تبیان، دستیار زندگی
معرفی مختصر کتاب های: وام دماغ، کافه خنده، طنز داستانی موسیقیایی، راننده تاکسی، خاطرات یک بی‌عرضه، خرمگس و زن‌ستیز، گوساله دریایی.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفی تعدادی از مجموعه های طنز


 معرفی مختصر کتاب های: وام دماغ، کافه خنده، طنز داستانی موسیقیایی، راننده تاکسی، خاطرات یک بی‌عرضه، خرمگس و زن‌ستیز، گوساله دریایی.
معرفی تعدادی از مجموعه های طنز

وام دماغ

سیدسعید هاشمی

انتشارات چرخ فلک

80 صفحه

2200 تومان

این کتاب شامل 10داستان طنز است که موضوع داستان‌های آن طنزهای اجتماعی و مناسب برای دانشجویان است که هرکدام از داستان‌ها در مجلات مختلف چاپ شده‌اند. «مهریه مامان»، «آوردن هرگونه جانور زنده به این ساختمان ممنوع است»، «وام دماغ» از جمله داستان‌های این مجموعه هستند.

معرفی تعدادی از مجموعه های طنز

کافه خنده

علیرضا لبش

198 صفحه

2900 تومان

این کتاب شامل 73 متن طنزآمیز است که عنوان برخی از‌آنها عبارتند از خاطرات پینوکیو، مترو حیوان نجیبی است، نامه به داروین، جنبش سکوت، گاوآباد، شرط ازدواج، گالیله و کریسمس مبارک.

محمد علی علومی در مقدمه‌ای که بر این کتاب نوشته است عنوان می‌کند: به گمان من، دامنه وسیع مطالعه، به نویسنده این مجموعه آن مایه از دلیری را داده است تا اصلاً و اساساً کار تازه‌ای انجام دهد؛ یعنی بینشی کهن در مسائل زندگی آشفته جدید وارد و مطرح کند.

معرفی تعدادی از مجموعه های طنز

طنز داستانی موسیقایی

جهانگیر دانای علمی

ناشر: سوره مهر

تعداد صفحات: 124

قیمت: 1900 تومان

این اثر، مجموعه ای است نسبتا تخصصی در حوزه طنز که پیش از این کمتر به آن پرداخته شده و برای همه مخاطان طنز آشنا نیست. همانطور که از نام اثر نیز پیداست مجموعه داستان های آمده در آن تمرکز خود را بر روی موضوع موسیقی قرار داده اند و همگی با دستمایه کردن موسیقی به عنوان تم اصلی داستان، به روایت خود پرداخته اند. به عبارتی باید گفت در این اثر، هرچند که مجموعه ای داستان است اما این موسیقی نیست که برای خلق روایت به بازی گرفته شده است. بلکه برعکس؛ داستان نویسی وسیله ای گشته است برای بیان آنچه در نهایت به عنوان طنز داستانی موسیقی به نگارش درآمده است. آثار این مجموعه همگی دارای نقاط مشترک فراوانی هستند که بیانگر هدف مشترک آن ها در ارائه مفاهیمی مغفول مانده است. بی شک این اثر مجموعه ای است که بر دل هر علاقمند به موسیقی خواهد نشست. چراکه به ارائه دردها و مشکلات این هنر در سطوح مختلف جامعه پرداخته است.

معرفی تعدادی از مجموعه های طنز

راننده تاكسی

محمود فرجامی

نشر نی

112 صفحه

2000 تومان

این کتاب درباره راننده تاکسی است که هر روز با آدم‌های گوناگون مواجه می‌شود و موضوعات داستانی که به شیوه طنز ارایه شده نیز از زبان همین آدم‌ها در داستان شکل می‌گیرد. شاید بخشی از اهداف داستان‌های کتاب «راننده تاکسی» نیز بیان دغدغه‌های شخصی نویسنده در ارتباط با موضوعات اجتماعی و مردمی باشد که هر روز با آنها سر و کار دارد. عام‌ترین موضوعات با نوعی نگاه انتقادی به برخی عادات نه چندان خوشایند ایرانی مانند زود باور بودن، زود قضاوت کردن و تحلیل نادرست یا درست درباره بعضی آدم‌ها از دستمایه‌های نگارش این مجموعه داستان به شمار می‌آید.

معرفی تعدادی از مجموعه های طنز

خاطرات یک بی‌عرضه(پنج جلدی)

جف كینی

مترجم: ندا شادنظر

ناشر: ایران بان

این کتاب یک شاهکار داستانی و طنز از جف کینی است که با نام اصلی خاطرات یک کودک ضعیف در سال 2010 منتشر شده و عنوان پر فروشترین کتاب ایالات متحده امریکا و جزو ده کتاب برتر دنیا در سال 2010 قرار گرفته است.

معرفی تعدادی از مجموعه های طنز

خرمگس و زن ستیز

حسین یعقوبی (گردآورنده)

انتشارات مروارید

264 صفحه

3600تومان

این مجموعه حاوی داستان‌های طنزی ست از نویسندگان جهان؛ آنچه «خرمگس و زن ستیز» را از دیگر مجموعه های طنز آمیز متمایز می کند تنوع و انتخاب داستان هایی است که هریک از نظر نوع نگاه نویسنده به مقوله طنز و قالب ها و ژانرهایی که هر نویسنده برای نوشتن داستان خود به سراغ آنها رفته با یکدیگر متفاوت اند. «مردی که با خودش ازدواج کرد»، «یک شیوه زندگی»، «ماهی جهان وطن»، «ملکه کیوک»، «دادگاه مرد مرده» و... از جمله داستان هایی است که در این مجموعه می خوانید.

معرفی تعدادی از مجموعه های طنز

گوساله دریایی

آلبرتو موراویا

رضا قیصریه (مترجم)، هاله ناظمی (مترجم)

نشر: کتاب خورشید

تعداد صفحه: 160

قیمت:  3000 تومان

این کتاب ترجمه بخشی از کتاب «Racconti Surrealisti e satiric» است و 22  داستان طنز آمیز از این نویسنده ایتالیایی را در خود جای داده است. برخی از داستان‌های این کتاب رویکردی سورئالیستی (فراواقع گرایانه) دارند.

فرآوری: رویا فهیم

بخش کتاب و کتاب خوانی تبیان


منابع: خبرگزاری کتاب ایران، کتاب‌نیوز، هم‌صدا، سازمان تبلیغات اسلامی، خبرگزاری مهر، خبرآنلاین