تبیان، دستیار زندگی
بینایی تنها توسط چشم بوجود نمی آید، هر چند که چشمان نقش کلیدی ای در بینایی دارند. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چشم ها

چشم ها

هدف از نوشتن این مطلب آشنا نمودن شما عزیزان با چشم ها، ساختار و نحوه عملکرد آن ها می باشد. همانگونه که در مطالب مرتبط قبلی نیز توضیح دادیم، این مطلب به صورتی تهیه شده که برای عموم مردم قابل استفاده باشد لذا سعی شده به صورت کاملاً ساده و قابل درک نوشته شود. شما عزیزان در صورتی که به این مطلب علاقه دارید و دوست دارید اطلاعات کامل تری در این زمینه بدست آورید، کافی است این امر را از طریق بخش نظرات که در زیر همین صفحه آورده شده است به گوش ما برسانید تا ما نیز مطالب تخصصی تر و کامل تری را برای شما تهیه نموده و بر روی سایت قرار دهیم.

چشم ها

بینایی تنها توسط چشم به وجود نمی آید، هر چند که چشمان نقش کلیدی ایی در بینایی دارند. چشم ها تصویری آنی و در حال تجدید از دنیای بیرون را برای مغز فراهم می کنند. بیش از 70 درصد حسگرهای بدن درون چشم ها وجود دارند. این حسگرها میزان نور رسیده به خود را در هر لحظه حس کرده و آن را به مغز می رسانند. هنگامی که این پالس ها به مغز می رسد، مغز آن را به تصاویر رنگی با جزئیات مناسب و به صورت سه بعدی تبدیل می نماید.

چشم انسان قادر است 000/10 رنگ مختلف را تشخیص دهد. همچنین چشم می تواند نور یک شمع را تا فاصله 1600 متری تشخیص دهد.

چشم ها

مردمک

مردمک حفره ای در مرکز عنبیه است و در حقیقت نقطه ورود نور به داخل حفره چشم می باشد. عنبیه به شکل یک دونات تخت می باشد و دارای دو دسته رشته عضله می باشد. یک دسته در اطراف عنبیه بوده و مردمک را در نور شدید تنگ می کند. دسته دیگر به صورت عرضی حول آن قرار داشته و مردمک را در نورهای کم گشاد می کنند.

چشم ها

چشمان رنگی

عنبیه می تواند دارای رنگ های مختلفی در افراد متفاوت باشد ( از سبز روشن تا قهوه ای تیره) این رنگ توسط رنگدانه ای به نام ملانین ایجاد می شود. ملانین در پوست نیز وجود دارد.

عنبیه ای که تعداد زیادی رنگدانه داشته باشد قهوه ای به نظر می رسد. کمبود رنگدانه باعث می شود رنگ چشم آبی، سبز و یا طوسی شود.

محافظت از چشم:

از هشتاد درصد چشم درون جمجمه و کاسه چشم محافظت می شود. ولی بخش نمایان چشم که مانند پنجره می باشد و قرنیه نام دارد باید به خوبی محافظت شود. ابروها از ورود عرق و نور خورشید به چشم جلوگیری می کنند.چشم ها

مژه ها گرد و غبار را جذب می کنند و اشک نیز چشم را مرطوب نگه داشته و حاوی مواد ضد عفونی کننده می باشند. پلک ها هر 2-10 ثانیه بسته می شوند تا اشک را پخش کرده و سطح چشم را تمیز کنند. پلک ها در صورت نزدیک شدن اجسام به چشم، به صورت غیر ارادی بسته می شوند.

از چشم تا مغز:

شکل فوق نمای سی تی اسکن از سر یک آدم  زنده می باشد. چشم ها (به رنگ زرد) و بینی در سمت چپ قرار دارند. عصب های بینایی که با رنگ زرد نمایان شده اند از پشت حدقه چشم به مغز متصل شده اند و حاوی بیش از یک میلیون عصب بوده و اطلاعات لازم را با سرعت بالا به مغز می رسانند. این اعصاب پیش از رسیدن به مغز از روی هم رد می شوند. در شکل فوق نقطه بخش بینایی مغز را نشان می دهد.

دنیای وارونه!

قرنیه و عدسی چشم تصویر را روی سطح عقبی چشم می اندازند. عدسی چشم می تواند با کمک عضلات حلقوی اطراف خود تغییر کند و چشم را برای فکوس کردن آماده سازد. تصویر منعکس شده روی شبکیه وارونه می باشد. مغز به صورت خودکار تصویر به وجود آمده را بر عکس می کند.

چشم ها

در شکل فوق نقاط نشان داده شده عبارتند از:

2- قرنیه

3- شبکیه

4- تصویر ایجاد شده

5- نور رسیده به چشم از یک درخت

6- عدسی چشم

7- عضلات عدسی

حسگرهای نور

میلیون ها سلول حساس به نور روی شبکه

چشم ها

وجود دارند. برخی از آن ها مخصوص دید در نور کم و تصاویر سیاه و سفید و برخی برای رنگی دیدن تصاویر در نور بیشتر به کار می روند.

شکل زیر نمای میکروسکوپی عدسی را نشان می دهد.

چشم ها

به سلول های طویل و لایه آن دقت کنید که مانند لایه های پیاز عدسی را می سازند. عدسی از نوعی پروتئین بی رنگ و انعطاف پذیر ساخته می شود.

مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: پوریا میرعشقی

تنظیم: مریم فروزان کیا