تبیان، دستیار زندگی
سخنگوی قوه قضاییه از تشكیل پرونده‌ای برای چند نفر از مدیران سابق ایران‌خودرو و احضار عده‌ای از این مدیران خبر داد. او هم‌چنین در جمع خبرنگاران اعلام كرد كه حكم بدوی «بقایی» در تجدید نظر دیوان عدالت اداری رد شده است. محسنی‌اژه‌ای هم‌چنین تاكید كرد كه ابهام
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حكم «بقایی» در تجدیدنظر رد شد


سخنگوی قوه قضاییه در جمع خبرنگاران اعلام كرد كه حكم بدوی «بقایی» در تجدید نظر دیوان عدالت اداری رد شده است. محسنی‌اژه‌ای هم‌چنین تاكید كرد كه ابهاماتی در پرونده فوت «هدی رضازاده صابر» وجود دارد. 


بقایی

حكم بدوی «بقایی» در تجدیدنظر رد شده است

خبرنگار دیگری در خصوص آخرین نتیجه‌ی رسیدگی به پرونده حمید بقایی در دیوان عدالت اداری سوال كرد كه سخنگوی قوه قضائیه گفت: اعتراض به رای یك روال معمولی است. بسیاری از احكام قابل تجدیدنظرخواهی هستند و خیلی اوقات افراد نسبت به رای صادره اعتراض می‌كنند. پس از اعتراض پرونده در مرجع تجدیدنظر مورد رسیدگی قرار می‌گیرد وحتی در مواردی كه حكم قطعی است ممكن است درخواست اعاده دادرسی، اعمال ماده 18 و ... شود. این پرونده نیز در دادگاه بدوی مورد رسیدگی قرار گرفت و حكم صادر شد. حكم صادره مورد اعتراض قرار گرفت و پرونده به دادگاه تجدیدنظر ارسال شد. دادگاه تجدیدنظر حكم دادگاه بدوی را تائید نكرده است اما به این نتیجه رسیدند كه اشتباهی رخ داده است. پس از تذكر به اشتباه این پرونده در مرحله رسیدگی بعدی قرار دارد.

دادستان حق‌دارد با آن رسانه‌ها برخورد كند

خبرنگار دیگری سوال خود را این‌گونه مطرح كرد كه آیا قوه قضائیه قصد دارد با یكی از روزنامه‌های كثیرالانتشار نزدیك به دولت كه رییس قوه قضائیه، فرمانده سپاه و آقای مصباح را اقتدارگرا خوانده است، برخورد كند؟ كه محسنی اژه‌ای پاسخ داد: چنین حقی برای دادستان باقی است اما اینكه از این حق استفاده كند بحث دیگری است. همچنان كه چنین حقی برای هیات نظارت بر مطبوعات وجود دارد.

در تاریخ 10 خرداد 90 وزیر دادگستری به رئیس قوه قضائیه نامه‌ای نوشتند تا كارشناسی مجدد نسبت به نرخ دیه و رفع عوارض احتمالی آن داشته باشند كه رییس قوه قضائیه هم پذیرفتند.

برخورد قاطع و رسیدگی خارج از نوبت حادثه خمینی شهر

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره حادثه‌ای در خمینی شهر اصفهان و اقدامات دستگاه قضایی گفت: یكی از تاكیدات ما برخورد با افراد شرور و اراذل و اوباش است. دستگاه قضایی، نیروی انتظامی و سیستم اطلاعاتی باید نسبت به این موضوعات حساسیت داشته باشند تا این‌گونه حوادث تكرار نشود. از سوی دیگر به خانواده‌ها سفارش می‌كنیم تا اقداماتی كه موجب خدشه‌دار شدن عفت عمومی می‌شود، انجام ندهند. برخی از تعرضات به دلیل كوتاهی‌های اولیه است. كسانی كه این جنایت را مرتكب شد‌ه‌اند تحت تعقیب قرار گرفتند و تعدادی از آن‌ها نیز دستگیر شد‌ه‌اند و قطعا با توجه به میزان جرم، مجازات خواهند شد و تاكید می‌كنم كه این نوع جرایم نیز خارج از نوبت مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

وی تصریح كرد: كسانی كه در این پرونده به عنوان متهم دستگیر شده‌اند محاكمه و مجازات می‌شوند ولو اینكه بعضی از افراد دیگر دستگیر نشوند. اگر مقدمات در آن محل رعایت می‌شد شاید چنین جنایاتی اتفاق نمی‌افتاد و این موضوع به مردم بستگی دارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه «آیا افرادی كه در قضیه خمینی‌شهر در باغ بودند از اقلیت‌های مذهبی بوده‌اند یا خیر؟» تصریح كرد: درباره تك‌تك افراد اطلاعی ندارم.

افراد حمله كننده به باغ خمینی شهر، بسیجی نبود‌ه‌اند

خبرنگاری در ادامه پرسید درباره حادثه خمینی‌شهر برخی رسانه‌های غربی عنوان كردند كسانی كه به باغ حمله كردند بسیجی بودند لطفا هویت این افراد را تصریح كنید و اینكه آیا لزومی دارد كه برخورد شدیدتری با اراذل و اوباش صورت بگیرد یا خیر؟

محسنی اژه‌ای در پاسخ گفت: این افراد هنوز محكوم نشده‌اند و هنوز مجازاتی برای آن‌ها تعیین نشده است. اینها فعلا دستگیر شده‌اند و پرونده در حال رسیدگی است؛ اما طبیعی است كه دشمن بخواهد درباره هر سوژه‌ای فضاسازی كند.

محسنی اژه‌ای با تاكید بر اینكه افرادی كه به باغ حمله كردند و دستگیر شدند، مطلقا از نیروهای بسیج نیستند، گفت: من چنین چیزی در سابقه پرونده كسانی كه دستگیر شدند ندیدم.

اگر آن دختر حجاب را رعایت می‌كرد...

حجت الاسلام فروزش

سخنگوی دستگاه قضایی در ادامه سخنانش به مضروب شدن یك روحانی به دلیل امر به معروف و نهی از منكر اشاره كرد و گفت: در هفته‌های گذشته در تهران یك فرد روحانی به دلیل احساس تكلیف و مسئولیت مورد تعرض قرار گرفت و چشم وی آسیب دید. بخشی از این موضوع به این امر بازمی‌گردد كه اگر دختر خانم حجاب خود را رعایت می‌كرد موضوع به اینجا منجر نمی‌شد. با توجه به نزدیك شدن به فصل تابستان به خانواده‌ها توصیه می‌كنیم كه مراقب فرزندان خود باشند و توصیه‌های لازم را به آن‌ها كنند.

دادستان كل كشور افزود: در این پرونده پلیس به سرعت عمل كرد و دادستان به موقع ورود كرد و اكنون پرونده در حال رسیدگی است. دو پسر و دو دختر و در مجموع چهار نفر در این رابطه دستگیر شدند. هنگامی كه شرح حال این چهار نفر را مشاهده كردم بسیار متاثر شدم كه چرا به علت رعایت نكردن بعضی از مسائل چنین اتفاقاتی در جامعه روی می‌دهد.

محسنی اژه‌ای یادآور شد: این مباحث در خصوص مورد اخیر است و در مورد اول نیز ضارب اصلی دستگیر شده است.

پاسخ تفصلی سخنگو درباره علت فوت «هدی‌ رضازاده صابر»

خبرنگاری پرسید درباره‌ی فوت «هدی‌ رضازاده صابر»، برخی رسانه‌های غربی ادعا كردند كه فوت ایشان در اثر عدم رسیدگی در زندان و تاخیر در انتقال به بیمارستان بوده است لطفا در این زمینه توضیح دهید. كه محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سوال اظهاركرد: برخی از كسانی كه به آنچه دشمن گفته گوش می‌دهند به دلیل بی‌اطلاعی و كم‌اطلاعی است. هدی رضازاده صابر از كسانی بود كه جرایمی داشت و حكم او قطعی شده بود و در زندان محكومیت خود را تحمل می‌كرد.

محسنی اژه‌ای در ادامه گفت: سازوكار قانونی در مورد زندان این است كه سازمان زندان‌ها متولی نگهداری زندانیان و موارد بازداشت موقت است و اگر كسی مریضی پیدا كرد بر اساس ضوابط و مقررات سازمان زندان‌ها اختیار دارد كه اگر زندانی نیاز به پزشك داشت حتی بدون اخذ نظر قاضی و دادستان مگر در موارد خاص امنیتی بلافاصله او را به مركز پزشكی و بهداری كه در خود زندان مستقر است منتقل كنند. اگر معاینات در بهداری زندان امكان‌پذیر است در همان جا انجام می‌شود و اگر نیاز به مراجعه به مراكز تخصصی بیرونی باشد باید به دادستان اطلاع دهند.

وی در ادامه به اطلاع دادن موضوع از سوی دادستان به خانواده متهم اشاره كرد و گفت: اگر فردی نیاز به اقدامات پزشكی داشته باشد خانواده او را مطلع می‌كنند زیرا گاهی این افراد پزشك خانوادگی دارند و یا خانواده تشخیص می‌دهند كه می‌خواهند فرد را برای مثال به بیمارستان بهتری منتقل كنند. البته این شامل موارد خاص امنیتی كه ممكن است ممنوعیت انتقال از بیمارستان وجود داشته باشد نمی‌شود.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: در مورد این فرد بر اساس گزارش سازمان زندان‌ها و دادستانی تهران، وی در ساعات اولیه صبح 20 خرداد اظهار ناراحتی می‌كند، او را به بهداری اوین می‌برند، دكتر او را معاینه می‌كند و نوار قلب می‌گیرد اما ملاحظه می‌كند مشكلی از ناحیه قلب وجود ندارد، چند ساعت بعد مجددا احساس ناراحتی می‌كند این بار معاینات بیشتری انجام می‌شود و می‌گویند بهتر است به مركزی در بیرون زندان برده شود و مورد آزمایش تخصصی قرار گیرد. آنجا كه برده می‌شود تشخیص می‌دهند ناراحتی قلبی درست است و او سكته كرده و این باعث می‌شود فردای آن روز هم فوت كند.

خبرنگاری پرسید درباره‌ی فوت «هدی‌ رضازاده صابر»، برخی رسانه‌های غربی ادعا كردند كه فوت ایشان در اثر عدم رسیدگی در زندان و تاخیر در انتقال به بیمارستان بوده است لطفا در این زمینه توضیح دهید. كه محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سوال اظهاركرد: برخی از كسانی كه به آنچه دشمن گفته گوش می‌دهند به دلیل بی‌اطلاعی و كم‌اطلاعی است.

محسنی اژه‌ای در ادامه گفت: افرادی ممكن است در داخل منتقد باشند كه آیا همه‌ی این مسیر انجام شده است یا خیر؟ آیا به دادستان یا زیر مجموعه دادستان یا خانواده وی خبر داده شده یا خیر؟ آیا پرسیده شده یك پزشك خانوادگی دارید یا نه؟ آیا می‌خواهید در این بیمارستان درمان شود یا به بیمارستان دیگری منتقل شود؟ پاسخ این سوالات را هنوز به من نداده‌اند و اگر مواردی انجام نشده باشد، پیگیری خواهیم كرد. اگر كسی در داخل نسبت به این موضوعات منتقد باشد باید انتقادش را بپذیریم و اگر نقیصه‌ای وجود دارد رفع كنیم.

وی درباره كالبدشكافی جسد نیز توضیح داد: اگر قرائن و شواهدی وجود نداشته باشد، طرف هم منع كند یا درخواستی داده نشود كالبدشكافی انجام نمی‌شود. اگر مواردی ضرورت پیدا كند كالبدشكافی انجام می‌شود. جز دو سه سوالی كه مطرح كردم و هنوز پاسخی داده نشده است، بقیه موارد این موضوع روال عادی خود را طی كرده است.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال دیگری درباره آخرین وضعیت خانمی كه مورد اسیدپاشی قرار گرفته بود و وقفه‌ای در اجرای حكم اسیدپاش ایجاد شد، اظهار كرد: این حكم اگر فرد مجنی‌علیه رضایت به اجرا دهد، اجرا می‌شود. زجری كه این خانم و خانواده او كشیده‌اند حتی با قصاص التیام نمی‌یابد اما به هر میزانی كه ممكن است، باید خواست آنها را اجرا كرد.

ماجرای قربانی اسیدپاشی

قصاص مرد اسیدپاش در صورت اصرار آمنه اجرا می‌شود

وی خاطر نشان كرد: این خانم ظاهرا برای ادامه معالجات به خارج تشریف برده‌اند. مقدمات پزشكی اجرای حكم فراهم شده و به محض آمدن این خانم اگر بر خواسته خود باقی باشند، حكم اجرا می‌شود.

خبرنگار دیگری پرسید تمامی عوامل فتنه‌های 88 محاكمه شده‌اند اما برخی افراد مثل فائزه هاشمی هنوز مورد محاكمه قرار نگرفته‌اند. آیا قرار است تغییر رویه‌ای در پرونده ایشان صورت گیرد؟

پرونده فائزه هاشمی به دادگاه ارسال شد

محسنی اژه‌ای در پاسخ گفت: در جریان مورد آخری كه ایشان داشتند احضار شدند، كیفرخواست صادر و آخرین دفاع اخذ و پرونده به دادگاه ارسال شده است. پرونده ایشان مثل سایر پرونده‌هاست.

سخنگوی دستگاه قضایی در پاسخ به سوالی مبنی بر لزوم اختصاص شعبی برای رسیدگی به مواردی كه در طرح‌های مقابله با بدپوششی مطرح می‌شود، خاطرنشان كرد: خانواده‌ها باید خودشان بیشتر رعایت كنند و آنچه خلاف عفت عمومی و شرع است و اخلاق عمومی را جریحه‌دار می‌كند، انجام ندهند تا كار به شعب اختصاصی و برخورد نیروی انتظامی نرسد.

از اقدامات قانونی نیروی انتظامی حمایت می‌كنیم

محسنی اژه‌ای افزود: اگر كسانی این مسائل را رعایت نكنند و جرم مشهودی باشد نیروی انتظامی طبق قانون وظیفه برخورد با جرم مشهود را دارد و قوه قضائیه از اقدامات قانونی نیروی انتظامی حتما حمایت می‌كند. من هم از اقدامات قانونی نیروی انتظامی حمایت خواهم كرد.

دادستان كل كشور خاطرنشان كرد: در تهران مجتمع خاصی برای رسیدگی به این جرایم وجود دارد. در شهرستان‌ها هم معمولا این پرونده‌ها در شعبات خاص رسیدگی می‌شود.

دولت نهایت تلاش خود را برای جلوگیری از غبار هوا به‌كار گیرد

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره تشكیل جلسه كمیته اضطرار آلودگی هوا عنوان كرد: دولت و همه‌ مسئولان باید نسبت به موضوع آلودگی هوا به خصوص غباری كه از خارج مرزها داخل كشور شده و استان‌های متعددی را پوشش داده و با سلامتی هزاران نفر سر و كار دارد توجه داشته باشند و نهایت تلاش برای جلوگیری از آن بكنند. دولت تاكنون جلسات مرتبی در این زمینه داشته و دارد و امیدواریم دولت سریعتر در این زمینه موفق شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره اصل تعیین نرخ دیه نیز اظهار كرد: در مورد دیه شش مورد تعیین شده است كه فقط سه مورد گاو، گوسفند و شتر موضوعیت دارد و قیمت شتر از بقیه كمتر است.

سخنگوی قوه قضائیه یادآور شد: در تاریخ 10 خرداد 90 وزیر دادگستری به رئیس قوه قضائیه نامه‌ای نوشتند تا كارشناسی مجدد نسبت به نرخ دیه و رفع عوارض احتمالی آن داشته باشند كه رییس قوه قضائیه هم پذیرفتند.

بخش حقوق تبیان


منبع:ایسنا