسبتاً کم باشد.

نیاز زیادی به درآمد فعلی از سرمایه تان ندارید.

آنقدر جسارت دارید که با فراز نشیب های بورس با آرامش برخورد کنید

حالا اگر این عوامل معکوس شدند پنجاه درصد شاخص سهام تان را کم کنید!

3. وقت دوست شما است، انگیزش دشمن شما.

برای بلندمدت فکر کنید و اجازه ندهید که تغییرات ناگهانی در بازار سهام برنامه شما را تغییر دهد. هر روز حرف و حدیث های زیادی درباره بورس گفته می شود که بیش از هر چیز شبیه به قصه های مادربزرگ است، پر از خشم و هیاهو اما نمایانگر پوچی!

ممکن است ارزش سهام در بورس برای سالها بالا باقی بماند. یادتان باشد بزرگترین اشتباه سرمایه گذار این است که تحت تأثیر هیجانات بازار قرار بگیرد. هم چنین گول خوردن شما برای خریدن سهام وقتی که قیمت آن رو به افزایش است و فروختن آن وقتی که در حال پایین آمدن است.

انگیزش های ناگهانی دشمن شما هستند چرا؟ چون تعیین وقت برای بازار اشتباه است. حتی اگر درست عمل کنید و سهامتان را قبل از کاهش قیمت بفروشید (یک اتفاق نادر) چطور ممکن است بفهمید که چه وقت زمان مناسب برای خرید مجدد است؟ بنابراین یک تصمیم درست کفایت می کند. دو تصمیم درست تقریباً غیرممکن است.

زمان دست شما است. اگر در 25 سال آینده سهام شما ده درصد سود کند و حساب پس انداز پنج درصد، 10000 دلار در بورس تبدیل به 108000 دلار می شود در حالی که همین رقم برای حساب بانکی 000/34 دلار است تا می توانید به خودتان وقت بدهید.

4. در انبار کاه به دنبال سوزن نگردید؟ انبار را بخرید!

تجربه نشان داده است که خریدن سهام مناسب سرمایه گذاری درست و به خدمت گرفتن مدیر مالی کارآمد ـ در هر مورد بهترین هایش را در نظر می گیریم ـ مثل گشتن به دنبال سوزن در انبار کاه است. سرمایه گذاری در شرایط عادی چهار ریسک را در پی دارد: ریسک سهام، ریسک مدیریت، ریسک سبک و ریسک بازار. سه ریسک اول را با صاحب شدن بازار و نگهداشتن آن برای همیشه به راحتی می توان حذف کرد. صاحب شدن همه بازار سهم نهایت تعیین کنندگی است. اگر سوزن را پیدا نمی کنید انبار را بخرید.

5. آماده جنگ آخر باشید

بسیاری از سرمایه گذاران و تصمیماتشان را براساس اتفاقات جریانات گذشته می گیرند. آنها در دوران پس از جنگ به دنبال سهام شرکت های تولید تکنولوژی می روند، و زمانی نگران تورم می شوند که قضیه واقعاً جدی است، و وقتی قرارداد جدیدی می بندند که بازار بورس در حال ورشکستگی است.

شما هرگز نباید گذشته را فراموش کنید اما نباید اینطور هم تصور کنید که یک جریان مدور خاص برای همیشه ادامه پیدا می کند. هیچ کدام کار درستی نیست. نیازی نیست فقط به این علت که برخی از سرمایه داران مشغول جنگ نهایی هستند، شما هم همین کار را بکنید. این کار همیشه هم عملی نیست.

6. انتقام ایزاک نیوتن از بازار بورس

در طول تاریخ همواره سرمایه تحت تأثیر قانون جاذبه بوده است. هر چیزی که بالا می رود باید پایین بیاید و همانقدر احمقانه، هر چیزی که پایین می آید باید بالا برود. البته کاملاً واضح و عقلانی است که این همیشه صادق نیست (شرکتی که می میرد به ندرت دوباره احیا می شود) اما به هنجارهای معمول بورس بستگی دارد.

مثلاً بازگشت سرمایه در بورس که منجر به افزایش قابل توجه بازگشت سرمایه از طریق درآمدها و افراد در طول یک دوره است موجب برگشتن و کاهش آن هنجارها در طول دوره بعدی می شود مانند پاندول ساعت، قیمت سهام در بازار حول محور ارزش اش تاب می خورد و گاهی فقط بازمی گردد تا ارزشش را متعادل کند و دوباره به پایین برمی گردد. بازگشت به معنای واقعی یعنی پیدا کردن فرصت در هر کجای بازار مکاره، و به عبارت دیگر آهن ربای قوی است که در درازمدت بالاخره هر چیزی را به سوی خودش می کشد.

7. جوجه تیغی ها بهتر از روباه ها هستند.

یک فیلسوف یونانی می گوید «روباه خیلی چیزها می داند اما جوجه تیغی فقط یک چیز می داند». روباه ـ ماهر، موذی و هوشیار ـ نماینده مؤسسه مالی است که خیلی چیزها را درباره بازارهای پیچیده و بازاریابی فریبنده می داند و جوجه تیغی ـ که تیغ های تیز او را مسلح به سلاحی تسخیرناپذیر کرده ـ مؤسسه مالی است که فقط یک چیز را می داند: موفقیت بلندمدت در سرمایه گذاری باید براساس سادگی باشد. روباه مکارهای دنیای تجارت حضورشان را فقط با موجی از تبلیغات تضمین می کنند. تبلیغاتی نظیر اینکه تنها سرمایه گذاری در بازار دوام می آورد که از دانش هنرمندانه و ماهرانه برخوردار باشد، اما چنین ادعایی ارزان تمام نمی شود و هزینه عمل کردن به آن بیش از چیزی است که هر روباه مکاری از پس آن بربیاید. اما از طرف دیگر جوجه تیغی بازار می داند که سرمایه گذاری مطمئن و راهبردی به سرانجام می رسد، نه به خاطر پیچیدگی با ذکاوت او، بلکه به خاطر سادگی و ارزان قیمت بودن آن. و اینکه شاخص سرمایه کل بازار با کمترین هزینه عمل کرده و کمترین فراز و نشیب را هم تجربه می کند و عاقبت تقریباً 100 درصد بازار به سمت سرمایه گذار بازمی گردد. در عرصه مدیریت سرمایه روباه ها می آیند و می روند اما جوجه تیغی ها ابدی هستند.

8. عزمتان را جزم کنید:
یادتان باشد که راز سرمایه گذاری این است که هیچ رازی وجود ندارد.

وقتی که این هشت قانون را مرور می کنید می بینید که هیچ جادو و افسانه ای و هیچ پیشگویی و شرط بندی و مشکلی حل نشدنی در کار نیست و حتی رازی برای یاد گرفتن و موفق شدن در سرمایه گذاری وجود ندارد.

در حقیقت هیچ رازی در کار نیست؛ به جز برتری سادگی این قوانین حساب و کتاب ابتدایی هستند درباره اصول اساسی و بی چون و چرا که درباره این مقوله نامعمول در هر اقدامی، یعنی عقل سلیم حرف می زنند. به دست آوردن همه سهم بازار به وسیله شاخص سرمایه با همه هزینه هایش، مالیاتش و اطمینان از سودآوری برای شما فقط با تعریف یک استراتژی موفق امکان پذیر است. اما اگر شما فقط قانون آخر را دنبال کنید تا در سرمایه گذاریتان موفق شوید شاید مهمترین اصل را از میان اصول سرمایه گذاری انتخاب کرده باشید: عزمتان را جزم کنید.

منبع: هفته نامه اقتصاد و زندگی


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از miri_1364