تبیان، دستیار زندگی
اعضای کابینه کشور البنان پس ازگذشت حدود 5 ماه از سقوط دولت سعد الحریری نخست وزیر پیشین معرفی شدند. محمد نجیب میقاتی که از سوی میشل سلیمان از پنجم بهمن ماه سال گذشته مامور تشکیل کابینه شده بود روز گذشته اسامی وزرای پیشنهادی را اعلام کرده و در نهایت دولت ج
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : پریسا چیذری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دولت جدید لبنان


اعضای کابینه کشور  لبنان پس ازگذشت حدود 5 ماه از سقوط دولت سعد الحریری نخست وزیر پیشین معرفی شدند.


محمد نجیب میقاتی که از سوی میشل سلیمان از پنجم بهمن ماه سال گذشته مامور تشکیل کابینه شده بود روز گذشته اسامی وزرای پیشنهادی را  اعلام کرده و در نهایت دولت جدید لبنان از خلاء قدرت و حاکمیت خارج شد.

نجیب میقاتی

نگاهی به چرایی سقوط دولت لبنان

سفر سعد الحریری نخست وزیر پیشین لبنان به واشنگتن برای دیدار با رئیس جمهوری و وزیر خارجه امریکا باعث شد تا یازده تن از وزیران این کشور در اعتراض به این دیدار از کابینه سعدالحریری استعفا بدهند. پس از آنكه حزب الله لبنان و متحدان آن در اعتراض به كارشكنی های سعد الحریری وزرای خود را از دولت بیرون كشیدند دولت این كشور سقوط كرد زیرا بر طبق قانون اساسی لبنان خروج 11 وزیر از کابینه به مفهوم سقوط تمام کابینه خواهد بود. این استعفا در پی بروز اختلافات میان جریان های مخالف و موافق مقاومت اسلامی لبنان بر سر گفت وگوهای فشرده سعد الحریری با مقامات امریکائی صورت گرفت. علت اوج گیری اختلافات دو جریان 14 مارس به رهبری سعد الحریری و 8 مارس به رهبری میشل عون اصرار غیر قابل توجیه باراک اوباما رئیس جمهور و هیلاری کلینتون وزیر خارجه امریکا بر ضرورت خلع سلاح مقاومت اسلامی لبنان است.

نخست وزیر جدید لبنان

میشل سلیمان رئیس جمهوری لبنان در حكمی و طبق قانون اساسی این كشور، اعضای كابینه جدید لبنان را اعلام و نجیب میقاتی را نخست وزیر اعلام كرد. نجیب میقاتی بنا بر اذعان تمامی گروههای سیاسی لبنان، در زمان نخست وزیری خود در گذشته یكی از بی طرفترین نخست وزیرهای تاریخ این كشور بوده است.

او در 19 آوریل سال 2005 به عنوان نخست وزیر لبنان انتخاب شد و تا 19 جولای همان سال نخست وزیر باقی ماند، دولت وی دولتی موقت بود كه تنها تا انتخابات مجلس قانونگذاری جدید و تشكیل دولت بر اساس آن رسمیت داشت.

میقاتی در عرصه سیاسی لبنان در سمتهای مختلفی خدمت كرده است، او در 19 آوریل سال 2005 به عنوان نخست وزیر لبنان انتخاب شد و تا 19 جولای همان سال نخست وزیر باقی ماند، دولت وی دولتی موقت بود كه تنها تا انتخابات مجلس قانونگذاری جدید و تشكیل دولت بر اساس آن رسمیت داشت. او بعد از رسیدن به نخست وزیری لبنان سعی كرد تا به صورت كامل بی طرفی خود را در مناقشات سیاسی این كشور اعلام كند، به همن علت نیز انتخاباتی سالم در می سال 2005 در این كشور برگزار كرد، این انتخابات به اعتراف تمام گروه های سیاسی در لبنان یكی از سالم ترین انتخابات لبنان بوده است، وی حتی برای اطمینان دادن به سلامت این انتخابات قول داد كه خود در آن شركت نكند.

میقاتی علاوه بر این از سال 1998 تا 2004 نیز به عنوان وزیر حمل و نقل و خدمات عمومی در سه دولت پی درپی لبنان فعالیت كرد. وی در سال 2000 میلادی به عنوان نماینده شهر طرابلس پارلمان انتخاب شد و پست نخست وزیری را بعد از ترور "رفیق حریری " نخست وزیر اسبق لبنان برعهده گرفت و نامزد انتخابات پارلمانی در آن زمان، با توجه به ماموریت خود در دولت نشد و در سال 2009 میلادی به عنوان نماینده طرابلس در پارلمان برگزیده شد. میقاتی مجددا در سال 2009 به عنوان نماینده منطقه طرابلس در پارلمان لبنان انتخاب شد.

سخنان نجیب میقاتی در پی اعلام تشکیل دولت جدید

نجیب میقاتی

نجیب میقاتی نخست وزیر جدید لبنان در سخنانی در پی اعلام تشكیل دولت جدید این كشور از ملت لبنان به علت تحمل مشكلات روند تشكیل دولت تشكر و قدردانی كرده و گفت كه با همكاری همه گروه های لبنانی موفق شده است تا موانع را از پیش رو بردارد و این دولت را تشكیل دهد. وی با اشاره به اینكه دولت با تعهد به ارزش های توافق طائف و آزادسازی اراضی اشغالی و بازگردان گفت و گوهای آرام به فضای كشور تشكیل شده است، ابراز اطمینان كرد كه این مبانی می تواند لبنان را حفظ كند و استقلال و همزیستی مسالمت آمیز در این كشور را به دنبال داشته باشد. میقاتی با اشاره به اینكه شعار دولت كنونی "همه ما برای كشوریم و همه برای آن كار میكنیم " تاكید كرد كه این دولت مصمم است كه روابط مستحكمی با تمام كشورهای برادر داشته باشد و این روابط را توسعه دهد.

نخست وزیر لبنان این دولت را دولت تمام لبنانی ها دانست و با اشاره به اینكه راه سختی در ادامه در پیش روی دارد ، تصریح كرد كه همزیستی مسالمت آمیز پل عبور از این سختیها است. وی تاكید كرد كه این دولت تسلیم معادلات برنده و بازنده نخواهد شد، چرا كه ما بر اساس منطق عدالت و تسامح و محبت پرورش یافته ایم. میقاتی همچنین از تلاش های نبیه بری رئیس پارلمان لبنان برای تشكیل دولت جدید نیز تشكر و قدردانی كرد.

وزیران انتصابی جدید

محمد نجیب میقاتی نخست وزیر، سمیر مقبل معاون نخست وزیر، طلال ارسلان وزیر مشاور،  نقولا فتوش وزیر مشاور در امور نمایندگان پارلمان، غازی العریضی وزیر كار و حمل و نقل، علی قانصو وزیر مشاور، علی حسن خلیل وزیر بهداشت، محمد الصفدی وزیر امور مالی، محمد فنیش وزیر مشاور در امور توسعه اداری، وائل ابوفاعور وزیر امور اجتماعی، جبران باسیل وزیر انرژی و منابع آبی ،حسین الحاج حسن وزیر كشاورزی، شربل نحاس وزیر كار، فادی عبود وزیر گردشگری، سلیم كرم وزیر مشاور علاء‏الدین ترو وزیر امور مهاجرین، احمد كرامی وزیر مشاور،  ناظم الخوری وزیر محیط زیست ، فایز غصن وزیر دفاع، شكیب قرطباوی وزیر كار، عدنان منصور وزیر امور، نقولا نحاس وزیر اقتصاد و بازرگانی، مروان شربل وزیر كشور ، الیاس طابونجیان وزیر صنایع، ولید الداعوق وزیر اطلاعرسانی، بانوس مناجین وزیر مشاور، حسان دیاب وزیر امور تربیتی، غابی لیون وزیر فرهنگ ، نقولا صحناوی وزیر ارتباطات، فیصل كرامی، وزیر ورزش و جوانان

نجیب میقاتی بنا بر اذعان تمامی گروههای سیاسی لبنان، در زمان نخست وزیری خود در گذشته یكی از بی طرفترین نخست وزیرهای تاریخ این كشور بوده است.

البته طلال ارسلان نماینده پارلمان لبنان و رئیس حزب دموكراسی عربی اعلام كرد كه از نشستن در كنار نجیب میقاتی نخستوزیر لبنان خوشحال نیست و از سمت خود استعفا میكند.  وی عدم اعطای یكی از وزارتخانههای كلیدی شامل وزارت كشور، امور خارجه، دفاع یا امور مالی به دروزیهای لبنان را علت اصلی استعفای خود عنوان كرد

ایران و تشکیل دولت جدید لبنان

علی اكبر صالحی وزیر امور خارجه كشورمان ضمن تبریك تشكیل كابینه جدید لبنان به ریاست نجیب میقاتی، این اقدام را موفقیت و پیروزی ارزشمندی برای ملت و كشور دوست و برادر لبنان دانست و آن را گام مهمی در جهت تثبیت آرامش و امنیت داخلی و منطقهای و همچنین اقتدار ملی این كشور در قبال تجاوزات رژیم صهیونیستی ارزیابی كرد.

وی آمادگی كامل جمهوری اسلامی ایران را برای تقویت و تحكیم همه جانبه مناسبات فیمابین و اجرایی شدن موافقتنامه های منعقده اخیر بین دو كشور اعلام كرد.

پریسا چیذری

بخش سیاست تبیان