تبیان، دستیار زندگی
آیا تبدیل معاونت سینمایی به «سازمان سینمایی» آن‌گونه که بسیاری امید به آن بسته‌اند تأثیری در بهبود حرکت سینمای ایران خواهد داشت؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معاونت سینمایی حذف می‌شود؟


تبدیل معاونت سینمایی به «سازمان سینمایی» آن گونه که بسیاری امید به آن بسته‌اند تأثیری در بهبود حرکت سینمای ایران خواهد داشت؟


وزیر ارشاد اسلامی

تازه‌ترین اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره سرانجام یکی از مهم‌ترین برنامه‌های در دست اجرای مدیران سینمایی برای ایجاد تحول در سیستم سیاست‌گذاری سینمای ایران نشان از امکان تحقق این برنامه در آینده‌ای نزدیک دارد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه جلسه هیأت دولت درباره فعالیت‌های شورای عالی سینما گفت: «این شورا دو جلسه با حضور رییس‌جمهور تشكیل داده‌است كه حاصل آن تاسیس سازمان سینمای كشور است و شروع به كار آن آخرین مراحل اجرایی را طی می‌كند.» تشکیل سازمان سینمایی کشور که مستلزم تعطیلی معاونت سینمایی و ارتقاء سطح تصمیم‌گیری، سیاست گذاری و هماهنگی با سایر ارگان‌هاست، در صورت تحقق حکم تجربه‌ای تازه در مسیر تحول مدیریت سینمای کشور خواهد داشت اما این تجربه الزامات و توجهاتی را هم می‌طلبد.

باید زودتر اتفاق می‌افتاد

یک کارگردان پیشکسوت سینمای ایران در این زمینه معتقد است‌: چاره‌ای جز محقق شدن سازمان سینمایی در کشور نیست و هر روز که این موضوع به تعویق بیافتد برای سینما خسران‌آور خواهد بود. حبیب کاوش گفت: موضوع ارتقای معاونت سینمایی به سازمان سینمایی از قبل هم مطرح شده بود‌. وی ادامه داد: زمانی که آقای شمقدری مشاور رئیس جمهور بود طی جلسه‌ای با برخی از سینماگران و برای برون رفت از مشکلات کلان سینما موضوع ارتقای معاونت به سازمان از طرف بنده و چند تن از دوستان دیگر مطرح شد و معتقد بودیم که در غالب معاونت سینمایی‌، هیچگاه مسائل و مشکلات سینما به دلیل گستردگی و دخالت برخی از سازمان‌های مختلف که در امر سینما فعال هستند امکان پذیرنخواهد بود.

تشکیل سازمان سینمایی کشور که مستلزم تعطیلی معاونت سینمایی و ارتقاء سطح تصمیم‌گیری، سیاست گذاری و هماهنگی با سایر ارگان‌هاست، در صورت تحقق حکم تجربه‌ای تازه در مسیر تحول مدیریت سینمای کشور خواهد داشت

کارگردان فیلم «دادشاه» اضافه کرد‌: ما در آن جلسه و جلسه دیگری که بعد از تصدی آقای شمقدری بر معاونت سینمایی با ایشان داشتیم بر محقق شدن سازمان سینمایی تاکید داشتیم و معتقد بودیم که امور سینمایی باید زیر نظر مستقیم ریاست جمهوری باشد و همان زمان نیز طرحی ارائه شد و دلایل آن را هم اعلام کردیم به طور مثال مطرح شد؛ وقتی نهاد سینمایی مثل حوزه هنری بیش از نیمی از سینماهای کشور را در اختیار دارد و معاونت سینمایی نمی‌تواند به طور مستقیم در بحث اکران و نمایش نظارت داشته باشد یا وقتی که تلویزیون سیاست‌های خاص خودش را دارد و یا اماکنی که در دست وزارت ارشاد نیستند؛ اما در بحث سینما فعالیت می‌کنند می‌تواند برای سینما ناهماهنگی‌هایی را ایجاد نمایند که باید سازمان بزرگ و قوی‌ای به نام سازمان سینمایی برای سر و سامان دادن به هم این مشکلات ایجاد شود؛ بنابراین منطقی است که یک کاسه شدن سینما به نفع اهالی سینما و کلیت سینمای کشورخواهد بود‌. کاوش درمورد ضرورت محقق شدن هرچه زودتر سازمان سینمایی به برخی نارسایی‌های سینما مثل سینمای کود ک اشاره کرد و گفت‌: ‌درحالی که متولی هرنوع سینما وزارت ارشاد است اما مشاهده می‌شود که نهاد‌های مختلفی همچون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یا آموزش و پرورش و نهادهای دیگری در موضوع سینمای کودک فعال هستند که اگرچه کار خوبی است اما این پراکنده کاری می‌تواند لطماتی را بر این نوع سینما به همراه داشته باشد و

سینما

زمانی هم که این سینما دچار مشکل می‌شود تنها جایی که مورد انتقاد قرار می‌گیرد همین وزارت ارشاد است؛ لذا لازم است که سازمان سینمایی هرچه زودتر تشکیل شود تا بتواند اشراف بیشتری برسیاست‌های سینما داشته باشد. این کارگردان پیشکسوت سینمای ایران تصریح کرد: بسیارخوشحالیم که موضوع سازمان سینمایی در اولین جلسه شورای عالی سینما مطرح شده است چرا که بر این باوریم این کار، کار بسیارخوبی است اما باید دید که با چه وسعتی و با چه نوع نگاهی اجرا می‌شود. کارگردان فیلم «آتش پنهان» خاطرنشان کرد‌: ظرف «معاونت سینمایی» برای توقعی که از آن می‌رود کافی نیست و چاره‌ای جز ایجاد «سازمان سینمایی» نیست و هر روز که این موضوع به تاخیر بیافتد برای سینما خسران آور خواهد بود.

فرقی به حال سینما نمی‌کند 

مشاور سابق رسانه‌ای رئیس جمهور هم در این باره نظر جالبی دارد. مهدی کلهر معتقد است: معاونت سینمایی اصلا یک سازمان است و اتفاقا تنها معاونتی است که از قبل از انقلاب، مرکز سمعی وبصری سینمایی کشور بوده و با سایرمعاونت‌ها متفاوت است. کلهر درمورد ارتقای معاونت سینمایی به سازمان سینمایی افزود: معاونت سینمایی خودش مرکز است و از نظر قانونی با سایرمعاونت‌های وزارت ارشاد فرق دارد؛ موضوعی که اهمیت دارد مدیریت این مجموعه است چرا که یکی ازجنبه‌های مدیریت قوی، ارتقای تشکیلات است درحالی که جنبه‌های دیگری نیزدارد. وی تصریح کرد: تبدیل معاونت سینمایی به سازمان فقط  جایگاه راس آن را تغییرمی‌دهد، یعنی در راس آن معاون رئیس جمهور قرار می‌گیرد و این تنها تفاوتش است که البته این هم بحث دیگری است، درحالی که به عقیده من مشکل سینمای ما مشکل تشکیلاتی نیست و ارتقای معاونت به سازمان سینمایی فرقی به حال سینمای کشور نمی‌کند.

هوشنگ توکلی: وقتی قرار است حجم پروسه مدیریت سینما بزرگ شود و ازمعاونت به سازمان تبدیل شود، به نوعی ازحل مشکلات فرار می‌کنیم چرا که این مشکلات درسازمان بزرگتری مثل سازمان سینمایی، گم می‌شود.

اول مشکلات اساسی حل شود

یک بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون معتقد است قبل از تبدیل شدن معاونت سینمایی به سازمان سینمایی باید همه مشکلات سینما حل شود تا این مشکلات به سازمان راه پیدا نکند. هوشنگ توکلی می‌گوید:  قبل ازارتقای معاونت سینمایی به یک سازمان، همه مشکلاتش حل شود وآنگاه وارد پروسه جدید شود. وی ادامه داد: اکنون ما شاهد مشکلات تاریخی سینما هستیم که سال‌ها گریبانگیر آن بوده است و این مشکلات هنوز حل نشده‌است؛ لذا طبیعی است وقتی قرار است حجم پروسه مدیریت سینما بزرگ شود و ازمعاونت به سازمان تبدیل شود، به نوعی ازحل مشکلات فرار می کنیم چرا که این مشکلات درسازمان بزرگتری مثل سازمان سینمایی، گم می‌شود و آنگاه ریشه می‌دواند و در آینده نزدیک بحرانی‌تر خودش را نشان می‌دهد. ای‌کاش قبل ازاینکه این نقل و انتقالات صورت بگیرد مشکلات سینما را رفع می کردیم. این بازیگر تصریح کرد: اگربعد ازقانونمند شدن همه مراحل تولید، وارد پروسه بزرگترشویم می‌توان امیدوار بود که دستاوردهای خوبی ازآن سازمان بیرون خواهد آمد ولی اگرمشکلات خود را به سازمان سینمایی ببریم این مشکلات همچون غده‌های سرطانی، سازمان را هم از بین خواهند برد، اگراین مشکلات حل نشود حتما ایجاد سازمان سینمایی با شکست روبروخواهد شد.

فرآوری: امید صبوری

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع: سایت هنرنیوز/ خبرگزاری سینمای ایران