تبیان، دستیار زندگی
من در اینجا نیامده‌ام كه دایی را محكوم كنم. انتخاب من در 18 ماه پیش بهترین انتخاب بود، چرا كه به دو قهرمانی ختم شد، اما باید بگویم دایی در این مدت یك بار هم راجع به مسایل مالی حرف نزد. من در این چند وقت به هیچ عنوان در ارنج تیم دخالت نمی كردم ، چرا كه ن
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پاسخ کاشانی به انتقادات دایی


من در اینجا نیامده‌ام كه دایی را محكوم كنم. انتخاب من در 18 ماه پیش بهترین انتخاب بود، چرا كه به دو قهرمانی ختم شد، اما باید بگویم دایی در این مدت یك بار هم راجع به مسایل مالی حرف نزد. من در این چند وقت به هیچ عنوان در ارنج تیم دخالت نمی كردم ، چرا كه نه علمش را داشتم و نه مسئولیت‌ش را .


حبیب كاشانی پس از یك و نیم ماه سكوت پاسخ انتقادهای علی دایی را در برنامه 90 داد.

علی دایی و حبیب کاشانی

سرپرست باشگاه پرسپولیس در آغاز صحبت‌های خود در برنامه نود اظهار كرد: من قصد داشتم كه علی دایی هم كنار من بنشیند و ما چهره به چهره صحبت كنیم و مسایل را حل كنیم، اما دایی نپذیرفت. فكر می‌كنم هر دو طرف می‌نشستیم و بحث را با تعامل پیش می‌بردیم، بهتر بود.

كاشانی ادامه داد: بحث را از آنجا شروع می‌كنم كه دایی گفت «من در باشگاه تنها بودم» در هر موفقیتی و شكستی عوامل مختلفی دخیل هستند، در این فصل تنها كسی كه بی‌ایراد و بی اشكال بود، هواداران ما بودند. هم من و هم كادر فنی و هم بازیكنان عیب‌هایی داشتیم. سهم هواداران و كادر فنی در این قهرمانی 99 درصد است و من یك درصد هم برای مدیریت این حق را قائلم كه در قهرمانی نقش داشته است. 18 ماه پیش وقتی سراغ علی دایی رفتم به او اعتقاد داشتم. كنار گذاشتن كرانچار با آن كارنامه خیلی سخت بود، اما در همان سال قهرمان جام حذفی شدیم و من نیم درصد به خودم رای دادم. همچنین پس از آن پنج باخت متوالی وقتی كه من به برنامه 90 آمدم، اكثر مردم موافق استعفای دایی بودند، اما پس از صحبت‌های من 53 درصد مردم با رفتن دایی مخالفت كردند.

سرپرست باشگاه پرسپولیس با اشاره به بخش دیگری از صحبت‌های دایی گفت: دایی آن چنان هم بی سیاست نیست و در سال‌های گذشته این را نشان داده است، من خدا را شاهد و ناظر می‌بینم و از دایی می خواهم كه هیچ چیزی را خارج از شرع و دین نگوید. واقعیت امر درباره آن روز كه یك لیدر با دایی درگیر شد، این بود كه وقتی من جلوی درب باشگاه رسیدم، نگهبان به من گفت كه دایی با یك لیدر درگیر شده است. وقتی وارد باشگاه شدم دیدم كه همه ایستاده‌اند و ادبیاتی میان طرفین به كار می‌رود كه نه در شان باشگاه بود و نه در شان دایی. پرسیدم كه چه اتفاقی افتاده است و اسماعیلی گفت كه دایی مسایل خصوصی زندگی من را در روزنامه چاپ كرده، مسایلی كه من مجازات آن‌ها را كشیده‌ام و دیگر تمام شده است.

حبیب كاشانی در ادامه صحبت‌های خود درباره جذب بازیكنان در ابتدای فصل گفت: دایی هیچ زمان به من لیست مكتوب نداد. در لیستی كه دایی به من داده بود، غلامرضا رضایی، محمد نوری، میلاد زنیدپور ، كریم انصاری فر، محمدرضا خلعتبری و سید مهدی رحمتی حاضر بودند. بعدا دایی عنوان كرد كه حسینی و عقیلی هم در این لیست بوده‌اند، خب این طور كه این لیست می‌شود 10 نفر نه شش نفر

كاشانی ادامه داد: اگر دقت كنید، ضربه به زیر گونه چپ علی دایی برخورد كرده، در حالی كه دایی گفته من با كاشانی صحبت می‌كردم كه آن لیدر من را از پشت زده است. اما یك آدم راست دست نمی‌تواند در آن شرایط سمت چپ صورت دایی را بزند. در حالی كه دایی گردن او را گرفته بود و به كنار دیوار برده بود، آن لیدر برای دفاع از خود مشت‌هایی را به صورت دایی پرتاب كرد. پس از آن اتفاق من سكوت كردم، چون نمی توانستم بگویم اول سرمربی من دعوا را شروع كرده. همان لحظه دایی را قسم دادم كه به طبقه بالای ساختمان باشگاه برود. اگر دایی در آن لحظه به ریش سفید من احترام می‌گذاشت و به بالا می‌رفت، آیا باز هم این اتفاق رخ می‌داد؟ من پس از آن سكوت كردم و متهم شدم كه از لیدر حمایت كرده‌ام. پس از آن نامه آوردند كه من این لیدر را به عنوان پنجمین لیدر باشگاه پرسپولیس به سازمان تربیت بدنی معرفی كرده‌ام ، من سه سال سابقه ورزشی دارم. نه كمتر و نه بیشتر. لیدرها خوشبختانه یا متاسفانه بخشی از فوتبال ما هستند. من همیشه سعی كردم با لیدر یك رابطه منطقی داشته باشم.

تصویری از چشم ورم کرده علی دایی

سرپرست باشگاه پرسپولیس با نشان دادن نامه‌ای از سازمان لیگ گفت: قبل از من هیات مدیره باشگاه در سال 87 مقرر كردند كه تا سقف 10 نفر به عنوان لیدر در باشگاه كار كنند و این طور نیست كه من لیدری را در باشگاه مشغول به كار كرده باشم. دایی می‌گوید «چرا اسماعیلی به سازمان تربیت بدنی معرفی شده است؟» باید بگویم من جواب نامه سازمان لیگ را دادم. سازمان لیگ در نامه‌ای كه به باشگاه داده بود، اسامی همه لیدرها را چه آنهایی كه هنوز در باشگاه هستند و چه آن‌هایی كه قطع همكاری كرده‌اند را از ما خواسته بود كه فهرست آن‌ها را به دبیرخانه كمیته انضباطی بفرستیم. اسماعیلی دستور موقت گرفته بود كه دیگر لیدر نباشد. روزی در ورزشگاه به من گفتند كه این لیدر آمده است، یك نفر باید یا كار غیر قانونی كرده باشد و یا شاكی خصوصی داشته باشد، من گفتم كه این لیدر از نظر ما تایید شده نیست، با این حال مسوولان امر در ورزشگاه به دلایلی دستور داده بودند كه اسماعیلی در جایگاه ویژه‌ بنشیند. اما بعد برخی‌ها گفتند كه كاشانی آن لیدر را به جایگاه ویژه‌ آورده است.

سرپرست باشگاه پرسپولیس در پاسخ به این انتقاد كه چرا جلسه لیدرها در دفتر شما برگزار می‌شود، گفت: این طور نیست، ما در باشگاه كانون هواداران داریم و جلسات خود را در باشگاه برگزار می‌كنند. در یكی از جلسات كمیته فنی گفتیم كه تصمیم چه چیزی است و همه گفتند كه كاظمی باید اخراج شود. من هم با عنایت به دستور سرمربی و این كه جو ورزشگاه را در یكی از بازی‌ها خراب كرده بود، آن لیدر را اخراج كردم، اما بعدا خود دایی گفت كه من آن لیدر را بخشیدم. مهربانی و دل رحمی دایی باعث شد آن لیدر بازگردد و آن اتفاقات بیفتد.

حبیب كاشانی در ادامه صحبت‌های خود درباره جذب بازیكنان در ابتدای فصل گفت: دایی هیچ زمان به من لیست مكتوب نداد. در لیستی كه دایی به من داده بود، غلامرضا رضایی، محمد نوری، میلاد زنیدپور ، كریم انصاری فر، محمدرضا خلعتبری و سید مهدی رحمتی حاضر بودند. بعدا دایی عنوان كرد كه حسینی و عقیلی هم در این لیست بوده‌اند، خب این طور كه این لیست می‌شود 10 نفر نه شش نفر. ما ابتدا با زنیدپور صحبت كردیم، اما وقتی كه او به استیل آذین رفت، دایی گفت «بازیكنی كه ما را دور زده نمی‌خواهیم». رحمتی هم با سپاهان قرار داد داشت، برای كریم انصاری فر هم خودم در نامه‌ای به كوشا گفتم 500 میلیون برای رضایت‌نامه او می‌دهیم كه مخالفت شد. خلعتبری هم به دفتر من آمد و با من صحبت كرد، اما شاید اگر خوردبین و دایی در ایران بودند، خلعتبری به پرسپولیس می‌آمد. همچنین دایی با عقیلی جلسه‌ای گذاشت و عقیلی هم پس از رفتن به اصفهان و مشورت با همسرش گفت نمی‌تواند به تهران بیاید. آندرانیك تیموریان هم به ما گفت بعد از جام جهانی به پرسپولیس می‌آید كه دایی هم مازیار زارع را به جای او به خدمت گرفت. در عین حال ما با همین لیست قهرمان جام حذفی شدیم.

كاشانی در پاسخ به این سوال كه به نظر می‌رسید كه در دعوای شیث و دایی شما به اندازه كافی از سرمربی تیم‌تان حمایت نكردید، گفت: آیا با شناختی كه از دایی دارید، قبول می‌كنید كه یك بازیكن به او تحمیل شود، من فقط قبل از فصل از دایی خواهش كردم كه محسن خلیلی را به دلیل عملكرد خوبی كه در فصل های قبل در پرسپولیس داشت، به خدمت

دایی و شیث

بگیرد كه دایی گفت «به صلاح نیست خلیلی را بیاوریم»، در بازی شیث هم باید بگویم وقتی كه تیم در دبی بود، به من زنگ زدند و گفتند دایی گفته شیث باید اردو را ترك كند، من هم گفتم شبانه او را برگردانید. مطمئن باشید اگر من می توانستم شیث را به دایی تحمیل كنم، در ابتدای فصل خلیلی را به پرسپولیس می‌آوردم. بازیكنی كه سه فصل با ما قرارداد دارد را اخراج كردیم و به احترام دایی 300 میلیون ضرر كردیم. اما این كه می‌گویند شیث رضایی بیشتر از بقیه پول گرفته در لیستی كه من دارم نفر اول دایی است كه 70 درصد گرفته و شیث هم 90 درصد از قراردادش را گرفته، اما باید توجه كرد ما 52 میلیون از قرارداد شیث را كسر كردیم و با حساب دو پنج درصدی كه از بازیكنان به خاطر پنج باخت متوالی كسر شده بود، شیث كلا 65 درصد از قرارداد اول فصلش را گرفته. چون این 35 درصد از پول شیث كم شد، این شائبه برای همه به وجود آمد كه ما به شیث رضایی بیشتر پول دادیم.

كاشانی ادامه داد: من در اینجا نیامده‌ام كه دایی را محكوم كنم. انتخاب من در 18 ماه پیش بهترین انتخاب بود، چرا كه به دو قهرمانی ختم شد، اما باید بگویم دایی در این مدت یك بار هم راجع به مسایل مالی حرف نزد. من در این چند وقت به هیچ عنوان در ارنج تیم دخالت نمی كردم ، چرا كه نه علمش را داشتم و نه مسئولیتش را سرپرست باشگاه پرسپولیس درباره انتقادهای دایی از روزنامه پرسپولیس گفت: من تا به حال فقط چهار بار در این روزنامه كه مدیر مسئولش هستم، حضور پیدا كرده‌ام اما در نهایت مسئولیت كار با من است. سعی كردیم كه روزنامه ما یك روزنامه هواداری باشد. دوستان من در روزنامه ادعا می‌كنند كه اگر مطلب بدی چاپ شده 10 برابر جریمه شویم و اگر كار خوبی بوده یك پاداش به ما بدهید. ما نمی‌توانیم پس از پنج باخت پشت سر هم و یا دو باخت به استقلال و چهارم شدن در آسیا به مردم بگوییم «همه چیز آرام است و مشكلی وجود ندارد.» زمانی كه دایی استعفا داده بود، روزنامه یك تیتر زده بود با عنوان «آدیوس آمیگو» كه یك اصطلاح مكزیكی به معنی «خداحافظ رفیق» است، من بلافاصله به علیپور گفتم ، مگر چه اتفاقی افتاده كه با دایی خداحافظی كنیم. من قبول دارم كه روزنامه ما مبتدی است، اما عملكرد آن را باید در 300 شماره‌ای كه چاپ شده ببینیم.

عادل فردوسی پور در این لحظه با انتقاد از كاشانی گفت: با همه این بحث‌های به وجود آمده وقتی می‌گویید برای فصل بعد دایی گزینه اول‌تان است، بیشتر شبیه به یك فیلم هندی است، كه كاشانی هم در پاسخ گفت: شما زیاد فیلم هندی می‌بینید و وقتتان زیاد است، اما من وقت ندارم. من گفتم از امروز قراردادی با دایی نداریم ، چرا كه قرارداد ما تا نهم خرداد ماه بوده ، امشب هم كه داشتم به برنامه می‌آمدم، سعیدلو به من زنگ زد و گفت زودتر كارتان را انجام دهید. اولویت اول ما همچنان علی دایی است، حتی اگر به رفتن من از باشگاه ختم شود.

كاشانی ادامه داد: درباره چاپ عكس درگیری آرفی و محمد باید بگویم روزنامه پرسپولیس تنها روزنامه ای بود كه عكس آن درگیری را داشت، باید توجه كنیم كه فوتبال امروز حرفه‌ای است. در هر بازی 48 دوربین از بازی فیلمبرداری می‌كنند، ضمن این كه دوربین خبرساز هم چهار بار فیلم آن درگیری را نشان داده بود و برنامه 90 هم عكس آن را نشان داد. ما قصد داشتیم بحران را مدیریت كنیم. دایی نگران این بود كه این اتفاق روی نیمكتی كه خودش روی آن نشسته بود، اتفاق افتاده بود. اما ما عكس درگیری را چاپ كردیم و آن را مدیریت كردیم كه هوادار بداند هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است. در عین حال همین روزنامه پرسپولیس بنری كه در اهواز علیه من چاپ شده بود را منتشر كرد.

سرپرست باشگاه پرسپولیس با بیان این كه من در جریان نیستم كه بحث آمدن لیدرها سر تمرین تیم چه بوده، درباره موضوع ملاقات خود از هدایتی گفت: در جلسه كمیته فنی دایی گفت كه همسرش ناراحت شده كه روزنامه پرسپولیس آن تیتر را به كار برده بود. در نشستی دایی گفته بود كه مدیریت به من مربوط نمی‌شود و درباره آن اظهار نظر نمی‌كنم. خب اگر مدیریت به شما ربطی ندارد، پس چرا از هدایتی تعریف كردید؟ جریان عیادت من از هدایتی هم این گونه بود كه ابوالفضل جلالی به من گفت « حال هدایتی بد است» من هم با دایی و خوردبین مشورت كردم كه دایی هم گفت خیلی خوب است كه به آنجا بروید. یعنی من با مشورت خود دایی به آنجا رفته بودم.

كاشانی در پاسخ به این سوال كه چرا با خود عكاس به همراه بردید، آیا این ریاكاری نمی‌شود؟ گفت: من به عنوان یك شخصیت حقوقی به عیادت یك شخصیت حقوقی دیگر رفته بودم، یعنی سرپرست باشگاه پرسپولیس به عیادت مالك باشگاه استیل آذین رفته بود. حال باید مردم قضاوت كنند. من به عنوان نماینده هواداران یك كار خوب انجام دادم كه بازتاب آن در جامعه هم خوب است.

وی در پاسخ به این سوال كه زمانی كه دایی استعفا داده بود، سعیدلو دستور بازگشت را صادر كرده بود، گفت: خیر. در آن موضوع سعیدلو ارتباطی نداشت، به من گفتند كه چهار ساعت وقت داری. من هم در همان زمان به دایی زنگ زدم و به او گفتم برگرد سر كارت و دایی هم لطف كرد و برگشت.

سرپرست باشگاه پرسپولیس در ادامه در پاسخ به این سوال كه آیا امكان دارد فصل بعد هم با علی دایی همكاری كنید، گفت: من با دایی سابقه دوستی دارم، دایی برای هواداران ما خوشحالی آورده است و امسال هر اتفاقی كه افتاد، به نفع تیم بود. اگر قرار باشد در باشگاه بمانم اولویت اول من دایی خواهد بود. مطمئنا هواداران هم آن را می پذیرند، چرا كه از تیمشان انتظار قهرمانی دارند.

علی دایی-پرسپولیس

عادل فردوسی پور در این لحظه با انتقاد از كاشانی گفت: با همه این بحث‌های به وجود آمده وقتی می‌گویید برای فصل بعد دایی گزینه اول‌تان است، بیشتر شبیه به یك فیلم هندی است، كه كاشانی هم در پاسخ گفت: شما زیاد فیلم هندی می‌بینید و وقتتان زیاد است، اما من وقت ندارم. من گفتم از امروز قراردادی با دایی نداریم ، چرا كه قرارداد ما تا نهم خرداد ماه بوده ، امشب هم كه داشتم به برنامه می‌آمدم، سعیدلو به من زنگ زد و گفت زودتر كارتان را انجام دهید. اولویت اول ما همچنان علی دایی است، حتی اگر به رفتن من از باشگاه ختم شود.

حبیب كاشانی درباره انتقاد دایی از رفتن عمادرضا به شاهین بوشهر گفت: من به دوستی با استیلی افتخار می‌كنم، عماد رضا بابت قرارداد نیم فصل 500 میلیون به اضافه یك خانه 120 متری در سعادت آباد، به همراه پاداش هایی برای زدن گل و پاس گل و قهرمانی می‌خواست كه روی هم 800 میلیون تومان می‌شد. من به دایی گفتم و ایشان موافقت کرد، اما بعد شنیدم كه به شاهین رفته است.

كاشانی ادامه داد: گفتند كه به بازیكنان ما پیامك دادند. من از همه آن‌ها پرسیدم اما هیچ كدام نگفتند كه پیامكی به آن‌ها رسیده است. همچنین گفتند كه ما سرمربی فصل بعد خود را انتخاب كردیم، كه صحت ندارد. باشگاه برای فصل بعد یك اردوی خارجی و یك اردوی داخلی طراحی كرده و این امر مربوط به آمدن مربی نیست. در هر باشگاهی چنین كاری انجام می‌دهند.

كاشانی همچنین با اشاره به یكی از انتقادهای دایی گفت: دایی در مصاحبه‌اش گفته بود، استخر و سونای درفشی فر در طول فصل درست نبوده ، چرا نمی‌گویند كه در این مدت از استخر نیاوران و المپیك استفاده می‌كردند، یا می‌گویند كه چرا در بازگشت از انزلی برای تیم پرواز چارتر نگرفتند؟ باید توجه داشت كه فقط 13 نفر با تیم بودند و بقیه بازیكنان یا در شمال مانده‌ بودند و یا با ماشین شخصی به تهران بازگشتند. شما كه این را می‌گویید چرا نمی گویید كه از اهواز چگونه بازگشتیم. من باید در آن شرایط 46 نفر را به تهران بر می‌گرداندم. وقتی پرواز پس از بازی كنسل شد، به سازمان لیگ نامه دادیم كه بازی رفت فینال یك روز عقب بیفتد، زنگ زدم به شركت نفت و درخواست كردم یك چارتر به ما بدهند و پس از آن هم با مدیر عامل هواپیمایی آسمان تماس گرفتیم و توانستیم 46 نفر را به تهران بازگردانیم.

سرپرست باشگاه پرسپولیس افزود: دایی می‌گوید چرا در جام باشگاه‌های آسیا به بازیكنان من پول توجیبی ندادند؟ یا پاداشی به آن‌ها ندادند؟ واقعا تعجب می‌كنم آیا نام ایران آنقدر بزرگ نیست كه وقتی بازیكنان 300 ـ 400 میلیون تومان پول می‌گیرند ، ما علت باخت خودمان را 200 دلار پول توجیبی عنوان می‌كنیم.

كاشانی در پایان گفت: باز هم می‌گویم كه اولویت اول ما برای فصل بعد دایی است، اگر این گونه نباشد نفسانی است. مطمئن باشید مردم راست و دروغ را از هم تشخیص می‌دهند.

بخش ورزشی تبیان


منبع: ایسنا