تبیان، دستیار زندگی
این اثر، سر آن دارد تا مضامین بصیرتی را که در نهج البلاغه است، برگرداند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بصیرت در نهج‌البلاغه


این اثر، سر آن دارد تا مضامین بصیرتی را که در نهج البلاغه است، برگرداند.


بصیرت در نهج‌البلاغه

بصیرت در نهج البلاغه

مولف: محمد قربانی‌مقدم

ویراستار: محمد کلوشانی

ناشر: انتشارات حیات طیبه

مشخصات ظاهری: 196 صفحه

قیمت: 3700 تومان

معرفی کتاب:

انسان به حکم فطرت علاقه به ترقی، تعالی و کمال را دارد و چون تعالی وابسته به حرکت است، در نتیجه هرکس بخواهد در مسیر رشد قرار گیرد باید راه خوب را «خوب» بشناسد تا بتواند به رهسپاری خود اطمینان یابد و به اندازه ای پشت کار داشته باشد که موانع، او را از تحرک منصرف نکند.

به دلیل اهمیت این موضوع، یعنی شناخت راه و چگونگی تحمل آن، باید از نمونه ی کامل صبر و بصیرت بر صراط مستقیم الهی یعنی امیرالمومنین علی علیه السلام مدد بگیریم.

بصیرتی که علی علیه السلام در نهج البلاغه می تفسیرد، «یک» دو خط نصیحت، «یک» خرده فرمایش اداری، «یک» عالمه شعار دموکراسی، «یک» جور رودربایستی، «یک» دستی زدن، یا «یک» شکم بحث روشنفکری نیست، بل «یک» دو کلام حرف حساب و استفاده ار روش های غیر مستقیم برای پرداختن به امور اجتماعی است که از هرگونه عبارت مبهم و نا یک دست واقعا برائت دارد. علی علیه السلام به شدت انسان است و مکتب و نهج علوی، مرامی آدم‌ساز.

این اثر، سر آن دارد تا مضامین بصیرتی را که در نهج البلاغه است، برگرداند.

اما راستی ها؟! بصیرت و صبر چیست و از چه مقوله ای است؟ چه نقش و جایگاهی در دین، دنیا و زندگی روزانه ی انسان ایفا می کند؟ و کدام بخش از روند رو به رشد سیر آدمی را شکل می دهد؟

انسان به حکم فطرت علاقه به ترقی، تعالی و کمال را دارد و چون تعالی وابسته به حرکت است، در نتیجه هرکس بخواهد در مسیر رشد قرار گیرد باید راه خوب را «خوب» بشناسد تا بتواند به رهسپاری خود اطمینان یابد و به اندازه ای پشت کار داشته باشد که موانع، او را از تحرک منصرف نکند

باید گفت: این دو، نه جزو دین و آیین زندگی محسوب می شوند و نه خارج از آن؛ بصیرت و صبر هم همه ی دین است و هم غیر از آن. آنگونه که در واقع روح ایمان و جان‌مایه ی زندگی است. نیل به سوی رشد و تعالی بدون این دو، جسمی بدون جان و صورتی بر خاک افتاده است که بی تردید فاسد خواهد شد.

در این کتاب سعی شده است با مراجعه به نهج البلاغه ، ابتدا بصیرت به طور کامل، معنا، و راهکارها و ابزار کسب آن، معرفی و سپس به بیان آفات آن پرداخته شود. در ادامه با اثبات جدال و جنجال همواره میانه ی حق و باطل، ضرورت استقامت در این مصاف نفس گیر و البته لزوم صبر و بصیرت در این مسیر بررسی شده و در پایان با یادی از بصیرت وشانی چون عماریاسر، مالک اشتر و ... جلوه های بصیرتی و هوشیاری آنان در نهج البلاغه تامل شده است.

ویژگی این نوشتار کثرت استشهاد به جملات نهج البلاغه است، به طوری که در هر موضوعی، به چند فراز از سخنان امیر بیان علیه السلام اشاره شده است. بنا بر این بوده که هر آنچه می توان از نهج البلاغه در این موضوع بهره گرفت، ذکر شود، تا صورت فرهنگ نامه ی موضوع خودش گیرد و یاری گر خوبی برای طالبان حقیقت و تحقیق بیشتر در این زمینه باشد.

فرآوری: رویا فهیم

بخش کتاب و کتابخوانی


منبع: کتاب «بصیرت در نهج‌البلاغه»