تبیان، دستیار زندگی
زنان در آثار جدی نقش چندان پررنگی نداشته‌اند و در آثار طنز و کمدی نیز تصویری توهین‌آمیز از زنان ترسیم شده است. ویژگی‌های شخصیتی ستایش و نمایش تصویری مثبت و فداکارانه از زن برایم اهمیت و جذابیت داشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تصویری مثبت "ستایش" از زن

گفت‌وگو با نرگس محمدی، بازیگر سریال "ستایش"


زنان در آثار جدی نقش چندان پررنگی نداشته‌اند و در آثار طنز و کمدی نیز تصویری توهین‌آمیز از زنان ترسیم شده است. ویژگی‌های شخصیتی ستایش و نمایش تصویری مثبت و فداکارانه از زن برایم اهمیت و جذابیت داشت.


تصویری مثبت ستایش از زن

بازی در فیلم سینمایی "آناهیتا"، "ریسمان‌باز" و حضوری کوتاه در "سوپراستار" و "اخراجی‌های 2" را در کارنامه هنری خود دارد. در  تئاتر هم فعالیت کرده و حضور در قاب شیشه‌ای تلویزیون را هم با چند فیلم تلویزیونی تجربه کرده است اما بازی در پنجمین تجربه سریال‌سازی سعید سلطانی و ستایش نادری بود که او را بین عموم مردم به شهرت رساند. نرگس محمدی متولد 1365 است و رشته تحصیلی‌اش پرستاری است. با او به بهانه ایفای نقشش در سریال تلویزیونی "ستایش" هم صحبت شدیم.

بازی در سریال ستایش چطور به شما پیشنهاد شد؟

در تله فیلم‌های "بوسه‌ای برای باران" و "در کوچه‌های باران" با آقای موسویان همکاری داشتم که توسط ایشان به آرمان زرین‌کوب معرفی شدم. بعد هم که آقای سعید سلطانی من را برای این نقش پذیرفت.

بستر تاریخی سریال "ستایش" دوران دهه 60 است و مناسبات خانوادگی سنتی آن دوران دیده می‌شود. چگونه سعی کردید خودتان را در فضای آن دوره قرار دهید.

علاوه بر راهنمایی‌های خوب آقای سلطانی با اطرافیان مشورت کردم ضمن این‌که فیلمنامه آنقدر کامل و خوب بود که به خوبی می‌شد آن فضا را لمس کرد.

همکاری با بازیگران حرفه‌ای و پرسابقه چطور بود از اینکه در کنار گروهی از بازیگران چهره قرار گرفته بودی ترسی نداشتی؟

پیش از این هم با بازیگران حرفه‌ای هم‌بازی شده بودم اما از نوع بازخورد مخاطب و این موضوع ‌که سریال پرمخاطب‌تر از سینماست دلشوره داشتم.

هنگام بازی با کدام‌یک از بازیگران راحت‌تر بودی؟ سکانس‌های بازیتان با مهدی پاکدل و محمود عزیزی خوب در آمده است.

دقیقا همین‌طور است. آقای عزیزی آنقدر خوب هستند که هر بازیگری کنارشان احساس راحتی می‌کند، آقای پاکدل یک همراه واقعی و خوب در کار است. البته همه عوامل و بازیگران همکاری خوبی داشتند اما این دو بازیگر در اغلب سکانس‌ها به عنوان پارتنر مقابل من حضور داشتند که خوشبختانه نتیجه رضایت بخش بود.

ستایش" پروژه سنگینی بود و تصویربرداری کار حدود یک‌سال و نیم طول کشید که انصافا خسته کننده بود و دوست داشتم هر چه سریع‌تر کار سروسامان پیدا کند اما انگیزه پخش و پیش‌بینی اقبال مخاطبان این خستگی را تعدیل می‌کرد.

پس "ستایش" خاطره خوشی از همبازی شدن با بازیگران حرفه‌ای برایتان رقم زده است.

بله. حدود 9 ماه از تصویربرداری گذشته بود که من به مجموعه اضافه شدم. اولین سکانس حضورم در این سریال بازی مقابل داریوش ارجمند و مربوط به سکانسی بود که این هفته به روی آنتن رفت(حیاط بیمارستان) برخورد حرفه‌ای آقای ارجمند و کمک‌هایشان را فراموش نخواهم کرد، همچنین مشورت‌ها و انرژی مثبت آقای پاکدل و از همه مهمتر راهنمایی‌های آقای سلطانی که باعث شد از همان روز اول بتوانم با گروه ارتباط برقرار کنم.

نقش ستایش محوری است و قرار است فصل دوم سریال هم بزودی جلوی دوربین رود. برای تو که جوانی، بازی در مراحل مختلف زندگی این شخصیت سنگین نبود.

هنوز پیش تولید فاز دوم شروع نشده و بالتبع حضور من هم قطعی نشده است اما اگر این امکان فراهم شود برای خودم خیلی جذابیت دارد که این نقش را با شرایط سنی متفاوت تجربه کنم.

تصویری مثبت ستایش از زن

فاز اول قصه و مجموعه‌ای با این حجم برایت نگران کننده نبود.

"ستایش" پروژه سنگینی بود و تصویربرداری کار حدود یک‌سال و نیم طول کشید که انصافا خسته کننده بود و دوست داشتم هر چه سریع‌تر کار سروسامان پیدا کند اما انگیزه پخش و پیش‌بینی اقبال مخاطبان این خستگی را تعدیل می‌کرد.

دیدگاه خودتان درباره مضوع داستان چیست؟

در ابتدا تصور نمی‌کردم اینقدر خوب به شخصیت ستایش پرداخته شود. در سال‌های اخیر در تلویزیون کمتر شاهد آثاری بودیم که شخصیت محوری آن زن بوده و این قدر سویه‌های مثبت آن زیاد باشد. زنان در آثار جدی نقش چندان پررنگی نداشته‌اند و در آثار طنز و کمدی تصویری توهین‌آمیز از زنان ترسیم شده است. ویژگی‌های شخصیتی ستایش و نمایش تصویری مثبت و فداکارانه از زن برایم اهمیت و جذابیت داشت.

اما قبول دارید دیدن مشکلات بی‌پایان ستایش با آن چشمان همیشه اشکبار هم برای بیننده چندان جذاب نیست.

به هر حال این از ویژگی‌های شخصیت ستایش و از ملزومات روایت این ملودرام است. در سریال "زیر تیغ" محمدرضا هنرمند هم اغلب شخصیت‌ها در حال گریه و ناراحتی بودند. ستایش در 10 قسمت ابتدایی داستان درگیر شرایط برادرش می‌شود، پس از آن با خانواده و پدرش درگیر است و باید طاهر را اثبات کند و در ادامه قصه، شرایط طاهر است که زندگی‌اش را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

پس ملاک اصلی شما برای حضور در این مجموعه ویژگی‌های مثبت نقش بوده است.

بله فیلمنامه و در کنار آن تجربه‌های موفق پیشین آقای سلطانی مرا برای حضور در این مجموعه ترغیب کرد.

تصویری مثبت ستایش از زن

در واقع انگیزه پرمخاطب بودن سریال‌های سلطانی و این که "ستایش" شرایطی برای بیشتر دیده شدنت فراهم خواهد کرد چندان بی‌تاثیر نبوده است.

بله. من یکی از طرفداران پر و پا قرص سریال "پس از باران" بودم و با توجه به استقبال مخاطبان از "خانه‌ای در تاریکی" پیش‌بینی می‌کردم که "ستایش" هم در جذب مخاطب موفق باشد هر چند که در کارنامه کاری آقای سلطانی هم سریال‌هایی وجود دارد که توفیق قابل قبولی در جذب مخاطب نداشتند اما فیلمنامه این سریال جذابیت‌هایی داشت که به نوعی پربیننده شدن کار را تضمین می‌کرد.

بهترین منتقد کارهایتان چه کسی است.

مادرم. ایشان پیگیر کارهایم هستند و هر جا که بازی خوبی نداشتم به من گوشزد می‌کنند.

خودتان چطور، از نتیجه کارتان راضی هستید و چه انتقادی بر آن وارد می‌دانید.

از مجموع کار راضی هستم البته حال که کار را می‌بینم سکانس‌ها و صحنه‌هایی وجود دارد که دوست دارم طور دیگری بازی می‌کردم. به هر حال موفقیت بازی در هر سکانس فقط  به توانایی بازیگر منوط نمی‌باشد و گاهی شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که بازیگر نمی‌تواند همه توانایی و تمرکزش را در آن سکانس خاص به نمایش بگذارد؛ اما در مجموع از حاصل کار راضی هستم.

در پایان از فعالیت‌های تازه‌تان در سینما و تلویزیون بگویید.

بازی در سینمایی "ساعت شلوغی" آرش معیریان را به پایان رسانده‌ام و در حال حاضر مشغول بازی در تله فیلمی به کارگردانی آقای خزاعی هستم.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع:شبکه ایرن