تبیان، دستیار زندگی
جنگی فرهنگی با ابعاد پیچیده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جنگی فرهنگی با ابعاد پیچیده

دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با رهبر انقلاب
رهبر-انقلاب فرهنگی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز در دیدار رئیس و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اهمیت بسیار بالای مقوله فرهنگ به عنوان هویت و شاكله معنوی یك ملت و گستره وسیع و تأثیر عمیق آن در ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی، مسئولیت شورای عالی انقلاب فرهنگی را مهم و عظیم خواندند و تأكید كردند: در عرصه تهاجم پیچیده و فراگیر فرهنگِ جبهه استكبار برضد نظام اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی همچون یك قرارگاه اصلی، وظیفه سیاستگذاری راهبردی و هدایت دستگاه‌ها و مراكز تأثیرگذار فرهنگی و بخش‌های اجرایی را برعهده دارد.

رهبر انقلاب اسلامی با تشكر و قدردانی از تلاش‌ها و اقدامات بسیار خوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، دبیرخانه شورا و شوراهای تابعه، به اهمیت موضوع فرهنگ به عنوان كالبد و باطن یك ملت اشاره كردند و افزودند: فرهنگ و هویت یك ملت و سمت و سوی آن را می توان با استفاده از شاخص‌های مصداقی همچون عقاید، اخلاق، آداب، رفتارهای فردی و اجتماعی و خَلقیات ملی تشخیص داد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان كردند: اگر ملتی، از نظر شاكله ظاهری، مقبول و پیشرفته جلوه كند و از نظر فرهنگی و باطنی دچار نابسامانی باشد، ملت ورشكسته‌ای خواهد بود اما ملتی كه از نظر فرهنگی غنی باشد، حتی اگر برخی مشكلات سیاسی و اقتصادی نیز داشته باشد، بالقوه، ملت مقتدری است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یكی دیگر از وظایف مهم شورای عالی انقلاب فرهنگی را تعیین اهداف، سیاست‌ها و راهبردهای مشخص در مورد نخبگان دانستند و تأكید كردند: نخبگان سرمایه‌های اصلی كشور هستند و نباید هیچ سستی یا غفلتی در این موضوع وجود داشته باشد.

ایشان حفظ هویت و شاكله باطنی یك ملت را منوط به برطرف كردن نقایص و اصلاح رخنه‌های احتمالی در فرهنگ دانستند و تأكید كردند: روشنفكران، نخبگان، علمای دینی، فعالان سیاسی و در رأس همه، حكومت و حاكمان، قطب‌های تأثیرگذار در فرهنگ ملت‌ها هستند كه هم توانایی تقویت فرهنگ و هم زمینه تضعیف و یا انحطاط آن را دارند.

رهبر انقلاب اسلامی با یادآوری تعبیر چند سال گذشته خود از شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان قرارگاه اصلی فرهنگی كشور افزودند: در آن زمان برای برخی سؤال و یا ابهام بوجود آمده بود كه چرا یك اصطلاح نظامی برای مسائل فرهنگی استفاده می‌شود در حالیكه اگر به شرایط كنونی فرهنگی دنیا دقت شود مشاهده می‌شود كه یك تهاجم عظیم و پیچیده در عرصه فرهنگ در جریان است.

رهبر-انقلاب فرهنگی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان كردند: با تحولات عظیم ارتباطاتی كه امروز در دنیا بوجود آمده، جنگ فرهنگی به عرصه‌ای با ابعاد مختلف و فراگیر و پیچیده تبدیل شده است.

ایشان جبهه استكبار را سردمدار اصلی این جنگ فرهنگی خواندند و افزودند: گستره تهاجم فرهنگیِ جبهه استكبار، همه كشورهای دنیا است اما در این تهاجم مهم‌ترین هدف، نظام جمهوری اسلامی است زیرا نظام اسلامی در مقابل نظام سلطه ایستاده و اثبات كرده كه در این ایستادگی خود صادق است و توانایی مقابله و پیشرفت را نیز دارد.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به رسالت‌های فرهنگی انقلاب اسلامی، تأكید كردند: راه مقابله با تهاجم فرهنگی جبهه استكبار، گسترش و تعمیق رسالت‌های فرهنگی انقلاب اسلامی در عرصه‌های اخلاقی، رفتارهای فردی و اجتماعی، عقاید و باورهای دینی و مسائل سیاسی است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نسل جوان كنونی انقلاب اسلامی را نسلی مؤمن، انقلابی و آگاه خواندند و خاطرنشان كردند: من این نسل جوان را بسیار باور دارم و نمایش‌های اعتقادی و دینی آن و حضور هوشمندانه سیاسی نسل جوان كنونی به مراتب عمیق‌تر، جذاب‌تر و پرمعناتر است اما باید قبول كرد كه ظرفیت‌های جامعه اسلامی و جوانان بیشتر از وضعیت فعلی است.

ایشان با تأكید بر اینكه باید اخلاق اسلامی بصورت كامل در جامعه محقق شود و فرهنگ عمومی مردم در مسیر صحیح و اسلامی قرار گیرد، افزودند: لازمه این كار، رسوخ دادن باورها و عقاید به عمق جان مردم و جوانان و از بین بردن زمینه‌های گناه در جامعه است، ضمن آنكه باید برخی اختلالات و كمبودها در مسائل تعلیم و تربیت، خانواده، ارتباطات اجتماعی، همكاری جمعی، و وجدان كاری برطرف و اصلاح شوند.

اگر ملتی، از نظر شاكله ظاهری، مقبول و پیشرفته جلوه كند و از نظر فرهنگی و باطنی دچار نابسامانی باشد، ملت ورشكسته‌ای خواهد بود اما ملتی كه از نظر فرهنگی غنی باشد، حتی اگر برخی مشكلات سیاسی و اقتصادی نیز داشته باشد، بالقوه، ملت مقتدری است.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان كردند: سیاستگذاری راهبردی برای این اهداف و وظایف سنگین، بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، اجرای سیاستگذاری های شورای عالی انقلاب فرهنگی را موضوعی مهم و ضروری خواندند و تأكید كردند: شورای عالی انقلاب فرهنگی از نهادهای قانونی و قطعی نظام، و مصوبات آن لازم‌الاجرا است.

ایشان افزودند: تضمین اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، حضور رؤسای سه قوه در این شورا است و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی همواره باید به سرعت ابلاغ شوند.

رهبر-انقلاب فرهنگی

رهبر انقلاب اسلامی تدوین سندهای بالادستی را از جمله وظایف اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی برشمردند و افزودند: یكی از سندهای بالادستی مورد نیاز كشور، تدوین نقشه مهندسی فرهنگی است كه باید در آن، ضمن ترسیم وضع مطلوب، نیازها نیز دیده شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یكی دیگر از وظایف مهم شورای عالی انقلاب فرهنگی را تعیین اهداف، سیاست‌ها و راهبردهای مشخص در مورد نخبگان دانستند و تأكید كردند: نخبگان سرمایه‌های اصلی كشور هستند و نباید هیچ سستی یا غفلتی در این موضوع وجود داشته باشد.

ایشان افزودند: ترویج نخبگی، احترام به نخبگان و استقبال از فكر و ایده برتر نخبگان باید همواره مورد توجه شورای عالی انقلاب فرهنگی و دستگاه‌های مسئول باشد.

در ابتدای این دیدار آقای احمدی‌نژاد رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به جایگاه و اهمیت این شورا و خدمات ارزشمند آن گفت: تدوین و تصویب سند جامع علمی كشور، بررسی سند تحول آموزش و پرورش، ساماندهی جذب اعضای هیأت‌های علمی، تصمیم‌گیری در موضوع نخبگان، فرهنگ عمومی و عرصه كتاب از جمله اقدامات شورای عالی انقلاب فرهنگی در سالهای اخیر است.

آقای مخبر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در گزارشی از فعالیت‌های شورا، گفت: تدوین نقشه جامع علمی كشور و پیگیری اجرای آن، توجه به موضوع نخبگان و سند بالادستی آن، جداسازی نظام حوزه از وزارت علوم، اصلاح و بازنگری اسناد برخی فناوری‌های پیشرفته همچون فناوری نانو و بیوتكنولوژی، تدوین منشور توسعه فرهنگ قرآنی، اصلاح ضوابط چاپ و نشر كتاب، شكل‌گیری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، سیاستگذاری برای بومی‌گزینی در آزمون سراسری دانشگاه‌ها، و تأسیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام از جمله اقدامات و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

بخش سیاست تبیان


منبع:دفتر حفظ ونشر آثار آیت الله العظمی خامنه ای