تبیان، دستیار زندگی
معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: دومین دوره طرح نشاط معنوی اوقات فراغت تابستان از پنجم تیرماه تا پنجم شهریور در 751 امامزاده و بقعه سراسر كشور در دو مرحله برگزار می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معاون فرهنگی سازمان اوقاف خبر داد:

برگزاری دومین طرح نشاط معنوی در 751 امامزاده

حجت الاسلام شرفخانی

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: دومین دوره طرح نشاط معنوی اوقات فراغت تابستان از پنجم تیرماه تا پنجم شهریور در 751 امامزاده و بقعه سراسر كشور در دو مرحله برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی صبح امروز در نشست خبری پیرامون تشریح فعالیت‌های فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه و طرح نشاط معنوی تابستان 90 خاطرنشان كرد: دومین دوره طرح نشاط معنوی با سمت و سوی تبدیل بقاع متبركه به قطب‌های فرهنگی و با هدف بهینه‌سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان و تقویت بنیه اعتقادی دینی این قشر و اجرای صحیح نیت واقفین در راستای توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی، ‌آموزش احكام و مبانی اعتقادی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینكه یكی از وظایف اصلی سازمان اوقاف اداره كردن امور بقاع متبركه و امامزادگان است، افزود: در این راستا سمت و سوی فعالیت سازمان اوقاف و امور خیریه این بیان مقام معظم رهبری است كه فرمودند "باید بقاع متبركه به قطب‌های فرهنگی تبدیل شوند" كه در این ارتباط از سال گذشته برنامه‌های كوتاه مدت و بلندمدت توسط معاونت فرهنگی سازمان در امامزادگان و بقاع متبركه طراحی شده است.

شرفخانی یادآور شد: یكی از اقدامات در این راستا اجرای پنج برنامه ویژه در امامزادگان به صورت ستادی و متمركز بود كه اولین برنامه در سال 89 با برگزاری سوگواره یاس نبوی در ایام شهادت حضرت زهرا(س) آغاز شد، دومین برنامه طرح تابستانی نشاط معنوی اوقات فراغت جوانان بود، برنامه سوم به عنوان جشن ولایت علوی، اكمال دین نبوی برگزار شد كه در این برنامه بیش از دو میلیون نفر در مسابقه خطبه‌خوانی غدیر شركت كردند، چهارمین برنامه ویژه برنامه فرهنگی سازمان در ایام محرم با عنوان بصیرت عاشورایی و برنامه پنجم در ایام تعطیلات نوروزی با عنوان آرامش بهاری بود.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف با اشاره به ساختار دومین دوره طرح نشاط معنوی تصریح كرد: در سال گذشته آسیب‌شناسی نسبت به برگزاری این طرح انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم كه باید رویكرد این برنامه تفاوت‌هایی با آموزش‌هایی كه در مدارس و سایر نهادها انجام می‌شود داشته باشد، لذا برنامه‌های آموزشی در این طرح متفاوت و به صورت كارگاهی و با استفاده از مربیان آموزش دیده در قالب حلقه‌های معرفتی برگزار خواهد شد تا جوانان با ابراز نظر و گفت‌وگوها در این جلسات حضور پیدا كنند.

وی خاطرنشان كرد: در كل كشور بیش از هشت هزار امامزاده وجود دارد كه امسال طرح تابستانی نشاط معنوی با ظرفیت‌سازی و همكاری استان‌ها در 751 امامزاده و بقعه متبركه برگزار می‌شود.

شرفخانی تصریح كرد: براساس نظرسنجی كه سال گذشته از خانواده‌ها در ارتباط با این طرح به دست آمد، اعلام كردند كه با خیال آسوده فرزندان خود را در این طرح شركت می‌دهند، چراكه این فضای معنوی در هیچ جای دیگر وجود ندارد. لذا اگر فضای معنوی در كنار نشاط روحی جوانان قرار گیرد تاثیر بیشتری خواهد داشت.

وی با بیان اینكه این طرح در دو مرحله برگزار می‌شود، افزود: ثبت نام در طرح نشاط معنوی تابستان 90 از 15 خرداد در آستان مقدس امامزادگان، بقاع متبركه و ادارات اوقاف استان‌ها و شهرستان‌ها شروع شده و تا 3 تیرماه ادامه خواهد داشت و از 5 تیر تا دهم مرداد مرحله اول این طرح برگزار می‌شود و مرحله دوم از 10 مرداد تا 5 شهریورماه خواهد بود، چراكه به خاطر تلاقی ایام ماه رمضان با تعطیلات تابستان طرح مرحله دوم از نظر نوع برنامه، زمان و آموزش‌هایی كه ارائه می‌شود تفاوت خواهد كرد.

وی همچنین با بیان اینكه برنامه‌های آموزشی طرح تابستان نشاط معنوی برای سنین 8 تا 16 سال در نظر گرفته شده است، گفت: در برنامه آموزشی این طرح آموزش قرآن،‌ آداب اجتماعی، داستان پیامبران و ائمه، آموزش احكام و اصول اعتقادات، آموزش هنر، ‌مباحث اخلاقی و به ویژه هنجارهای ارتباطات اجتماعی در نظر گرفته شده است. همچنین بحث پاسخ به شبهات در عرصه فرقه‌های انحرافی و عرفان‌های نوظهور برای مقطع دبیرستان در قالب كتاب و فیلم‌های خاص در نظر گرفته شده است.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان كرد: برنامه‌های ورزشی و تفریحی در رشته‌های فوتبال، شنا، تیراندازی و دو‌میدانی نیز در این طرح گنجانده شده كه در استان‌ها و شهرستان‌هایی كه امامزادگان ظرفیت برگزاری آنها را ندارند با ادارات تربیت‌بدنی هماهنگی به عمل آمده است. همچنین برنامه‌های تفریحی و اردوهای سیاحتی و زیارتی نیز در این طرح برگزار خواهد شد.

شرفخانی درادامه از اعزام 750 مبلغ روحانی از حوزه علمیه قم برای طرح نشاط معنوی در سراسر كشور خبر داد و گفت: این مبلغان دوره‌های آموزشی مربی‌گری برای جوانان و نوجوانان را سپری كرده‌اند كه در طول این طرح به امامزادگان و بقاع متبركه اعزام می‌شوند. همچنین وجود بیش از سه هزار دانشجو در دانشكده‌های علوم قرآنی سازمان اوقاف ظرفیت خوبی است كه در این اعزام‌ها از آنها نیز استفاده خواهد شد.

وی همچنین راه‌اندازی 500 كتابخانه و 111 كتابخانه دیجیتال را از دیگر برنامه‌های طرح تابستانی نشاط معنوی عنوان كرد و گفت: سال گذشته در حدود 500 امامزاده، راه اندازی كتابخانه هدف‌گذاری شده بود كه در نهایت 320 كتابخانه تجهیز شد، اما امسال در طول طرح نشاط معنوی تابستان تصمیم داریم 500 كتابخانه در امامزاده‌ها و بقاع متبركه راه‌اندازی كنیم كه تاكنون بیش از 100 هزار جلد كتاب از نمایشگاه بین‌المللی كتاب خریداری شده و 170 هزار جلد نیز از وزارت ارشاد تهیه شده است تا بتوانیم در این طرح امامزادگان را به كتابخانه مجهز كنیم.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف ادامه داد: همچنین 111 كتابخانه دیجیتال و 314 مركز پاسخگویی به مسائل شرعی و مشاوره را امسال در امامزاده‌ها و بقاع متبركه راه‌اندازی می‌كنیم كه بخشی از مبلغان اعزامی در این قسمت فعالیت خواهند كرد.

وی با بیان اینكه برخی از امامزادگان ظرفیت برگزاری این طرح را ندارند، گفت: با توجه به اینكه طرح نشاط معنوی تابستان فضا و امكانات خاصی می‌طلبد. بخشی از امامزاده‌ها به دلیل نداشتن زیرساخت‌های فرهنگی ظرفیت برگزاری این طرح را ندارند كه اگر این نیازها برطرف شود بدون شك حضور جوانان و نوجوانان در این طرح بسیار چشمگیر خواهد بود كه پیش‌بینی می‌شود امسال با توجه به تعداد امامزادگانی كه این طرح برگزار می‌شود و همچنین رویكرد فرهنگی سازمان اوقاف در عمران و آبادانی امامزاده‌ها استقبال خوبی از این طرح در سراسر كشور صورت گیرد.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه پس از رونمایی از پوستر بیست و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن كریم در جمع خبرنگاران گفت: یكی از وظایف اصلی سازمان اوقاف برگزاری مسابقات قرآن از مرحله شهرستانی‌ تا مرحله بین‌المللی است كه این مسابقات در جمهوری اسلامی ایران تنها مسابقه‌ای است كه از اعتبار بالایی برخوردار است.

وی تصریح كرد: صد هزار و 624 مسابقات قرآنی هر سال از مرحله شهرستانی تا مرحله كشوری توسط سازمان اوقاف و امور خیریه در كشور برگزار می‌شود كه هر كدام از این مسابقات هیات داوران مستقل، ناظر و برگزیدگان خاص خود را دارد.

شرفخانی با بیان اینكه در 280 شهرستان هر ساله پنج مسابقه برگزار می‌شود، افزود: مسابقات حفظ، قرائت، ترتیل و مفاهیم قرآن كریم در دو بخش خواهران و برادران و دو مقطع بزرگسالان و شكوفه‌ها در كنار مسابقات اذان در 280 شهرستان برگزار می‌شود. همچنین در مرحله استانی در 31 استان چهار عنوان مسابقه قرآنی در دو بخش خواهران و برادران در دو مقطع شكوفه و بزرگسال در كنار مسابقات اذان، ابتهال، مدیحه‌سرایی و همخوانی و مسابقات مفاهیم تخصصی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینكه در مسابقات كشوری نیز همین تعداد یعنی هفت مسابقه قرآنی در هر سال برگزار می‌شود، افزود: در مجموع هزار و 624 مسابقه با استفاده از هشت هزار و 120 داور در قالب هیات داوران از سوی سازمان اوقاف در سطح كشور برگزار می‌شود كه این نشان دهنده ظرفیت مسابقات قرآنی سازمان اوقاف است، اما آنچه كه در بیرون نمود دارد این است كه سازمان اوقاف یك مسابقه بین‌المللی برگزار می‌كند.

شرفخانی در ادامه از برگزاری مسابقات حفظ، قرائت، ترتیل و مفاهیم قرآن كریم در مرحله شهرستانی از هفتم تا هفدهم مهر خبر داد و گفت: ثبت نام مرحله شهرستانی مسابقات در دو بخش خواهران و برادران شروع شده و تا دهم شهریور ادامه خواهد داشت. همچنین مرحله استانی مسابقات نیز در دهه ولایت یعنی از دهم آبان ماه تا پنجم آذر ادامه خواهد داشت.

وی اضافه كرد: مرحله كشوری مسابقات حفظ، قرائت، ترتیل و مفاهیم قرآن كریم همزمان با ولادت پیامبر اكرم(ص) 15 بهمن ماه برگزار می‌شود. همچنین ثبت‌نام از مسابقات اذان، ابتهال و مدیحه‌سرایی و همخوانی در مرحله استانی شروع شده و تا اول تیرماه ادامه خواهد داشت كه زمان برگزاری مسابقات این رشته‌ها نیز از 16 تیر تا 30 تیرماه خواهد بود.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف در پایان با بیان اینكه مسابقات بین‌المللی قرآن كریم نیز همزمان با شب مبعث رسول اكرم(ص) برگزار خواهد شد، گفت: روز یكشنبه هفته آینده نشست خبری نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف در خصوص برگزاری این مسابقات برگزار می‌شود.

تنظیم: هومن بهلولی