تبیان، دستیار زندگی
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تحلیل وقایع بعد از انتخابات ریاست جمهوری 88 در گفت و گوی اختصاصی تبیان با مصباحی مقدم؛

ریشه شناسی فتنه88


كسانی كه به موسوی رای دادند عمدتا وفادار به نظام، انقلاب و رهبری بودند


‍ « بخش اعظم سیزده میلیون نفری كه به میرحسین موسوی رای دادند كسانی بودند كه كاملا وفادار به نظام جمهوری اسلامی، انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری بودند و تصورشان این بود كه آقای موسوی می تواند به عنوان رییس جمهور با مقام معظم رهبری كار كند و با قبول ولایت فقیه مسوولیت دولت را بر عهده بگیرد.»

مصباحی مقدم

این بخشی از صحبت های حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم در گفت و گو با سایت اطلاع رسانی تبیان در بحث آسیب شناسی و ریشه یابی وقایع بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال است.

این عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز که دارای تحصیلات عالیه در فقه و اقتصاد است، با بیان اینكه نمی شود پاره ای از خودسری ها را در حركت های مقابله با این جریان نادیده گرفت در عین حال گفت كه مقام معظم رهبری به خوبی توانستند در حوادث بعد از انتخابات توطئه را بشناسند و به موقع وارد عمل شوند و نهایتا این موضوع با تدبیر رهبری و همراهی مردم حل شد.

مشروح این گفت و گو را در پی می خوانید:

با توجه به اینكه در ایام سالگرد انتخابات ریاست جمهوری سال 88 هستیم، ریشه وقایع بعد از انتخابات را در چه می دانید؟

من ریشه حوادث بعد از انتخابات دو سال گذشته را در چند چیز می بینم كه به هم گره خورده اند؛ یكی مجموعه افراد و حتی گروه های غیر متشكلی كه از آغاز پیروزی انقلاب با نظام جمهوری اسلامی سر ناسازگاری داشتند كه طبعا خود این طیف وسیعی را فرا می گیرد از كسانی كه با اصل نظام مخالف بودند، از كسانی كه با موافقت با اصل نظام نسبت به ولایت فقیه مخالف بودند، از كسانی كه با قبول ولایت فقیه نسبت به مقام معظم رهبری سر تبعیت نداشتند و از كسانی كه به نحوی نسبت به عملكرد دولت ناراضی بودند.

این افراد چطور متشكل شدند و اهداف مشتركی پیدا كردند؟

این مجموعه به صورت غیر متشكل بودند اما حركت موسوی موجب شد تا این مجموعه غیر متشكل اطراف او جمع شوند، تشكل یابند و بخواهند مطالباتشان را از طریق او تعقیب كنند. البته هرگز معنای این سخن این نیست كه این مجموعه متفرق كه جمع شدند، همان عدد سیزده میلیون نفر باشند بلكه بخش اعظم سیزده میلیون نفری كه به موسوی رای دادند كسانی هستند كه كاملا وفادار به نظام جمهوری اسلامی، انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری بودند و تصورشان این بود كه آقای موسوی می تواند به عنوان رییس جمهور با مقام معظم رهبری كار كند و با قبول ولایت فقیه مسوولیت دولت را بر عهده بگیرد. در واقع آنها به خطای در شناخت دچار شده بودند. در كنار این ماجرا خود موسوی و اطرافیان ویژه و خاص در پی به قدرت رسیدن به هر قیمتی بودند.

مقام معظم رهبری به خوبی توانستند توطئه را بشناسند و به موقع وارد عمل شوند و آن را مهار كنند. اولین نقطه ای كه ایشان شناختند و روی آن دست گذاشتند این بود كه جلوی قدرت طلبی به هر قیمت را كه از مطالبات طیف موسوی و كروبی بود را گرفتند و گفتند كه همه كارها باید از طریق قانونی انجام شود

مصباحی مقدم

بیگانگان در این مجموعه چه نقشی داشتند و چطور به این مجموعه پیوستند؟

در كنار این مجموعه بیگانگانی بودند كه از این ظرفیت می خواستند سوءاستفاده كنند، نفوذی هایی كه از طریق سرویس های اطلاعاتی بیگانه قصد تاثیرگذاری بر انتخابات و نظام جمهوری اسلامی را از طریق دامن زدن به شرایط آقای موسوی داشتند. این مجموعه به هم پیوسته بود كه موجب پیدایش حوادث بعد از انتخابات شد.

به نظر شما مهار این حوادث چطور و با چه تدابیری انجام شد و رهبری چطور توانستند در این زمینه نقشآفرینی كنند؟

مقام معظم رهبری به خوبی توانستند توطئه را بشناسند و به موقع وارد عمل شوند و آن را مهار كنند. اولین نقطه ای كه ایشان شناختند و روی آن دست گذاشتند این بود كه جلوی قدرت طلبی به هر قیمت را كه از مطالبات طیف موسوی و كروبی بود را گرفتند و گفتند كه همه كارها باید از طریق قانونی انجام شود. چون در فراخوانی كه ایشان از ستادهای انتخاباتی آنها داشتند به این جمع بندی رسیدند كه آنها كاری ندارند كه انتخابات واقعا چه نتیجه ای داشته و خواهان ابطال انتخابات هستند و این را كف مطالبات خود قرار داده بودند. ایشان گفتند خیر! 40 میلیون نفر در انتخابات حاضر شده و رای داده اند، نتایج آرا هم درست بوده و من حاضر نیستم به طور غیر قانونی وارد بحث انتخابات شوم. چرا كه آنها می خواستند از اختیارات ولایت فقیه برای ابطال انتخابات استفاده شود. لذا ایشان فرمودند اگر شكایتی دارید به شورای نگهبان مراجعه كنید؛ شورا هم مهلت را تمدید كرد و حتی حاضر شد صندوق های رای را در اختیار بازرسان و نمایندگان آنها بگذارد. اما معلوم شد آنها به دنبال حل مساله از طریق قانونی نیستند. لذا به نظر می رسد تدبیر مقام معظم رهبری تدبیر بسیار خوبی بود.

بخش اعظم سیزده میلیون نفری كه به موسوی رای دادند كسانی هستند كه كاملا وفادار به نظام جمهوری اسلامی، انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری بودند و تصورشان این بود كه آقای موسوی می تواند به عنوان رییس جمهور با مقام معظم رهبری كار كند و با قبول ولایت فقیه مسوولیت دولت را بر عهده بگیرد

مصباحی مقدم

بحث دخالت بیگانگان در این حوادث چطور متوقف شد؟

تدبیر دیگر مقام معظم رهبری این بود كه با شناخت دست های پشت پرده این ماجرا كه دستهای بیگانگان و طیف های داخلی مخالف نظام بود، این حركت را مهار و دست ها را افشا كردند. نتیجه اش این شد كه آن حركت تا روز عاشورا ادامه پیدا كرد و خود را در صحنه روز عاشورا رسوا كرد. ملت ما هم در روزهای 9 دی و 22 بهمن به میدان آمدند و نهایتا هم با تدبیر رهبری و هم با همراهی مردم این مهار انجام گرفت.

برخی معتقدند در مقابله با این جریان، بخش هایی از نظام هم اشتباهاتی را مرتكب شدند، ارزیابی شما از این موضوع چیست؟

نمی شود احیانا پاره ای از خودسری ها را در حركت های مقابله با این جریان نادیده گرفت اما ابعاد مساله آنچنان نبود كه بخواهیم بین طرفین قضیه قیاس كنیم.

خوشبختانه قوه قضاییه هم با آن حركت های خودسرانه برخورد كرد و پرونده هایی برای كسانی كه به كوی دانشگاه حمله كردند، كسانی كه در زندان كهریزك اقدامات غیرقانونی انجام داده بودند و همینطور كسانی كه به مجتمع سبحان محل زندگی نمایندگان مجلس حمله كرده بودند، تشكیل شد كه قوه قضاییه همه اینها را به صورت قضایی و عادلانه رسیدگی كرده و خواهد كرد.

سارا كیان

بخش سیاست تبیان