تبیان، دستیار زندگی
با این حال كاهش كرسی های حزب عدالت و توسعه و عدم كسب دو سوم كرسی های پارلمان برای این حزب خبر خوبی نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آرای اسلامگرایان و لاییك ها در تركیه


با این حال كاهش كرسی های حزب عدالت و توسعه و عدم كسب دو سوم كرسی های پارلمان برای این حزب خبر خوبی نیست.


اسلامگرایی در ترکیه

حزب اسلامگرای عدالت و توسعه برای سومین بار در یك دهه گذشته توانست با پیروزی در انتخابات سراسری تركیه اكثریت كرسی های مجلس ملی كبیر تركیه را به دست آورد.

به گزارش عصر ایران همزمان با پایان یافتن انتخابات روز یكشنبه ( 22 خرداد) و شمارش آرا در ساعات پایانی روز انتخابات سیمای حزب پیروز مشخص شد و اردوغان در مقابل دفتر مركزی حزب عدالت و توسعه در آنكارا و در جمع هواداران حزب سخنرانی پیروزی ایراد كرد.

با مشخص شدن نتایج آرا 3 حزب به طور رسمی و یك حزب به طور غیر رسمی به پارلمان تركیه راه یافتند.اردوغان میزان مشاركت مردم تركیه در انتخابات بیش از 85 درصد بوده است و قریب به 43 میلیون نفر از جمعیت 50 میلیونی واجد شرایط رای دادن در این دوره از انتخابات شركت داشتند.

حزب اسلامگرای "عدالت و توسعه " توانست 50 درصد آرا را از آن خود كند و حزب لاییك " جمهوریخواه خلق " با كسب 26 درصد آرا و حزب ملی گرای " حركت ملی" با كسب 13 درصد آرا جایگاه دوم و سوم را از آن خود كردند.

36 نامزد مستقل نیز به مجلس راه یافتند كه بیشترین آنها نامزدهای مورد حمایت حزب كردی " صلح و دموكراسی " هستند كه كردهای مناطق شرق و جنوب شرق تركیه به آنها رای داده اند .

بنابراین این حزب كردی با وجودی كه قادر به كسب 10 درصد از مجموع آرا برای ورود به پارلمان نشده اما با حضور بیش از 20 نامزد مستقل وفادار به این حزب در پارلمان یك فراكسیون كوچك در آن تشكیل خواهد داد.

حزب اسلامگرای عدالت و توسعه برای سومین بار در یك دهه گذشته توانست با پیروزی در انتخابات سراسری تركیه اكثریت كرسی های مجلس ملی كبیر تركیه را به دست آورد.

حزب عدالت و توسعه  : این حزب در انتخابات پیشین ( 2007 ) 47 درصد آرا را كسب كرده بود اما در این انتخابات قادر شد 50 درصد آرا را از آن خود كند اما كرسی های این حزب در مجلس ملی كبیر تركیه كاهش یافت و این حزب در مجلس جدید تركیه 326 كرسی خواهد داشت .

حزب جمهوریخواه خلق : این حزب مخالف توانست با كسب قریب به 26 درصد از مجموع آرا  ، بیش از 5 درصد از انتخابات پیش رای بیشتری كسب كند و كرسی های  خود را در مجلس افزایش دهد . این نتیجه پیروزی بزرگی برای حزب جمهوریخواه خلق است كه در سال گذشته با برخی مشكلات درون حزبی از جمله تغییر رهبری و رسوایی اخلاقی رهبر پیشین دست و پنجه نرم كرده بود و حامیان این حزب  با این رای بالای خود نشان دادند كه با وجود همه آن اتفاقات هنوز به این حزب امیدوار بوده و از آن حمایت می كنند. حزب جمهوریخواه خلق در مجلس جدید 135 كرسی خواهد داشت .

اسلامگرایی در ترکیه

حزب حركت ملی : این حزب ملی گرا توانست 13 درصد آرا را كسب كند و با كسب 53 كرسی به عنوان سومین حزب وارد پارلمان شود. این حزب در انتخابات پیشین 14 درصد از مجموع آرا را به دست آورده بود.

مستقل ها :‌ در این دوره از انتخابات 36 نامزد با عنوان مستقل وارد مجلس شده اند كه بیش از 20 تن از آنان نامزدهای مورد حمایت حزب كردی صلح و دموكراسی هستند كه در مناطق كردنشین انتخاب شده اند .

همچنین 78 نماینده زن نیز به مجلس تركیه راه یافته است .

در مجموع از مجموع استان های تركیه حزب لاییك جمهوریخواه خلق در 7 استان به عنوان حزب اول برگزیده شد و حزب حركت ملی نیز تنها در یك استان ( ایدیر)  توانست اكثریت آرا را از آن خود كند و در باقی استان های تركیه ( از مجموع 81 استان این كشور)  این حزب عدالت و توسعه است كه قادر به كسب  اكثریت آرای رای دهندگان شده است.

با این حال كاهش كرسی های حزب عدالت و توسعه و عدم كسب دو سوم كرسی های پارلمان برای این حزب خبر خوبی نیست و از این جهت حزب عدالت و توسعه قادر نخواهد بود اصلاحات مورد نظر در قانون اساسی را بدون برگزاری رفراندوم به تصویب برساند.

حزب لاییك جمهوریخواه خلق نیز با به دست آوردن آرای افزون تر ( در مقایسه با انتخابات پیشین)  و كسب كرسی های بیشتر توانست موقعیت خود را در پارلمان به عنوان مهم ترین حزب مخالف تثبیت كند.

اما نتیجه آرا فرق اساسی چندانی با ساختار سیاسی تركیه در یك دهه گذشته ندارد و همچنان حزب عدالت و توسعه در 4 سال آینده به عنوان یك حزب فراگیر و قوی اكثریت جامعه تركیه رانمایندگی خواهد كرد .

بخش سیاست تبیان


منبع:عصر ایران