تبیان، دستیار زندگی
این آقای عرب نیا است كه شغلش هنرپیشگی است و بر اساس خواسته‌های كارگران در یك روز می‌تواند نقش مختار را بازی كند و ممكن است یك روز دیگر بتواند نقش شمر یا ابن‌ملجم را بهتر از مختار بازی كند. من هنرپیشه نیستم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مایلی کهن پاسخ عرب نیا را داد


این آقای عرب نیا است كه شغلش هنرپیشگی است و بر اساس خواسته‌های كارگران در یك روز می‌تواند نقش مختار را بازی كند و ممكن است یك روز دیگر بتواند نقش شمر یا ابن‌ملجم را بهتر از مختار بازی كند. من هنرپیشه نیستم.


حبیب كاشانی بامداد سه‌شنبه از اسامی پنج گزینه سرمربی پرسپولیس در فصل آینده پرده برداشت. محمد مایلی كهن، علی دایی، منصور ابراهیم زاده، حمید درخشان و حمید استیلی پنج نفری هستند كه كاشانی از آن‌ها به عنوان نامزدهای مربیگریی پرسپولیس نام برد. اما در این میان مایلی كهن از اظهار نظر درباره حرف‌های سرپرست پرسپولیس خودداری می‌كند و می‌گوید نمی‌خواهم بر اساس احتمالات كاری انجام داده یا حرفی بزنم.

سرمربی فصل گذشته سایپا پس از آخرین بازی نارنجی‌پوشان كرجی در لیگ برتر سكوت كرد و حتی درباره تصمیم آرش كوشا و انتخاب مجید صالح هم حرفی نزد، با این حال او پس از مدت‌ها پاسخگوی سوالاتی شد كه این روزها حول و حوشش مطرح می‌شود.

دایی و مایلی کهن

مایلی كهن در گفت‌وگویی به سوال‌هایی درباره جدایی‌اش از سایپا، پیشنهاد حبیب كاشانی، انتخاب مجید صالح به عنوان سرمربی سایپا، صحبت‌های پر حاشیه فریبرز عرب نیا و معرفی حمید سجادی به عنوان وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت ورزش و جوانان پاسخ گفت:

* كاشانی در برنامه دوشنبه شب 90 از شما به عنوان یكی از پنج گزینه مربیگری پرسپولیس در فصل آینده نام برد. فكر می‌كنید بازگشت شما به پرسپولیس شدنی باشد؟

من بر اساس احتمالات كاری انجام نمی‌دهم و حرفی نمی‌زنم. این تنها چیزی است كه می‌توانم درباره این مساله بگویم.

* اما شنیده می‌شود كه پس از بازی سایپا و سپاهان كاشانی كه در ورزشگاه انقلاب كرج حضور داشت، به شما پیشنهاد داد كه حتی به عنوان قائم مقام باشگاه هم فعالیت كنید.

چنین پیشنهادی نشد، اما باید بگویم پرسپولیس خانه من است، هر چند كه من را به خانه‌ام راه نمی‌دهند، من آنجا را خانه خود می‌دانم. چه به باشگاه راهم بدهند چه ندهند. در روزی كه با سپاهان بازی داشتیم كاشانی كه مشاور رییس سازمان تربیت بدنی هم است، جزو مدعوین بود و در كرج حضور داشت و پس از بازی به ما خسته نباشید گفت. ضمن این كه من هم پس از قهرمانی پرسپولیس در جام حذفی با ایشان صحبت كردم و این پیروزی را تبریك گفتم. به هر حال هیچ گاه طلبكار نبوده‌ام و حضور در پرسپولیس را ارث پدری‌ام نمی‌دانم.

* به هر حال وضعیت پرسپولیس نگران كننده‌ است. در شرایطی كه استقلال تا این جای كار به خوبی یارگیری كرده است، پرسپولیس شرایط تقریبا نامشخصی دارد.

موفقیت یا ناكامی یك تیم در فوتبال ایران زیاد به این چیزها بستگی ندارد. در فوتبال ما حساب و كتابی وجود ندارد. سال گذشته پرسپولیس با نفرات زیاد و خیلی زودتر از استقلال تمریناتش را شروع كرد، اما دیدید كه استقلال دوم شد و پرسپولیس چهارم. این معادلاتی كه شما می‌گوید شاید در فوتبال دنیا كه بر روی حساب كتاب پیش می‌رود تاثیرگذار باشد اما در كشور ما زیاد نباید بر روی این مسایل حساب كرد.

من در فصل گذشته كمترین استراحت را داشتم. درست است كه كارت ورود و خروج نداشتیم، اما به هر حال نگهبانی كه جلوی در می‌نشیند می‌تواند شهادت دهد كه ما برخی روزها ساعت 6:30 صبح می‌آمدیم و 11 شب می‌رفتیم. من حتی در طول فصل یك جلسه غیبت هم نداشتم. این طور هم نبود كه بخواهم دیر بیایم و زود بروم.

* روز گذشته مدیر عامل باشگاه سایپا گفت كه فصل قبل تیمش با حاشیه‌های زیادی روبرو بود در حالی كه رسانه‌ها اخبار چندان حاشیه‌ای را از سایپا در فصل گذشته منتشر نكردند كه این نشان می‌دهد كه شما روزهای تقریبا آرامی را در سایپا پشت سر گذاشتید.

من در این دوره دو سال و نیم در سایپا بودم. در نیم فصل دوم فصل 88-87 و در شرایطی كه تیم با لیت بارسكی جزو تیم‌های سقوط كننده بود به سایپا آمدم. بعد از حضور ما، تیم جمع و جور شد و در آن سال با نتایجی كه گرفتیم تیم دهم شد. در سال 89-88 با نصف هزینه‌ای كه در فصل گذشته شده بود تیم را تشكیل دادیم كه نمونه بارز این كاهش هزینه‌ها در قرارداد ابراهیم میرزاپور مشخص است. در حالی كه میرزاپور در فصل قبل 240 میلیون تومان گرفته بود در فصل 89-88 كه حضور دروازه‌بان‌های خارجی در لیگ ممنوع شده بود، محبت كرد و با 160 میلیون تومان با سایپا قرارداد بست. دلیل عمده این كاهش هزینه هم این بود كه ما دست دلالان را كوتاه كردیم. در آن سال ما در شرایطی كه با پیروزی در قم می‌توانستیم ششم لیگ شویم با تساوی برابر صبا هشتم شدیم.

در فصل 90-89 درست است كه تیم‌مان سال سختی را گذراند اما به معنای این نبود كه ما در طول نیم فصل اول یا نیم فصل دوم جزو تیمهای سقوط كننده باشیم و در مكان‌های شانزدهم تا هجدهم بایستیم. به هر حال سال سختی بود و یكسری اتفاقات هم افتاد اما یادمان نرود كه تیم‌هایی مثل ذوب آهن، سپاهان، پرسپولیس،‌تراكتور، استیل آذین و ... هم با مشكلات حاشیه‌ای روبه‌رو بودند و همه این‌ها در رسانه‌ها هم مطرح شد. نمی‌گویم ما هیچ مشكلی نداشتیم اما جزو تیم‌هایی بودیم كه كمترین حاشیه را داشتیم و اگر مشكلی بود درون خودمان آن را حل می‌كردیم و این مشكلات هم هیچ وقت رسانه‌ای نشد. به هر حال پس از جدایی از سایپا فرصت نشد من از مجموعه سایپا كه در این دو و نیم سال بهترین همكاری را با ما داشتند، تشكر كنم. ممنون همه‌شان هستم و برای‌شان آرزوی موفقیت می‌كنم. من روزهای بسیار خوبی را با این عزیزان داشتم و امیدوارم در فصل آینده شاهد موفقیت‌های روزافزون باشگاه سایپا باشیم.

محمد مایلی کهن

* پس از انتخاب مجید صالح، فریادشیران مصاحبه كرد و گفت كه شما از تصمیم مدیریت باشگاه سایپا ناراحت هستید؟

ناراحتی نداشتم. كما این كه در یك فصل در میانه‌های راه تغییر و تحولی صورت گرفت و من به مربی جدید تبریك گفتم. پس از پایان لیگ امسال قرار دادم با باشگاه تمام شد و این حق باشگاه بود. اما متاسفانه در این جا هم مثل همه جای مملكت ما حرف‌ها با عملكردها همخوانی ندارد. این خوب نیست. فصل گذشته تا جایی كه ما در توانمان بود، سعی كردیم تیم كمترین حاشیه را داشته باشد كه فكر می‌كنم همین طور هم بود، حتی در مقاطعی كه تیم خوب نتیجه‌ نگرفت چنین وضعیتی داشتیم. فكر نمی‌كنم بتوانیم مربی‌ای را پیدا كنید كه با وجود داشتن قرار داد به پیش مدیر عامل باشگاه برود و بگوید كه حاضر است هر كاری انجام دهد. من در مقطعی از فصل به مدیر باشگاه گفتم حاضرم استعفا بدهم و اگر هم كنارم بگذارید، مشكلی ندارم. فكر می‌كنم ما حسن نیتمان را نشان دادیم.

من در فصل گذشته كمترین استراحت را داشتم. درست است كه كارت ورود و خروج نداشتیم، اما به هر حال نگهبانی كه جلوی در می‌نشیند می‌تواند شهادت دهد كه ما برخی روزها ساعت 6:30 صبح می‌آمدیم و 11 شب می‌رفتیم. من حتی در طول فصل یك جلسه غیبت هم نداشتم. این طور هم نبود كه بخواهم دیر بیایم و زود بروم. حتی یك روز هم با لباس غیر ورزشی در زمین حضور پیدا نكردم. شرایط تیم هم به گونه‌ای بود كه همه از خصوصیات بارز اخلاقی بازیكنانم می‌گفتند.

حتی ما وقتی به ورزشگاه‌های دیگر می‌رفتیم، موقع خروج رختكن را هم تمیز می‌كردیم و من خودم جلوتر از بازیكنان اگر لیوانی بر روی زمین بود، آن را جمع می‌كردم. به هر حال این را وظیفه خودمان می‌دانستیم. در طول مدتی كه در سایپا بودم، حداقل 10 تا 15 میلیارد تومان صرفه‌جویی كردم. خیلی‌ها تلاش كردند بازیكنان به درد نخور خارجی را به تیم تزریق كنند و پول‌های صدها میلیونی به بازیكنان خارجی بدهند كه آن‌ها ماه عسل شان را به همراه همسرانشان در ایران بگذرانند. اما من اجازه چنین كاری را ندادم و همان طور كه از حق و حقوق بازیكنان دفاع می‌كنم، حق و حقوق باشگاه را در نظر می‌گرفتم و از آن دفاع می‌كردم.

من مربی‌ام و نمی توانم فیلم بازی كنم. من كارم فیلم بازی كردن نیست. در این 57 سالی كه از خدا عمر گرفتم و 40 ـ 41 سالی كه در خدمت ورزش بودم همه از من شناخت پیدا كرده‌اند. فكر نمی كنم اشكالی داشته باشد كه وقتی از چیزی ناراحت می‌شویم و وقتی می‌بینیم به هم نوعمان زشت‌ترین حرف‌ها زده می‌شود، واكنش نشان دهیم

* شما بعد از پرسپولیس بیشترین مدت دوران ورزشی‌تان را در سایپا گذرانید. فكرمی كنید سایپا با مجید صالح چه سرنوشتی داشته باشد؟

من برای آقای صالح آرزوی موفقیت می‌كنم و امیدوارم بتواند موفق باشد.

* در برنامه سینمایی هفت فریبرز عرب نیا صحبت‌های را مطرح كرد كه بر اساس آن بسیاری از سایت‌ها و روزنامه‌ها مخاطب حرف‌های او را محمد مایلی كهن می‌دانستند.

ایشان یك مساله‌ای را عنوان كردند و گفته اند كه راجع به كسی صحبت نمی‌كنم. ولی همان طور كه شما گفتید، اكثر سایت‌ها و روزنامه‌ها این مطالب را به من منتسب كردند، باید بگویم بنده هنر پیشه نیستم، تنها یك مربی‌ام. این آقای عرب نیا است كه شغلش هنرپیشگی است و بر اساس خواسته‌های كارگران در یك روز می‌تواند نقش مختار را بازی كند و ممكن است یك روز دیگر بتواند نقش شمر یا ابن‌ملجم را بهتر از مختار بازی كند. من هنرپیشه نیستم. من مربی‌ام و نمی توانم فیلم بازی كنم. من كارم فیلم بازی كردن نیست. در این 57 سالی كه از خدا عمر گرفتم و 40 ـ 41 سالی كه در خدمت ورزش بودم همه از من شناخت پیدا كرده‌اند. فكر نمی كنم اشكالی داشته باشد كه وقتی از چیزی ناراحت می‌شویم و وقتی می‌بینیم به هم نوعمان زشت‌ترین حرف‌ها زده می‌شود، واكنش نشان دهیم. به هر حال در آن روز دلم من شكست. تماشاگران تبریزی به من هیچ توهینی نكردند و تنها من را تشویق كردند و من همواره مورد محبت اهالی تبریز بود‌ه‌ام اما وقتی دیدم با هم نوع‌ام رفتار خوبی نمی‌شود، منقلب شدم. من مثل كسانی نیستم كه بخواهم فیلم بازی كنم. كارم فیلم بازی كردن نیست. آقای عرب نیا یقین بداند كه من نمی‌توانم همچون او فیلم بازی كنم. من كه نخواستم از چیزی سوء استفاده كنم.

* امروز از سوی رییس جمهور حمید سجادی به عنوان وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت ورزش و جوانان به مجلس معرفی شد. همیشه یكی از دغدغه‌های ورزشی‌ها انتخاب رییس ورزش بوده. چه نظری درباره معرفی سجادی دارید؟

من خدا را شكر می‌كنم و این معرفی را به فال نیك می‌گیرم. چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب به جز مقطعی كه مهندس هاشمی‌طبا در سازمان تربیت بدنی بودند و خدمات بی‌شماری را به ورزش قهرمانی و همگانی ارائه كردند، این برای اولین بار است كه می‌بینیم فردی استخوان خرد كرده در ورزش كه كلیه مراتب تحصیلی و ورزشی را طی كرده و سوابق مدیریت ورزشی دارد به عنوان رییس ورزش معرفی می‌شود. این مایه خوشحالی است و امیدوارم دكتر سجادی با توجه به تجربیاتش چه در زمینه قهرمانی ایران و آسیا و چه تحصیلات عالیه و تجربیات در زمینه مدیریت ورزشی بتواند با ارائه برنامه‌های خوب از مجلس رای اعتماد بگیرد. اعتقاد دارم این معرفی باعث می‌شود به ورزش كمك شود چرا كه با حضور سجادی ما زمانی را از دست نمی‌دهیم. به هر حال این طور نیست كه او تازه وارد ورزش شده باشد. سجادی با زیر و بم كار آشنایی دارد و این مانع از فوت وقت می‌شود. در این چند روز كه نام ایشان به عنوان وزیر پیشنهادی مطرح شده بود، نظر كسانی كه من با آنها آشنا هستم و همگی از متخصصان ورزش هستند درباره این معرفی بسیار مثبت بود و شور و شوق خوبی را در میان متخصصان امر به وجود آورده بود.

بخش ورزشی تبیان


منبع: ایسنا