تبیان، دستیار زندگی
لازم است تا بیش از این به انتخابات مجلس نزدیك نشده ایم، مجلس، شورای نگهبان و... با ابهام زدایی از این قانون، مشكلاتی را كه ممكن است این قانون در آستانه انتخابات ایجاد كند، از میان بردارند تا شب انتخابات، دوباره مردم معطل بحث های جنجالی و... نشوند؛، چه، از
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تا وقت هست، مسأله را حل کنید


لازم است تا بیش از این به انتخابات مجلس نزدیك نشده ایم، مجلس، شورای نگهبان و... با ابهام زدایی از این قانون، مشكلاتی را كه ممكن است این قانون در آستانه انتخابات ایجاد كند، از میان بردارند تا شب انتخابات، دوباره مردم معطل بحث های جنجالی و... نشوند؛، چه، از این دست مسائل دقیقه نودی ـ مانند همین مسأله وزارت ورزش ـ کم نداشته ایم.


سید صولت مرتضوی

سید صولت مرتضوی معاون سیاسی وزارت كشور در تازه ترین اظهارنظر خویش درباره انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی اعلام كرده است كه 103 نفر از نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی، صلاحیت كاندیداتوری در انتخابات اسفند ماه را ندارد.

معاون سیاسی وزارت كشور این ادعای خود را مستند به مصوبه 28 فروردین ماه مجلس شورای اسلامی كرده است كه بر اساس آن كاندیداهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی، ضرورتا باید یا مدرك كارشناسی ارشد با 5 سال سابقه مدیریت اجرایی، تقنینی و یا پ‍ژوهشی داشته باشند، یا افرادی كه مدرك كارشناسی دارند اگر یك دوره نماینده مجلس بوده باشند، یك مقطع به سطح تحصیلات آنها اضافه می شود و آنان نیز می توانند در انتخابات شركت كنند.

بنابر این گزارش، ابهامی را كه صولت مرتضوی مطرح كرده این است كه براساس ماده 63 قانون اساسی، یك دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی، چهار سال تمام محسوب می شود و كسانی كه كمتر از چهار سال نماینده بوده اند، نمی توانند از ترفیع یك مقطع تحصیلی استفاده  كنند و لذا نمایندگانی كه مدرك لیسانس دارند و در حال حاضر هم برای اولین بار است كه در مجلس حضور دارند، چون انتخابات در اسفند ماه برگزار می شود و دوره فعلی و چهار ساله  نمایندگان در این زمان به پایان نرسیده است، لذا این افراد نمی توانند از ترفیع یك مقطع تحصیلی استفاده كنند و به صورت خودكار از داوطلب شدن برای انتخابات مجلس محروم می شوند.

علاوه بر این برخی از نمایندگان با مدرك لیسانس در انتخابات میان دوره ای وارد مجلس شده اند و سابقه نمایندگی آنان نیز دو ساله است، لذا آنان نیز از كاندیداتوری در انتخابات مجلس نهم محروم خواهند شد.

بر اساس این گزارش بر اساس بررسی رئیس ستاد انتخابات كشور، تعداد افرادی از مجلسیان كنونی كه بر اساس قانون خود مجلس، از كاندیداتوری در انتخابات محروم می شوند حدود 103 نفر، یعنی تقریبا یك سوم از تعداد نمایندگان فعلی است.

سید صولت مرتضوی معاون سیاسی وزارت كشور در تازه ترین اظهارنظر خویش درباره انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی اعلام كرده است كه 103 نفر از نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی، صلاحیت كاندیداتوری در انتخابات اسفند ماه را ندارد.

این در حالی است كه ممكن است در روزهای آینده پای شورای نگهبان و مجلس نیز برای تفسیر این قانون برای حل مشكل كاندیداتوری نمایندگان فعلی به این مساله باز شود، چرا كه آنچه صولت مرتضوی اعلام كرده بر اساس قانون تصویب شده خود مجلس، ادعایی ـ فارغ از صحت یا از عدم صحت آن از منظر حقوقی ـ است که قطعا محل بحث خواهد شد، چه، آن گونه که از ظاهر امر بر می آید، قانون مذکور جامعیت و مانعیت ندارد و خود قانونی كه قرار است از مسائل كشور ابهام زدایی كند، خود باعث ابهام زایی و پیچیده شدن اوضاع شده است.

لازم به ذكر است كه در همان زمان تصویب این قانون این ایراد بر نمایندگان مجلس وارد بود كه قانونی تصویب كرده اند كه همه نمایندگان فعلی بتوانند در دوره بعد هم كاندیدا شوند چنان كه گویی این قانون تك تك نمایندگان فعلی مجلس را در نظر گرفته و بر اساس مدارك و سابقه تحصیلی آنان به تصویب رسیده است.

لذا به نظر می رسد لازم است تا بیش از این به انتخابات مجلس نزدیك نشده ایم، مجلس، شورای نگهبان و یا هر نهادی كه مسئول این كار است با ابهام زدایی از این قانون مشكلاتی را كه این قانون ممكن است در آستانه انتخابات ایجاد كند را از میان بردارند تا شب انتخابات، دوباره مردم معطل بحث های جنجالی و... نشوند، چه، از این دست مسائل دقیقه نودی ـ مانند همین مسئله وزارت ورزش ـ کم نداشته ایم.

بخش سیاست تبیان


منبع:تابناک