تبیان، دستیار زندگی
یزدانی‌خرم:در انتخاب مربیان خارجی عجله نمی‌كنیم پذیرش تفكرات مربیان اروپای غربی یا آمریكای جنوبی دشوار است رییس فدراسیون‌ والیبال هدف این فدراسیون از جذب مربیان خارجی را استفاده از تجربیات جهانی آنها می‌داند. وی كه اعتقادی ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازگشت دوباره‌ی مصطفی كارخانه به تیم ملی

یزدانی‌خرم:در انتخاب مربیان خارجی عجله نمی‌كنیم
پذیرش تفكرات مربیان اروپای غربی یا آمریكای جنوبی دشوار است


رییس فدراسیون‌ والیبال هدف این فدراسیون از جذب مربیان خارجی را استفاده از تجربیات جهانی آنها می‌داند. وی كه اعتقادی به كوچك شدن جایگاه مربیان داخلی ندارد می‌گوید:« با آوردن مربیان خوب خارجی، می‌خواهیم به سكوهای جهانی نزدیك شویم و به دانش مربیان داخلی خود بیافزاییم تا در آینده سكان هدایت تیم‌های ملی را به دست آنها بدهیم.»

محمدرضا یزدانی‌خرم، با تاكید بر مطلب فوق اظهار كرد: در حال حاضر مربیان خارجی مورد نظر ما یكی پس از دیگری به تهران می‌آیند تا كمیته‌ی فنی فدراسیون پس از بررسی عملكرد هر یك از آنها در نهایت بهترین گزینه را انتخاب كند. ضمن این كه در خصوص مربیان داخلی نیز لیستی تهیه شده است كه اسامی بهترین سرمربیان و مربیان لیگ برتر سال گذشته در آن وجود دارد.

وی افزود: برای انتخاب مربیان تیم‌های ملی از گزینه‌های داخلی به دنبال نفراتی هستیم كه در جریان رقابت‌های لیگ برتر كارنامه‌ی موفقی را داشته باشند. ضمن آن كه به دنبال این هستیم تا هر چه زودتر وضعیت مصطفی كارخانه را روشن كرده و پس از مدت‌ها از وجود او در تیم‌های ملی خود استفاده كنیم.

یزدانی‌خرم ادامه داد: كارخانه یكی از مربیان خوب داخلی است كه برای رفع مشكلات وی با باشگاه صنام خودم وارد عمل شده‌ام، به هر حال قصد داریم از وجود وی، علاوه بر تیم‌های باشگاهی در تیم‌های ملی خود استفاده كنیم كه امیدوارم این امر هر چه زودتر محقق شود.

وی با بیان این كه تا 10 روز آینده، اردوهای تیم‌های ملی جوانان و بزرگسالان زیر نظر مربیان داخلی به همراه یك كادر فنی قوی برای هر یك از این تیم‌ها، آغاز خواهد شد، به ایسنا گفت: نمی‌شود در خصوص انتخاب مربیان خارجی عجله كرد. ما به دنبال این هستیم تا فردی را انتخاب كنیم كه بتوانیم با او قرارداد 2 یا 3 ساله را به امضا برسانیم. چرا كه فكر می‌كنیم یك مربی خوب والیبال حداقل به این زمان احتیاج دارد تا داشته‌های خود را به طور دقیق در اختیار مربیان و والیبال ما قرار دهد.

رییس فدراسیون والیبال، خاطرنشان كرد: اگر ما به دنبال مربیان خارجی برای تیم‌های ملی خود هستیم، این به آن معنا نیست كه مربیان داخلی ما چیزی برای گفتن ندارند، بلكه هدف این است تا با استفاده از تجربیات مربیان خارجی هم به سكوهای مختلف جهانی و بین‌المللی نزدیك شویم و هم این كه ظرف چند سال آینده مربیان خوب داخلی ما، فاصله خود را مربیان بزرگ دنیا كم كنند.

وی در پاسخ به این سوال كه آیا مربیان روسی و صربستانی می‌توانند به بالا رفتن سطح والیبال ما كمك كنند، اظهار كرد: در رده‌های نوجوانان و جوانان، والیبال روسیه در دنیا حرف اول را می‌زند؛ در واقع آنها صاحب سبك و صاحب اصلی والیبال پایه در جهان هستند، پس چه بهتر كه ما نیز با توجه به نزدیكی فرهنگ‌های دو كشور از مربیان طراز اول روسیه در تیم‌های ملی پایه‌ی خود استفاده كنیم. ضمن این كه مربیان صربستانی نیز به لحاظ نوع تمرینات خود معمولا بازیكنان قدرتمندی را به كلیه‌ی نقاط دنیا صادر می‌كنند.

یزدانی‌خرم در ادامه ، گفت:‌ هر چند والیبال ما نیز به سمت حرفه‌یی‌گری پیش رفته است؛ اما، باید قبول كنیم كه هنوز ظرفیت پذیرش تفكرات مربیان اروپای غربی و یا آمریكای جنوبی برای والیبال ما به لحاظ تفاوت فرهنگ‌ها و سایر مسایل كمی دشوار است.

وی در خصوص استفاده از مربیان خارجی از یك كشور خاص برای تمامی رده‌های تیم‌های ملی (نوجوانان، جوانان و بزرگسالان) خاطرنشان كرد: طبق یك ضرب‌المثل قدیمی ما نباید تمامی تخم مرغ‌های خود را در یك سبد بگذاریم و در اختیار قرار دادن همه‌ی تیم‌های ملی به مربیان خارجی آن هم از یك كشور خاص، مسایل و مشكلات خاصی به دنبال خواهد داشت كه باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

یزدانی‌خرم افزود: بازی‌های تداركاتی تیم‌های ملی والیبال جوانان و بزرگسالان ما با تیم‌های ایتالیایی، روسی، قزاقستانی و اماراتی قطعی شده است و در این زمینه مشكل خاصی نداریم.