تبیان، دستیار زندگی
حمله‌ قلبی‌ عبارت‌ است‌ از مرگ‌ سلول‌ های‌ عضلانی‌ قلب‌ در اثر کاهش‌ یا توقف‌ جریان‌ خون‌ سرخرگ‌ های‌ قلب‌...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اینها خطر حمله قلبی را زیاد می کنند(1)


حمله‌ قلبی‌ عبارت‌ است‌ از مرگ‌ سلول‌ های‌ عضلانی‌ قلب‌ در اثر کاهش‌ یا توقف‌ جریان‌ خون‌ سرخرگ‌ های‌ قلب‌. غالباً در افراد بالای‌ 40 سال‌ رخ‌ می ‌دهد. این‌ بیماری‌ در مردان‌ شایع ‌تر است‌، اما میزان‌ بروز آن‌ در خانم‌ ها نیز رو به‌ افزایش‌ گذاشته‌ است‌.
سکته قلبی
خطر حمله قلبی در مبتلایان به التهاب مفاصل دو برابر است

محققان هشدار دادند که خطر بروز حمله قلبی در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید (التهاب مفاصل) دو برابر بیشتر از افرادی است که این بیماری مفصلی را ندارند.

یک تحقیق جدید نشان داد که بیماران مبتلا به دیابت و آرتریت روماتوئید باید به طور مستقیم به جهت خطر ابتلا به مشکلات قلبی تحت نظر و کنترل باشند. این پژوهش در دانمارک طی یک دوره 10 ساله انجام گرفته است.

دکتر جاسپر لیندهاردنس پژوهشگر دپارتمان کاردیولوژی در بیمارستان دانشگاه گنتوفت و محقق اصلی این پژوهش خاطرنشان کرد: در حالی که اکنون می ‌دانستیم آرتریت روماتوئید یک فاکتور خطرزای مستقل در بروز بیماری های قلبی عروقی است،‌ اطلاعات جدید تاکید می‌ کند که افزایش خطر حمله قلبی در این بیماران به اندازه بیماران مبتلا به دیابت است. به گزارش اکسپرس،‌ این پژوهش در کنگره سالانه اروپایی مقابله با روماتیسم در ایتالیا ارائه شده است.

مسکن، خطر حمله قلبی را دو برابر می کند

کسانی که سابقه سکته قلبی دارند و دست به مصرف داروهای مسکن همچون ایبوپروفن می زنند بیشتر در معرض خطر سکته دوم قرار می گیرند.

به گفته محققان دانمارکی نتایج آزمایش روی 84 هزار دانمارکی که از سکته اول جان سالم به در برده اند نشان می دهند اگر میزان مصرف این مسکن ها زیاد و یا برای مدت طولانی باشد می تواند، ریسک سکته را تا حد زیادی بالا ببرد. البته به گفته آن ماری شرنینگ از دانشگاه کپنهاگ مصرف حدود 1600 میلی گرم از این دارو درعرض هفت روز خطری نخواهد داشت اما افزودن به این میزان عوارض جبران ناپذیری خواهد داشت.

مصرف این گونه مسکن ها در بین بیماران قلبی امری شایع است و کسانی که بیش از این مقدار استفاده کنند می توانند تا 50 درصد میزان ریسک سکته را بالا ببرند. هنوز دقیقا مشخص نیست چرا این داروهای مسکن شانس سکته را افزایش می دهند اما گفته می شود شانس تشکیل لخته خون بیشتر شده و فشار خون هم افزایش پیدا می کند.

به همین خاطر شرنینگ معتقد است با توجه به این که مصرف مسکن ها برای بیماران قلبی اجتناب ناپذیر است. بیمارستان ها باید داروهایی را که میزان فشار خون را پایین می آورد را هم برای این دسته از بیماران تجویز کنند.

سقط جنین، خطر حمله قلبی را افزایش می ‌دهد

دانشمندان آلمانی در طی تحقیقی که در نشریه قلب به چاپ رسیده است اعلام کردند زنانی که بیش از 3 بار جنین خود را سقط کرده‌اند با احتمال 5 برابر بیشتر ممکن است به حمله قلبی دچار شوند.

به همین دلیل پزشکان باید نسبت به آینده بیماران خود توجه داشته باشند و در صورتی که آن‌ها دچار سقط جنین می ‌شوند، نسبت به ابتلای آن‌ها به حمله قلبی هوشیار باشند. در این تحقیقات 11 هزار و 500 زن بین 30 تا 60 سال شرکت داشتند.

در طی انجام این مطالعات، دانشمندان تاریخچه بارداری زنان و ابتلای احتمالی هر کدام از آن‌ها به حملات قلبی را بررسی کردند.

در این مطالعات مشخص شد نزدیک به یک چهارم زنان در این مطالعه سقط جنین را تجربه کردند. البته میزان این آمار می‌تواند از این هم فراتر رود چرا که ممکن است یک زن باردار شده و سپس بدون آن‌که خودش متوجه شده باشد جنین خود را سقط کند.

به همین دلیل محققان معتقدند تاریخچه و تعداد سقط جنین ‌های یک زن باید به دقت در پرونده پزشکی او ثبت شود تا بتوان از آن بعد از سنین میانسالی برای پیش ‌بینی خطر ابتلای یک فرد به حمله قلبی استفاده کرد.

پروفسور گوردون اسمیت از دانشگاه کمبریج در این باره گفت: شاید افزایش احتمال لخته شدن خون در این زنان یکی از دلایل باشد، اما به هر حال ما هنوز به دلایل اصلی این رویداد دست پیدا نکردیم. هنوز هم تحقیقات بیشتر در این مورد ادامه دارد.

جراحی دندان، خطر سکته و حمله قلبی را افزایش می دهد

محققان انگلیسی در تحقیقات خود دریافتند افرادی که تحت جراحی دندان قرار می گیرند، چند هفته پس از عمل بیشتر در معرض حمله و سکته قلبی قرار دارند.

به نقل از medicalnewstoday، درمان بیماری های دندانی ممکن است در بلند مدت خطر بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد.

محققان معتقدند که التهاب حاد در بیماری ها دندانی نقش مهمی دارند. باکتری های ایجاد کننده التهاب از طریق عفونت اطراف دندان در جریان خون ترشح می شوند.

این باکتری ها در عروق خونی ساخته شده و ایجاد نوعی التهاب می شوند که خطر سکته و حمله قلبی را افزایش می دهند.

ولی با وجود این، محققان بر این مسئله تأکید دارند که درمان بیماری های دندانی بیشتر از خطر موقتی عوارض جانبی حائز اهمیت است.

محققان 32060 فرد مبتلا به حمله یا سکته قلبی را مورد بررسی قرار دادند.

سپس سابقه جراحی های آن ها را مطالعه کردند و دریافتند که 525 نفر از آن ها پس از جراحی دندان دچار حمله قلبی و 650 نفر هم مبتلا به سکته قلبی شدند.

محققان با بررسی عوامل خطرسازی چون افزایش فشار خون، دیابت، بیماری عروق کرونر پی بردند که خطر بروز حمله یا سکته قلبی حدود یک ماه پس از جراحی دندان به طور قابل توجهی بالا می رود.

یک سوم بیماری های عروقی در بیماران کم تر از 50 سال رخ داد و این در حالی است که پس از گذشت حدود 6 ماه خطر ابتلا به حمله و سکته قلبی فروکش می کند.

میگرن و افزایش خطر حمله قلبی

افرادی که مرتب از سردردهای میگرنی رنج می برند،‌ دو برابر بیشتر از دیگر افراد با خطر حمله قلبی روبرو هستند.

بر اساس نتایج مطالعه ای که در آمریکا منتشر شد، افراد مبتلا به میگرن همچنین با خطر فزاینده حمله مغزی روبرو هستند و اغلب از عوامل ابتلا به بیمارهای قلبی- عروقی مانند دیابت، فشار خون و کلسترول بالا رنج می برند.

دکتر ریچارد لیپتون استاد نورولوژی دانشکده پزشکی آلبرت انیشتین دانشگاه یشیوا در نیویورک و سرپرست گروهی که این مطالعه را انجام داده است گفت میگرن اغلب یک بیماری عصبی دردناک تلقی می شودکه بیشتر بر کیفیت زندگی تاثیر می گذارد.

وی افزود دو دسته اصلی میگرن داریم یکی همراه با آیورا (نشانه های مقدماتی) و دیگری بدون آیورا.

در هر دو مورد بیماری علائم آغازی همچون درد در بخشی از سر، تهوع یا استفراغ، همچنین حساسیت به نور یا سر و صدا می تواند وجود داشته باشد.

میگرن همراه با آیورا همراه با نشانه های دیگر عصبی مانند زیگزاگی دیدن خطوط یا دیدن نورهای ضربان دار همراه است.

میگرن بین افراد 25 تا 55 سال بیشتر مشاهده می شود و زنان سه برابر بیشتر از مردان به این بیماری مبتلا می شوند.

مطالعات قبلی پیش از این رابطه بین خطر فزاینده حمله قلبی یا حمله مغزی و میگرن همراه با آیورا را به ویژه در پرسنل پزشکی بالای 45 سال نشان داده بود.

این مطالعه جدید بر روی یازده هزار نفر از افراد 18 تا 80 سال آمریکا که 6 هزار و 102 نفر از آنان از میگرن رنج می بردند انجام شد.

نتایج این مطالعه نشان می دهد افراد مبتلا به میگرن تقریبا دو برابر بیشتر از کسانی که به این بیماری مبتلا نیستند، با خطر حمله قلبی روبرو هستند.

خطر حمله قبلی بین افرادی که از میگرن همراه با آیورا رنج می بردند در مقایسه با کسانی که میگرن ندارند، سه برابر بیشتر است.

نتایج این تحقیق همچنین نشان می دهد کسانی که از میگرن رنج می برند حدود پنجاه درصد بیشتر از دیگران با خطر ابتلا به دیابت نوع دو، فشار خون بالا و افزایش کلسترول خون روبرو هستند که همه این موارد خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد.

فرآوری: معصومه آیت اللهی

بخش تغذیه و سلامت تبیان


منابع:

سلامت نیوز

جام جم

پزشکان ایران

خبرآنلاین

مطالب مرتبط :

اطلاعاتی جامع درباره بیماری های قلب و عروق

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.