تبیان، دستیار زندگی
معاون ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس از برگزاری آیین اختتامیه اولین جشنواره خاطره نویسی دفاع مقدس در اول تیر ماه و اعلام برگزیدگان آن خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اولین جشنواره خاطره نویسی دفاع مقدس اول تیر ماه برگزار می شود

اولین جشنواره خاطره نویسی دفاع مقدس تهران

معاون ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس از برگزاری آیین اختتامیه اولین جشنواره خاطره نویسی دفاع مقدس در اول تیر ماه و اعلام برگزیدگان آن خبر داد.

به گزارش روابط عمومی، پاسدار حسن رسولی در نشست مطبوعاتی اولین جشنواره خاطره نویسی دفاع مقدس با اعلام این خبر گفت: جشنواره خاطره نویسی دفاع مقدس از سال گذشته در تمام استان های کشور برگزار شده و اکنون استان تهران به عنوان آخرین استان برگزار کننده مراسم خود را اول تیر ماه در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد کرد.

رسولی افزود: ما تلاش کردیم تا تمام تجربیات حاصل از برگزاری سایر جشنواره ها و جایزه های ادبی را در برگزاری این جشنواره به کار گیریم.

وی تصریح کرد: مراسم پایانی جشنواره خاطره نویسی استان تهران با حضور نویسندگان، شخصیت های علمی و صاحب نظران حوزه دفاع مقدس برگزار می شود.

وی در رابطه با برگزاری اولین جشنواره دفاع مقدس اظهار داشت: ما معتقدیم که خاطرات دافع مقدس تنها به صحنه جنگ باز نمی گردد با توجه به اینکه مهمترین رخدادها و خاطرات در صحنه نبرد شکل می گیرند اما اقدامات پشت جبهه نیز بسیار مد نظر ما بود چرا که بسیاری از اتفاقات پشت صحنه جبهه جنگ بر روند جنگ تاثیر گذار بوده اند و تاریخ دوران جنگ و دفاع مقدس ایران را رقم می زنند.

معاون ادبیات و انتشارات بنیادحفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس افزود: سعی کردیم تا با برگزاری این جشنواره طیف وسیعی از کسانی را که خاطراتی از جنگ دارند با وجود اینکه در جنگ حضور نداشته اند پوشش دهیم در این ارتباط خاطران بانوان، دانشجویان، دانش آموزان و تمام کسانی که خاطره ای از دوران جنگ دارند برای ما بسیار با اهمیت بوده است.

رسولی یادآور شد: با به پایان رسیدن اولین جشنوراه خاطره نویسی دفاع مقدس یرای برگزاری کنگره ملی دفاع مقدس که در مهر ماه برگزار خواهد شد مهیا می شویم که دبیر علمی این کنگره را نیز سردار «حسام» بر عهده گرفته اند.

آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره در حد انتظار نیست

در ادامه این نشست محسن شاه رضایی –دبیر علمی اولین جشنواره خاطره نویسی دفاع مقدس- نیز اظهار داش: مطابق فراخوانی که حدود دو ما پیش اعلام شد و بنا بر این اعتقاد که جنگ ما یک جنگ مردمی بود حدود هزار اثر به دبیر خانه این جشنوراه ارسال شد که در حد انتظار ما نبود.

شاه رضایی افزود: با توجه به اینکه هدف از برگزاری جشنوراه خاطره نویسی دفاع مقدس تنها خاطرات صحنه نبرد نبود بلکه تمام خاطرات از هر نوع و از هر شهروندی که در زمان جنگ درایران حضور داشته مد نظر ما بود با این وجود تعداد آثار رسیده در حد رضایت نیست اما شاید این امر به دلیل ضعف در تبلیغات و اطلاع رسانی بوده است که امیدواریم بتوانیم در دوره های بعدی مردم را نسبت به خاطره نگاری حوزه دفاع مقدس حساس تر کنیم.

معیار مشخصی برای داوری خاطره نویسی وجود نداشت

وی با اشاره به داوری آثار رسیده به دبیرخانه توضیح داد: با توجه به اینکه تاکنون جشنوراه خاطره نویسی در کشور برگزار نشده معیار مشخصی برای داوری و سنجش آثار وجود نداشت با توجه به این موضوع طی یک فرایند موشکافانه 200 اثر به مرحله دوم داوری راه یافتند و در نهایت 5 اثر به عنوان برگزیده انتخاب شدند که در مراسم اختتامیه معرفی و تقدیر خواهند شد.

شاه رضایی گفت: داوران با توجه به تجربیات خود در حوزه نویسندگی معیار های نظیر موضوع انتخاب سوژه، شیوه نگارش، خلاقیت و سندیت را برای ارزیابی آثار مورد نظر قرار دادند.

وی ادامه داد: امیدواریم که استقبال مردمی برای شرکت در جشنواره خاطره نوسی بیشتر شود چرا که خاطرات بخشی از تاریخ شفاهی ما را رقم می زنند و از اهمیت بسزایی برخوردار است.

کارگاه آموزشی خاطره نویسی برگزار می شود

دبیر علمی اولین جشنواره خاطره نویسی از برگزاری کارگاه آموزشی خاطره نویسی برای شرکت کنندگان در این جشنوراه خبر داد و گفت:با توجه به اینکه خاطرات رسیده به دبیرخانه یا خود نوشن و یا دیگر نوشت هستند و نویسنگان آنها نیز اغلب حرفه ای نیستند بر آن شدیم تا برای با لا بردن سطح مهارت شرکت کنندگان کارگاه اموزشی خاطره نویسی برگزار کنیم.

شاهرضایی افزود: این کارگاه برای 50 نفر از شرکت کنندگان و قبل برگزاری مراسم پایانی جشنوراه برگزار خواهد و طی آن آموزش های لازم درخصوص نگار خاطرات خود نوشت و دگرنوشت داده خواد شد.

به گفته وی، این کارگاه آموزشی از ساعت 3 تا 6 عصر در فرهنگسرای ارسباران برگزار می شود.

شاهرضایی در پایان یادآور شد: اولین جشنوراه خاطره نویسی در تهران 5 برگزیده دارد که به نفر اول سه سکه طلا اهدا خواهد شد.

گفتنی است، مراسم پایانی اولین جشنوراه خاطره نویسی دفاه مقدی اول تیر ماه در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد.

تنظیم: هومن بهلولی