تبیان، دستیار زندگی
ای خواهر! مرا در نماز شب، فراموش مکن
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کلام امام سجاد درباره حضرت زینب کبری(سلام الله علیهما)

حضرت زینب

کلام امام سجاد حضرت زین العابدین(علیه السلام) درباره حضرت زینب کبری(سلام الله علیها) که فرمود:

« یَا عَمَّة أنتِ بِحَمدِلله عَالِمَة غَیرَ مُعَلّمَة وَ فَهمه غَیر مُفَهّمه »

بهترین دلیل گفتار است که حضرت زینب کبریسلام الله علیها محدّثه و عالمه و معلمه بوده، آن هم از سرچشمه نبوت و ولایت سیراب گشته و در علوم دینیه و آثار باطنیه مهارتی بسزا داشته است.

حضرت زینب کبری سلام الله علیها در خضوع و خشوع و عبادت و بندگی وارث مادرش حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها بود و اکثر شبها به تهجد، صبح میکرد و دائما قرآن تلاوت می فرمود.

حضرت سجاد زین العابدین علیه السلام که می فرمود: عمه ام حضرت زینب کبری سلام الله علیها با این همه مصیبت و محن وارده از کربلاء تا شام، هیچگاه نوافلی را ترک نکرد و نیز روایت است، چون حضرت امام حسین علیه السلام برای وداع حضرت زینب کبری سلام الله علیها آمد، فرمود: « یا اختاه لا تنسینی فی نافلة الیل » ای خواهر! مرا در نماز شب، فراموش مکن.

برخی از مورخین می نویسند: تهجد و شب زنده داری حضرت زینب کبری سلام الله علیهادر تمام عمرش ترک نشد، حتی شب یازدهم محرم سال 61 هجری، با آن همه فرسودگی و خستگی و دیدن آن مصیبت های دلخراش.

حضرت سجاد زین العابدین علیه السلام روایت می فرماید: که آن شب دیدم که عمه ام حضرت زینب کبری سلام الله علیها در جامه نماز نشسته و مشغول عبادت است.

از برخی مقاتل معتبره روایت می کنند که حضرت سجاد زین العابدین علیه السلام که می فرمود: عمه ام حضرت زینب کبری سلام الله علیها با این همه مصیبت و محن وارده از کربلاء تا شام، هیچگاه نوافلی را ترک نکرد و نیز روایت است، چون حضرت امام حسین علیه السلام برای وداع حضرت زینب کبری سلام الله علیها آمد، فرمود: « یا اختاه لا تنسینی فی نافلة الیل »

ای خواهر! مرا در نماز شب، فراموش مکن.

بخش سیره و عترت تبیان


منبع: کتاب زینب الکبری"سلام الله علیها"، ص66.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.