تبیان، دستیار زندگی
مصاحبه اختصاصی تبیان با حجت الاسلام روحانی نژاد معاونت فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی در خصوص موضوع حجاب و عفاف :
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مریم طالبی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حجاب یا عفاف؟(مصاحبه اختصاصی)


مصاحبه اختصاصی تبیان با حجت الاسلام روحانی نژاد معاونت فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی در خصوص موضوع حجاب و عفاف :


حجاب یا عفاف؟

تبیان : خیلی از افراد حجاب و عفاف را مترادف هم می دانند و گمان می کنند کسی که حجاب دارد،عفیف هم هست به نظر شما حجاب و عفاف یکی است؟

نه یکی نیست . واژه ی حجاب و عفاف همیشه کنار هم عنوان می شود ولی دو مفهوم جداگانه است امّا با هم مرتبط است .حجاب یک نوع پوشش جهت براساس موازین شرعی و حدودی که در شرع مقدس مشخص شده است .زن یا مرد خودش را می پوشاند به گونه ای که این پوشش باید موجب بشود تا بدن متبرج نشود. حجاب به نوعی از پوش گفته می شود که در آن حدود شرعی رعایت شده و بدن هم متبرج نباشد.

اما عفیف به کسی گفته می شود که در همه ی رفتارهاش حجب و حیا را حفظ می کند. پاکدامنی را حفظ می کند چه در گفتار، چه در نگاه و چه در رفتار.در همه ی اینها عفیف بودن مصداق دارد.

کسی که عفیف باشد و هم حدود حجاب اسلامی را رعایت کند با رعایت این دو مکمل ،به طور کامل حدود شرعی را رعایت کرده است.

تبیان :  عفاف برای آقایان کاربرد دارد یا مخصوص خانم هاست؟

اتفاقاً هم حجاب و هم عفاف شامل هر دو جنس می شود. هم خانم ها و هم آقایون. منتها در جامعه تصور ذهنی ایجاد شده که در این بحث بلافاصله ذهن ها به سمت خانم ها می رود امّا حجب و حیا هم برای خانم لازم است و هم آقا. پوشش مناسب برای هر دو لازم است. رفتار مناسب هم چیزی است که هر دو باید رعایت کنند.

تبیان : همانطور که می دانید ، بدحجابی زیاد شده، به نظر شما منشا آن خانواده است یا جامعه و نهادها؟

پدیده بدحجابی فقط در کشور ما وجود دارد.  در کشورهای دیگر یا بی حجاب اند یا با حجاب. امّا در ایران اینطور نیست.زیرا حجاب در کشورمان قانون است و البته قانون صحیحی است اما باید برای رفع این مشکلات هم اقداماتی کرد.از آنجایی که وقتی به فصل گرما نزدیک می شویم شکل بد حجابی هم بیشتر می شودمخصوصا در شهر تهران. بدحجاب ها رو به چند دسته می توانیم تقسیم کنیم :

1- افرادی که هدایت شده هستند از طریق دشمن هدایت می شوند تا چهره کشور اسلامی را خراب کنند .تکلیف اینها روشن است زیرا با اسلام عناد دارند.

حجاب یا عفاف؟

امّا دسته ای به وظیفه ی شرعی شان آشنا نیستند. اینجا هم وظیفه نهادها این است که جامعه را روشن کنند حتی انسان های مؤمن هم با زبان نرم باید یادآوری کنند.همان امر به معروف و نهی از منکر زبانی است.تجربه نشان داده دسته ای که از عدم آشنایی بدحجابند، با روشنگری و آشنا شدن با قوانین اسلامی آنرا می پذیرند.

اما نباید تردید کنیم که دشمن تلاش بسیار برای ایجاد بدحجابی در کشور می کند در اینجا وظیفه ی دستگاه های فرهنگی روشن سازی است واگر کسانی از سر عناد بدحجابند باید با ان ها طبق قانون اقدام کرد.

تبیان :  پس به نظر شماوجود  گشت ارشاد لازم است؟ 

بله گشت ارشاد با مدیریت کاملا حساب شده و نظارت کامل وانسانهای تربیت شده و دوره دیده ،وجودشان قطعا برای برخورد با بدحجابی لازم  است.

تبیان : چه چیزی پیش  می آید که آیت الله مکارم شیرازی  می فرمایند زنان ترکیه از زنان ایران با حجاب ترند؟باتوجه به اینکه نظام سیاسی آنها لائیک است.

زیرا ایشان زنان بدحجاب ایران را با حجاب ترکیه سنجیده اند و در اینصورت این گفته صدق می کند اما در کلان جامعه حجاب زنان ایرانی در دنیا بی نظیر است .

تبیان : شما حجاب را چادر می دانید؟

چادر طبق فرمایش مقام  رهبری حجاب برتر است اما هر نوع پوششی که  برجستگی های بدن انسان را پوشش دهد. حجاب است اما چادر حجاب برتر است زیرا پوشانندگی بیشتری دارد.

تبیان :ما از پدیده های بدحجابی به سمت بی بندوباری حرکت می کنیم. روابط نامناسب دختر و پسر در مکان های عمومی و... از کجا نشأت می گیرد؟

اول باید توجه داشته باشیم که سبک زندگی انسان ها تغییر کرده است .جوان امروزی را نمی توانیم با  سه دهه جلوتر مقایسه کرد. در سه چهار دهه قبل  در شهر تهران در ساعات اولیه صبح و آخر شب  خانمی دیده نمی شد. امّا الان زنان در عرصه اجتماعی وارد شده اند. در همه ی محیط ها نقش دارد. لذا از صبح زود زنان و دختران را دوشادوش مردان می بینید. لازمه ی این زندگی نوعی ارتباطات است که آسیب هایی را هم بدنبال دارد. امّا باید این ارتباط ها سالم باشد.

در این بین هم مشاهده می کنیم بی بند و باری هم وجود دارد.باز در اینجا نقش ارگانهای فرهنگی خیلی زیاد است. باید رابطه صحیح را آموزش دهند. امّا در عین حال اگر در این روش زندگی که بانوان به حوزه اجتماعی و فرهنگی و... ورود پیدا کرده اند، ما شاهد بی بندوباری هم شویم، قوانینی وجود دارد که باید اجرا شود.

فراموش نکنیم گسترش بی بندوباری از اهداف دشمن است و ما باید در مقابل تلاش کنیم چهره ی زشت این روابط را برای جامعه بیان کنیم و با کار فرهنگی باورهای دینی را استحکام ببخشیم.

مصاحبه : مریم طالبی  

بخش خانواده ایرانی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.