تبیان، دستیار زندگی
برای اینکه این راه را طی کنیم، اوّلین شرط آن است خود را معطّر کنیم. معطّر کردن به این است که از بوی بد برهیم، یا بدبو نباشیم، یا اگر بوی بدی داشتیم و داریم آن را با عطر برطرف کنیم. وجود مبارک امیرالمؤمنین طبق نقل مرحوم شیخ طوسی از رسول گرامی «علیهما آلاف
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه استغفار کنیم؟


با استغفار، خود را معطر کنید تا بوی بد گناه شما را رسوا نکند، یک انسان گناهکار، بدبو است و قیامت بوی بد عدّه‌ای ظهور می‌کند. آنها که معطرند و خوشبو هم برای خود راحتی آفریده‌اند هم برای دیگران.


جوادی آملی

کلامی از علامه جوادی آملی

رجب ماه رحمت و استغفار از محضر حی داور است . برای آنکه شیوه طلب و آمرزش را بدانیم توجه شما عزیزان را به رهنمود های حضرت آیت الله جوادی آملی(دامت برکاته) جلب می نماییم .

استغفار برطرف کننده بوی بد گناه

برای اینکه این راه را طی کنیم، اوّلین شرط آن است خود را معطّر کنیم. معطّر کردن به این است که از بوی بد برهیم، یا بدبو نباشیم، یا اگر بوی بدی داشتیم و داریم آن را با عطر برطرف کنیم. وجود مبارک امیرالمؤمنین طبق نقل مرحوم شیخ طوسی از رسول گرامی «علیهما آلاف التحیة و الثناء» نقل می‌کند آن حضرت فرمود: «تُعطِّروا بِالاِستغْفار لا تَفْضِحنکم رَوائحَ الذُّنوبِ» یعنی با استغفار، خود را معطر کنید تا بوی بد گناه شما را رسوا نکند، یک انسان گناهکار، بدبو است و قیامت بوی بد عدّه‌ای ظهور می‌کند. آنها که معطرند و خوشبو هم برای خود راحتی آفریده‌اند هم برای دیگران، اگر کسی گناه نکرد معطّر است، اما اگر خدای ناکرده آلوده شد، قبل از هر چیز شایسته است خود را با استغفار معطّر کند.

دو ذکر برای رفع دین

?- «اللّهمّ أغْنِنِی بِحَلالک عَنْ حَرامِک و أَغْنِنِی بِفَضْلِک عَمَّن سِواک».

«خداوندا، به حلال خود مرا از حرامت بى‏نیاز کن، و به فضل خودت مرا از غیر خودت بى‏نیاز کن».

?- «سبحان اللَّه العظیم و بحمده استغفر اللَّه و أسأله من فضله».

سپاس خداوند را که منزه است و از او طلب مغفرت و فضل را خواستارم»(الآداب الدینیة للخزانة المعینیة، ص: ???)

امام باقر (ع ) فرمود: هر که دنبال نماز واجب پیش از آن که دو پاى خود تا کند سه بار بگوید: استغفر الله الذى لا اله الا هو الحى القیوم ذوالجلال و الاکرام و اتوب الیه، خداوند عزوجل گناهانش را بیامرزد، گرچه مانند کف دریا باشند

ثواب هفتاد بار استغفار

حضرت امیر المؤمنین علیه السّلام فرمود: هر کس هنگام سحر، هفتاد بار استغفر اللَّه بگوید جزو افرادی که خدا در شأنشان فرموده: «وَ بِالْأَسْحارِ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ» خواهد بود. (ارشاد القلوب ترجمه رضایی ج?ص??? )

استغفار بعد از نماز واجب

امام باقر (ع ) فرمود: هر که دنبال نماز واجب پیش از آن که دو پاى خود تا کند سه بار بگوید: استغفر الله الذى لا اله الا هو الحى القیوم ذوالجلال و الاکرام و اتوب الیه (آمرزش مى خواهم از خدایى که نیست شایسته ستایشى جز او، زنده و پاینده است ، صاحب جلالت و اکرام است ، و به او باز گردم )، خداوند عزوجل گناهانش را بیامرزد، گرچه مانند کف دریا باشند.

کلید آمرزش گناهان

امام صادق (ع ) فرمودند: هیچ مؤمنى نیست که در شبانه روز مرتکب چهل گناه کبیره شود، آن گاه با پشیمانى بگوید: استغفر الله الذى لا اله الا هو الحى القیوم بدیع السموات و الارض ذالجلال و الاکرام و اسئله ان یتوب على، از خداوندى که جز او خدایى نیست، زنده است و قیوم و پدیده آورنده آسمان ها و زمین ، که بزرگ و عزیز است ، آمرزش خواسته و از او مى خواهم مرا ببخشد)، مگر این که خداوند آن گناهان را مى آمرزد. (ثواب الاعمال ، ص ???)

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منبع : حوزه نیوز

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.