تبیان، دستیار زندگی
به‎نظر اكثر كارشناسان آمریكایی دستاوردهای برنامه‌های بین‌المللی رسانه‌های آمریكایی علی‌رغم اختصاص بودجه‌های كلان رضایت‌بخش نبوده‌اند و معتقدند بی.بی.جی. پول مالیات مردم آمریكا را دور می‌ریزد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كارشناسان آمریكایی:

بی‌بی‌جی پول مردم آمریكا را هدر می‌دهد


به‎نظر اكثر كارشناسان آمریكایی دستاوردهای برنامه‌های بین‌المللی رسانه‌های آمریكایی علی‌رغم اختصاص بودجه‌های كلان رضایت‌بخش نبوده‌اند و معتقدند بی.بی.جی. پول مالیات مردم آمریكا را دور می‌ریزد.


پایگاه شبكه خبری "راشا تودی " روسیه در گزارشی نوشت: پخش برنامه در رسانه‌های داخلی آمریكا، برای كنگره‌ این كشور در اولویت قرار دارد، اما مبالغی كه از پول مالیات دهند‌گان آمریكایی و برای مخابره‌ برنامه‌های بین‌المللی این كشور هزینه می‌شود، افزایش چشمگیری داشته و به رقم 768 میلیون دلار برای سال 2011 رسیده است.

بی بی جی

*10 میلیون دلار دیگر برای اعمال ترفندهای اینترنتی تصویب شد

"دانا پرینو " وزیر سابق مطبوعاتی دولت "جورج بوش " و مفسر شبكه‌ خبری "فاكس نیوز " می‌گوید: "میزان فروش ما بسیار خوب و قابل توجه بوده است چرا كه در جلسه‌ بررسی لایحه‌ بودجه كه هفته‌ پیش برگزار شد، 10 میلیون دلار دیگر به "بی.بی.جی. " برای استفاده در حوزه‌ ترفندهای اینترنتی، اختصاص پیدا كرد ".

تعداد كسانی كه نام "بی.بی.جی. " را شنیده‌اند، اندك است - نهادی كه مسئول نظارت بر شبكه‌های "صدای آمریكا "، "رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی "، "رادیو و تلویزیون مارتی "، "رادیو آسیای آزاد "، "رادیو سوا " و "تلویزیون الحره " است. "پرینو " می‌گوید: "از دیدگاه آمریكا، این كشور مشتاق است تا تمامی نقاط را به طور مداوم هدف قرار دهیم زیرا اعتقاد ما بر این است كه همگان دارای ارزش و همه‌ كشورها حائز اهمیت هستند ".

* كشورهای مسلمان هدف اصلی‌ رسانه‌های آمریكا هستند

"تام دین " رئیس سابق "رادیو اروپای آزاد " معتقد است كه مخابره‌ برنامه‌های رادیویی و رسانه‌ای برای كشورهای مسلمان، از اولویت‌های جهان امروز است. او می‌گوید: "كشور آمریكا در خاورمیانه تحت عناوین متجاوز، مهاجم و اشغالگر شناخته شده است كه موقعیت دشواری را برای این كشور به وجود می‌آورد ".

تعداد كسانی كه نام "بی.بی.جی. " را شنیده‌اند، اندك است - نهادی كه مسئول نظارت بر شبكه‌های "صدای آمریكا "، "رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی "، "رادیو و تلویزیون مارتی "، "رادیو آسیای آزاد "، "رادیو سوا " و "تلویزیون الحره " است

*انتقاد كنگره از بی.بی.جی.

اما "بی.بی.جی. " در كنگره نیز مورد انتقاد قرار گرفته ‌است. سناتور "تام كوبورن " می‌گوید: می‌توان از "بی.بی.جی. " به عنوان كم‎ارزش‌ترین نهاد در دولت فدرال نام برد. این نهاد متشكل از كسانی است كه هیچ اطلاعی درباره‌ رسانه یا سیاست خارجی ندارند. تنها كاری كه انجام می‌دهند این است كه بودجه‌ آمریكا را هدر می‌دهند و نهاد یا سازمانی باید این مورد را بررسی كند.

* نتایج نظرسنجی: بی.بی.جی. بدترین نهاد آمریكایی است

در "نظرسنجی نیروی انسانی كشور آمریكا " كه توسط "دفتر مدیریت اداره‌ كارگزینی " به انجام رسید، كارمندان هیئت رسانه‌ای و رادیویی، آن را به عنوان بدترین نهاد كشوری انتخاب كردند.

بی بی جی-رسانه

"تیم شمبل " رئیس بخش اجرایی قانون 1812 "اتحادیه كارمندان دولتی كشور آمریكا " است؛ نهادی كه نماینده‌ كارمندان "بی.بی.جی. " است. او می‌گوید: "در این سیاست گذاری شما تنها یك فرصت دارید، و سپس از دور خارج می‌شوید. این احساس وجود دارد كه "بی.بی.جی. " با كارمندان خود در حال مبارزه و جنگ است. این كارمندان از این هیئت و از برنامه‌ " صدای آمریكا " حمایت نمی‌كنند ".

* اتحادیه علیه سیاست‌های بی.بی.جی. می‌ایستد

"شمبل " اذعان می‌كند كه اتحادیه تلاش كرده تا علیه موارد زیر ایستادگی كند؛ مواردی همچون جلوگیری از مرخصی استعلاجی، دخالت‌های سیاسی در اطاق‌های خبر و جاسوسی علیه كارمندانی كه زودتر محل كار را ترك می‌كنند یا تماس‌های شخصی می‌گیرند. او می‌گوید: "آن‌ها تلاش كرده‌اند تا خود را از هرگونه سركشی و نظارت كنگره محافظت كنند و توانسته‌اند این نهاد را آن گونه كه مناسب به نظر می‌رسد، مدیریت و اداره كنند و در این راستا نظر كنگره برای آن‌ها اهمیتی نداشت ".

* بین اهداف تعیین‏شده تناقض وجود دارد

روی موضوع اهداف "بی.بی.جی. " برای تأثیرگذاری روی كشورهای برون‎مرزی نیز اختلاف نظر وجود دارد. "دین " می‌گوید: "تا جایی كه اطلاع دارم، به دنبال آن هستیم تا در "رادیو اروپای آزاد " و "الحره " كشورهای بانفوذ و قدرتمند را تحت تاثیر قرار دهیم ". اما "پرینو " معتقد است كه ماموریت "بی.بی.جی. " تنها اطلاع رسانی است - او می‌گوید: "اهداف این هیئت تعیین شده هستند و اعضای آن برای استحكام آن تلاش می‌كنند ".

سناتور "تام كوبورن " می‌گوید: می‌توان از "بی.بی.جی. " به عنوان كم‎ارزش‌ترین نهاد در دولت فدرال نام برد. این نهاد متشكل از كسانی است كه هیچ اطلاعی درباره‌ رسانه یا سیاست خارجی ندارند. تنها كاری كه انجام می‌دهند این است كه بودجه‌ آمریكا را هدر می‌دهند و نهاد یا سازمانی باید این مورد را بررسی كند

* تنها ثمره‌ تشكیل بی.بی.جی. بیرون ریختن پول مالیات است

"اوا گولینگر " وكیل و روزنامه‎نگار بر این باور است كه "بی.بی.جی. " از ایستگاه‌های خصوصی در داخل خاك كشورها استفاده می‌كند و در كشورهایی مانند ونزوئلا، تبلیغاتی را به نفع دولت آمریكا را ترویج می‌دهد و جریانات ملتهب ضددولتی را تحریك می‌كند. او معتقد است كه "بی.بی.جی. " و تشكیل آن "هدر دادن میلیون‌ها دلار پولی است كه از مردم آمریكا تحت عنوان مالیات گرفته شده است " و اذعان می‌كند كه اكثر شنوندگان این برنامه‌ها یا با آن مخالف هستند یا به‏طور كامل آن را نادیده می‌گیرند.

در بیشتر موارد، رسانه‌های غیردولتی مانند "سی.ان.ان. " و "فاكس " - در مقایسه با رسانه‌هایی كه توسط دولت آمریكا تامین مالی می‌شوند اما دستاوردهای آن‌ها ناچیز است - شنوندگان و بینندگان بین‌المللی بیشتری را به خود جذب می‌كنند.

بخش ارتباطات تبیان


منبع: فارس نیوز