تبیان، دستیار زندگی
جالب ترین و مهم ترین عضو بدن شما در داخل سرتان و زیر مو، پوست و جمجه ی محکم سر شما پنهان است. این همان مغز شماست. مغز، همان عضو بدن شماست که فکر می کند و به خاطر می آورد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در سر شما چه می گذرد؟

مغز

جالب ترین و مهم ترین عضو بدن شما در داخل سرتان و زیر مو، پوست و جمجه ی محکم سر شما پنهان است. این همان مغز شماست. مغز، همان عضو بدن شماست که فکر می کند و به خاطر می آورد. مغز، هم چنین، برای اطمینان از این که سایر اعضای بدن شما وظایف خود را درست انجام می دهند، بر کار آن ها نظارت می کند!

* اندازه ی مغز آدم ها با هم فرق می کند. اما هوش آنان به بزرگی مغزشان بستگی ندارد؛ همان طور که اگر کسی پای بزرگ تر داشته باشد، حتماً دونده ی بهتری نیست!

* مغز شما دو طرف دارد: طرف راست مغز شما مراقب طرف چپ بدن شما و طرف چپ آن، مواظب طرف راست بدن شماست.

* اعصاب به بدن می گوید که در بدن چه می گذرد. مثلاً، آیا آب خیلی داغ است یا خیلی سرد.

* پیام ها خیلی سریع در سرتاسر اعصاب حرکت می کنند. سریع ترین آن ها 400 کیلومتر در ساعت سرعت دارد.

* اعصاب شما از مغزتان شروع می شوند و سپس به صورت رشته ای ضخیم در پشت شما (داخل ستون مهره ها) ادامه می یابند و از آن جا به تمام قسمت های بدن به صورت شاخه شاخه کشیده می شوند.

چه باعث می شود من چیزی را حسّ کنم؟

در هر لحظه از روز، پیام هایی درباره ی تمام اتفاقاتی که در داخل و بیرون بدن رخ می دهد، به مغز ارسال می شود. بعضی از این پیام ها درباره ی چیزهایی است که حس می کنید. تمام پیام ها در امتداد مسیرهایی که اعصاب نامیده می شوند حرکت می کنند.

مغز

* درد یا آسیبی که به بدن می رسد، احساسی است که به شما می گوید جایی از بدن خوب کار نمی کند. بنابراین اعصاب، در واقع، دستگاه هشدار دهنده ی بدن هستند. اگر انگشت پای شما به چیزی بخورد، درد می کند؛ زیرا بدنتان به شما می گوید که چیزی سر راه شماست و باید بایستید!

ترجمه:مهدیه زمردکار

بخش کودک و نوجوان تبیان


مطالب مرتبط:

دایناسورها موجوداتی خاص

فصل های سال

معروف ترین موزه های جهان

آیا کره ی زمین گرد است؟

سفری به بدن انسان

دانستنیهای جهان

مخلوقاتی شگفت انگیز

امروز هوا چطور است؟

از اینجا بدانیم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.