تبیان، دستیار زندگی
گروه‌های اپوزیسیون و دستگاه‌های امنیتی دشمنان یك ضرب‌شست كلاسیك امنیتی از سربازان گمنام امام زمان (عج) دریافت كردند و هنوز در شوك و حیرت این اتفاق به در و دیوار رسانه‌های خود می‌زنند!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا ضدانقلاب بازهم فریب خورد؟+عکس


گروه‌های اپوزیسیون و دستگاه‌های امنیتی دشمنان یك ضرب‌شست كلاسیك امنیتی از سربازان گمنام امام زمان (عج) دریافت كردند و هنوز در شوك و حیرت این اتفاق به در و دیوار رسانه‌های خود می‌زنند!


مدحی

كلاسیك از آن جهت كه طراحی «بازی فریب» یك تاكتیك كلاسه شده و تجربه پس داده است كه در اكثر ترم‌های امنیتی تدریس و تشریح می‌شود. تاریخ نبردهای امنیتی ـ جاسوسی مملو و مشحون از پرونده‌های پیچیده و غامض فریب است. اگرچه این تاكتیك قدیمی است ولی هیچ‌گاه مستعمل نشده و هنوز كارآیی و كارآمدی مناسبی دارد، به شرط آنكه «دقت» در طراحی و «ظرافت» در اجرا و «شخصیت‌پردازی لیدر» این حركت به اندازه كافی منطقی، باورپذیر و اثرگذار باشد. اگر یك دستگاه امنیتی بتواند با هوشمندی و ظرافت چنین اقدامی را به‌سامان برساند، از انجام یكی از پیچیده‌ترین متدهای امنیتی سربلند به درآمده است، اقدامی كه مستند «الماسی برای فریب» گویای آن است.

از نقطه‌نظر تئوری‌های امنیتی اگر دستگاهی توان سازماندهی چنین بازی پیچیده، حساس و زمان‌بری را داشته باشد قادر به انجام هر ناممكن دیگری هم هست و حتی می‌تواند مدیریت كامل جریان اپوزیسیون را نیز به دست گیرد! اما حساسیت این كار از آن روست كه اولین اشتباه «لیدر بازی» به آخرین خطای او هم تبدیل می‌شود و هر لحظه جانش در خطر و كل پروژه به «بازی فریب در فریب» تبدیل می‌شود و به جای آنكه «بازی دهد» بازی می‌خورد و عوض آنكه كسی را به دام بیندازد، خود در دام می‌افتد. ولی وقتی یك پروژه فریب «صفر تا صد» تحت مدیریت و كنترل قرار داشته باشد و به تمام اهداف موردنظر دست یابد آنگاه این موفقیت را می‌توان یك دستاورد مهم به شمار آورد.

مدحی

سیستمی كه بتواند یك بار فریب دهد باز هم می‌تواند این كار را بكند و مجموعه‌ای كه یكبار فریب بخورد، احتمال فریب مكرر او وجود دارد. اما نقطه اوج طرح‌های فریب اجرای آن نیست بلكه افشای آن است. افشا در این جنس پروژه‌ها یعنی وارد كردن ضربه نهایی به گرانیگاه امنیتی ـ اطلاعاتی دشمن و بی‌حیثیت و بی‌اعتبار كردن آنها نزد طرفداران و سمپات‌هایشان. از این جهت رونمایی از یك طرح فریب مثل آنچه در مستند «الماسی برای فریب» مطرح شد، بخشی از پروژه تعریف می‌شود و خود دارای تبعات سهمگین برای دشمنان است. تبعاتی كه كمترین آن، فروپاشی حلقه‌ها و جریان‌ها و از رده خارج شدن آدم‌ها و اشخاصی است كه در گرداب فریب افتاده بودند لذا دور نیست كه بسیاری از كاراكترهایی كه در این بازی فریب خورده بودند، برای همیشه حتی از جریان‌های اپوزیسیون حذف شوند و كسی دیگر به آنها اعتنایی نكند و تبدیل به مهره‌ای سوخته و تاریخ گذشته شوند.

مدحی

اثر طرح‌های فریب تا سال‌ها در جریان‌های فریب خورده و دستگاه‌های بازی خورده خواهد ماند زیرا ابتدایی‌ترین درس‌های ضدجاسوسی به آنها می‌آموزد كه «هیچ دستگاه امنیتی حاضر به سوزاندن مهره‌های بلندپایه خود در موقعیت‌های حساس نیست مگر آنكه فردی را به همان مهمی یا حتی بهتر در همان موقعیت داشته باشد.» همین پندار است كه باعث خوف همیشگی دشمن و مالیخولیای بی‌اعتمادی و فرسایش ذهن و روان آنها شده و عملا ماشین توطئه را تخریب می‌كند. دشمنان فریب خوردند و باز هم می‌خورند و در این راه گرفتار دائمی تسلسل ترس و فریب شده‌اند زیرا دیگر نمی‌توانند اثبات كنند كه در حال فریب خوردن نیستند. این مهم‌ترین دستاورد چنین عملیاتی است و این موفقیت و دستاورد است كه تقدیر از سربازان گمنام امام زمان (عج) را ضروری می‌سازد.

بخش سیاست تبیان


منبع:جهان نیوز