تبیان، دستیار زندگی
امام صادق(ع) فرمودند: هیچ مؤمنى نیست كه در شبانه‌روز مرتكب چهل گناه كبیره شود، آن‌گاه با پشیمانى بگوید: «استغفرالله الذى لا اله الا هو الحى القیوم بدیع السموات و الارض ذالجلال و الاكرام و اسئله ان یتوب على ؛ از خداوندى كه جز او خدایى نیست، زنده است و قیوم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهمترین عمل در ماه رجب


امام صادق(ع) فرمودند: هیچ مؤمنى نیست كه در شبانه‌روز مرتكب چهل گناه كبیره شود، آن‌گاه با پشیمانى بگوید: «استغفرالله الذى لا اله الا هو الحى القیوم بدیع السموات و الارض ذالجلال و الاكرام و اسئله ان یتوب على ؛ از خداوندى كه جز او خدایى نیست، زنده است و قیوم و پدیده آورنده آسمان‌ها و زمین، كه بزرگ و عزیز است، آمرزش خواسته و از او مى‌خواهم مرا ببخشد»، مگر اینكه خداوند آن گناهان را مى‌آمرزد. (ثواب الاعمال، ص 363)


استغفار  زمین استغفرالله
از كارهاى مهم در این ماه ذكرها و دعاهاى وارد در این ماه است:

(1) در تمام ماه هزار بار بگوید: استغفر الله ذالجلال و الاكرام من جمیع الذنوب و الآثام . شیخ صدوق رحمه الله روایت كرده است : اگر كسى این ذكر را در رجب هزار بار بگوید، خداوند متعال مى فرماید: اگر - گناهان شما را - نبخشم ، پروردگار شما نیستم پروردگار شما نیستم پروردگار شما نیستم .

(2) در تمام ماه سوره توحید را ده هزار بار بخواند. همچنین روایت شده كه هزار بار بخواند. و روایت شده : ((كسى كه هزار بار آن را بخواند روز قیامت عمل هزار پیامبر و هزار فرشته را مى آورد. و هیچكس نزدیكتر از او به خدا نیست مگر كسى كه بیشتر از او آن را خوانده باشد. و ثواب خواندن این سوره در رجب چندین برابر است .)) در روایت دیگرى آمده : ((اگر كسى در رجب صد بار آن را بخواند خداوند در بهشت دوازده كاخ با ((یاقوت )) و ((درّ)) براى او ساخته و یك میلیون عمل خوب براى او مى نویسد. سپس مى فرماید: بنده ام را ببرید و آنچه را كه براى او مهیا نموده ام نشانش دهید - در اینجا - ده هزار نفر از كسانى كه خانه هاى این شخص در بهشت به آنان سپرده شده مى آیند و یك میلیون كاخ از ((درّ)) و یك میلیون كاخ از یاقوت سبز را براى او باز مى كنند؛ كاخهایى كه تمام آنها با ((درّ)) و یاقوت و زیورآلات و پارچه هاى زیبا زینت داده شده بگونه اى كه كسى نمى تواند آن را توصیف كند و جز خدا كسى نمى تواند آن را تصور كند. هنگامى كه آن را مى بیند مات و مبهوت مى شود و مى گوید: این براى كیست آیا براى پیامبران است ؟ به او گفته مى شود اینها مال تو است بخاطر خواندن ((قل هو الله احد)).

(3) در این ماه هزار بار خدا را تسبیح كند. در روایت آمده است كسى كه چنین عملى را انجام دهد خداوند صد هزار عمل خوب براى او نوشته و صد كاخ در بهشت براى او مى سازد.

(4) در تمام این ماه هزار بار ((لا اله الا الله )) بگوید. روایت شده است كسى كه در این ماه این عمل را انجام دهد، خداوند براى او صد هزار حسنه نوشته و صد شهر براى او در بهشت مى سازد.

رحمت خدا در ماه رجب بر امت من بسیار است پس بسیار بگوئید: أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَة

(5) در این ماه صد بار بگوید استغفر الله الذى لا اله الا هو وحده لا شریك له و اتوب الیه و اگر پس از آن صدقه بدهد خداوند او را مورد رحمت قرار داده و گناهان او را مى آمرزد. و كسى كه چهارصد بار بگوید خداوند پاداش صد شهید را براى او مى نویسد.

(6) در تمام ماه با پیروى از امام سجاد (علیه السلام ) در سجده خود این ذكر را بگوید: عظم الذنب من عبدك فلیحسن العفو من عندك .

(7) صبح و شب و بعد از هر نمازى بگوید: یا من ارجوه لكل خیر و آمن سخطه عند كل شر، یا من یعطى الكثیر بالقلیل یا من یعطى من سئله یا من یعطى من لم یسئله و من لم یعرفه تحننا منه و رحمة اءعطنى بمسئلتى ایاك جمیع خیر الدنیا و جمیع خیر الآخرة واصرف عنى بمسئلتى ایاك جمیع شر الدنیا و شر الآخرة فانه غیر منقوص ما اءعطیت و زدنى من فضلك یا كریم سپس با دست چپ محاسن خود را گرفته و انگشت سبابه دست راست خود را حركت داده و گریه كند و بگوید: یا ذالجلال والاكرام یا ذالنعماء و الجود یا ذالمن حرم شیبتى على النار.

در اول این دعا مى گویى : ((از خداوند امید هر چیزى دارى . و از خشم او نزد هر شرى در امانى )) و از جمله این خشمها مكر خداوند است و ایمنى از مكر خدا از گناهان بزرگ است . بنابراین از این مطلب غافل مشو و قصد تو از عبارت این باشد كه بشرط ((توبه)) امید خیر داشته و خود را از خشم او در امان مى دانى و گویا مى گویى : اى كسى كه براى بندگان خود راهى قرار داده كه اگر از آن راه بروند از خشم او در امان مى مانند. و آن راه همان توبه است . و این فراز دعا امنیت بالفعل از مكر خدا نیست . و همچنین گفتار تو كه مى گویى ((امید هر خیرى را از او دارم )) گویا مى گویى : اى كسى كه براى بندگان خود راهى قرار داده است كه اگر از آن راه بروند به هر چیزى كه بخواهند مى رسند. و این راه همان دعاست .

استغفار  دعا مرد
چرا "جمیع" تکرار نشده است؟

اگر انسان در این باره كه چرا در این عبارت دعا ((اعطنى جمیع خیر الدنیا و جمیع خیر الآخره )) كلمه جمیع تكرار شد ولى در این عبارت ((واصرف عنى جمیع شر الدنیا و شر الآخره )) این كلمه تكرار نشده است بیندیشد، شاید به این نتیجه برسد كه این اختلاف عبارت به این مطلب اشاره دارد كه شر امرى عدمى است - كه همان دورى از رحمت خدا و محرومیت از بخشایش الهى است - ولى چون خیر امرى وجودى مى باشد، گویا انواع آن بیشمار است . ولى اینكه چرا ((جمیع شر الدنیا؛ تمامى شرهاى دنیا)) در دعا آمده گویا به این جهت است كه شرهاى دنیا براى همه مردم معلوم نیست .

استغفار، مهمترین عمل در ماه رجب

رحمت خدا در ماه رجب بر امت من بسیار است پس بسیار بگوئید: أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَة

استغفار برطرف كننده بوی بد گناه

برای اینكه این راه را طی كنیم، اوّلین شرط آن است خود را معطر كنیم. معطر كردن به این است كه از بوی بد برهیم، یا بدبو نباشیم، یا اگر بوی بدی داشتیم و داریم آن را با عطر برطرف كنیم. وجود مبارك امیرالمؤمنین طبق نقل مرحوم شیخ طوسی از رسول گرامی «علیهما آلاف التحیة و الثناء» نقل می‌کند آن حضرت فرمود: «تُعطِّروا بِالاِستغْفار لا تَفْضِحنكم رَوائحَ الذُّنوبِ» یعنی با استغفار، خود را معطر كنید تا بوی بد گناه شما را رسوا نكند، یك انسان گناهكار، بدبو است و قیامت بوی بد عدّه‌ای ظهور می‌كند. آنها كه معطرند و خوشبو هم برای خود راحتی آفریده‌اند هم برای دیگران، اگر كسی گناه نكرد معطر است، اما اگر خدای ناكرده آلوده شد، قبل از هر چیز شایسته است خود را با استغفار معطر كند.

دو ذکر مفید

1- «اللّهمّ أغْنِنِی بِحَلالكَ عَنْ حَرامِك و أَغْنِنِی بِفَضْلِكَ عَمَّن سِواك » ؛ «خداوندا، به حلال خود مرا از حرامت بى‏نیاز كن، و به فضل خودت مرا از غیر خودت بى‏نیاز كن».

امام باقر(ع) فرمود؛ بعد از نماز واجب سه بار بگویید: «استغفر الله الذى لا اله الا هو الحىّ القیوم ذوالجلال و الاكرام و اتوب الیه»

2- «سبحان اللَّه العظیم و بحمده استغفراللَّه و أسأله من فضله »؛ «سپاس خداوند را که منزه است و از او طلب مغفرت و فضل را خواستارم»(الآداب الدینیة للخزانة المعینیة، ص: 289)

ثواب هفتاد بار استغفار

حضرت امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمود: هر كس هنگام سحر، هفتاد بار استغفر اللَّه بگوید جزو افرادی که خدا در شأنشان فرموده :«وَ بِالْأَسْحارِ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ»، خواهد بود. (ارشاد القلوب ترجمه رضایی، ج1 ،ص228)

استغفار بعد از نماز واجب

امام باقر(ع) فرمود؛ بعد از نماز واجب سه بار بگویید: «استغفر الله الذى لا اله الا هو الحىّ القیوم ذوالجلال و الاكرام و اتوب الیه»

كلید آمرزش گناهان

امام صادق(ع) فرمودند: هیچ مؤمنى نیست كه در شبانه‌روز مرتكب چهل گناه كبیره شود، آن‌گاه با پشیمانى بگوید: «استغفرالله الذى لا اله الا هو الحى القیوم بدیع السموات و الارض ذالجلال و الاكرام و اسئله ان یتوب على ؛ از خداوندى كه جز او خدایى نیست، زنده است و قیوم و پدیده آورنده آسمان‌ها و زمین، كه بزرگ و عزیز است، آمرزش خواسته و از او مى‌خواهم مرا ببخشد»، مگر اینكه خداوند آن گناهان را مى‌آمرزد. (ثواب الاعمال، ص 363)

فرآوری : زهرا اجلال

گروه دین تبیان


منابع :

ایسنا ، كلامی از علامه جوادی آملی

مراقبات ماه رجب ، مرحوم آیت الله حاج میرزا جواد ملكى تبریزى

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.