تبیان، دستیار زندگی
در این مقاله به معرفی کتاب هایی با عناوین «تناسب جرم و مجازات»، «تحول آنها و تحول ما در زمستان داغ طولانی سرمایه‌داری» و « درآمدی بر زبان‌شناسی شناختی نظریه ها و مفاهیم » پرداخته شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تناسب جرم و مجازات

معرفی چند کتاب


در این مقاله به معرفی کتاب هایی با عناوین «تناسب جرم و مجازات»، «تحول آنها و تحول ما در زمستان داغ طولانی سرمایه‌داری» و « درآمدی بر زبان‌شناسی شناختی نظریه ها و مفاهیم » پرداخته شده است.


تناسب جرم و مجازات

«تناسب جرم و مجازات »

نویسنده: منصور رحمدل

انتشارات سمت

244 صفحه

مبلغ 3050 تومان

غالباً فرشته عدالت را با ترازویی تصویر می‌کنند که کفه‌هایی معادل هم دارد و هیچ‌کدام از کفه‌ها بر دیگری سنگینی نمی‌کند. این تصویر را می‌توان به مثابه نمادی از تساوی افراد در مقابل قانون تلقی کرد. اصل تساوی افراد در برابر قانون در حقوق کیفری، که در اصل بیستم قانون اساسی ایران نیز به آن اشاره شده، باید از این منظر مورد توجه و تفسیر قرار گیرد که همه افراد در صورت ارتکاب جرم، تحت تعقیب قرار خواهند گرفت (اصل قانونی بودن تعقیب) و نباید آن را به تساوی در برخورد و تعیین مجازات تعبیر کرد. این تفسیر از اصل مزبور البته نباید به برخورد تبعیض‌آمیز با مجرمان تعبیر گردد و نیز نباید تصور کرد که دو نفر که مرتکب جرمی مشابه شده‌اند حتماً باید به کیفر مشابه محکوم و یا الزاماً باید به کیفر محکوم شوند. لحاظ اصل فردی کردن کیفر در حقوق کیفری و مختار دانستن قاضی به ‌اعمال کیفیات مخففه یا تشدید مجازات با لحاظ شرایط مقرر در قانون، از مقتضیات و پیامدهای تفکرات جدید است.

امروزه، فرشته عدالت دیگر آن فرشته چشم‌بسته‌ای که در ترازوی عدالت ترسیم می‌شود نیست؛ حقوق کیفری از پوسته حقوقی محض خود خارج شده و با الهام از یافته‌های جرم‌شناسی و علوم مرتبط با آن مانند روان‌شناسی و زیست‌شناسی و کیفرشناسی ماهیت دیگری یافته است و نوع برخورد خود با متهم را به ‌شکلی دیگر تنظیم می‌کند. برخورد جدید الزاماً سرکوبگرانه و انتقام‌جویانه نیست. توجه به شخصیت متهم و اوضاع و احوالی که در آن مرتکب جرم شده است از لوازم اجتناب‌ناپذیر تعیین مجازات تلقی می‌شود.

نشانه‌های این تفسیر نو از حقوق کیفری را می‌توان در لابه‌لای متون قانونی مختلف، به طور صریح یا ضمنی، ملاحظه کرد. در برخی موارد قانون‌گذار، قاضی را ملزم به رعایت این تفسیر نو از حقوق کیفری می‌کند. این تفسیر نو که در این کتاب از آن به ‌تناسب بین «جرم و مجازات» تعبیر می‌شود در دو مرحله بروز می‌یابد. اول در مرحله تقنین و سپس در مرحله قضا که در این مرحله جنبه عملی‌تری به خود می‌گیرد.

این کتاب در دو بخش تنظیم شده است که به ترتیب عبارت است از: مبانی نظری تناسب جرم و مجازات؛ تناسب جرم و مجازات در حقوق ایران.

«تحول آنها و تحول ما در زمستان داغ طولانی سرمایه‌داری»

«تحول آنها و تحول ما در زمستان داغ طولانی سرمایه‌داری»

نویسنده: جک بارنز

مترجم: مسعود صابری

انتشارات: طلایه پرسو

123 صفحه

بها: 25000 ریال

نویسنده کتاب، جک بارنز که یکی از سوسیالیست‌های آمریکا می باشد با استناد به مشکلات اقتصادی که نظام سرمایه‌داری آمریکا با آن دست و پنجه نرم می‌کند، از زمینه‌های پیدایش جنبش سوسیالیستی در این کشور سخن می‌گوید.

بارنز در مقاله «زمستان داغ و طولانی سرمایه‌داری آغاز شده است» می‌گوید: «تضادهای برجسته سرمایه‌درای جهانی که اوضاع را به سوی بحران اقتصادی و جنگ سوق می‌دهند، در 11 سپتامبر 2001 آغاز نشدند. البته برخی از این تضادها در اثر آن حوادث تشدید شدند، اما تمامی آنها از سیر نزولی منحنی سرمایه‌داری نشات می‌گیرند.

اکنون نیز مد‌ت‌هاست یکی از زمستان‌های داغ طولانی سرمایه‌داری آغاز شده است. با توجه به این که گرایش پرشتاب امپریالیسم به سوی جنگ نیز آن را همراهی می‌کند، این زمستان بس داغ و طولانی خواهد بود.»

بارنز در این اثر، تحولات نظام سرمایه‌درای آمریکا و همچنین حزب سوسیالیست و حرکت‌های سوسیالیستی این کشور را در این زمستان داغ و طولانی بررسی کرده است.

«درآمدی بر زبان‌شناسی شناختی نظریه‌ها و مفاهیم»

«درآمدی بر زبان‌شناسی شناختی نظریه‌ها و مفاهیم»

نویسنده: محمد راسخ‌مهند

انتشارات سمت

164 صفحه

مبلغ 2050 تومان

این کتاب در اندازه یک کتاب مقدماتی به معرفی اصول ‌و ‌مفاهیم مطرح در زبان‌شناسی ‌شناختی می‌پردازد. مطالعات مربوط به زبان‌شناسی شناختی، که دهه ‌چهارم عمر خود را می‌گذراند، از دهه 1970 میلادی شروع شد و از دهه 1980 به بعد روز‌به‌‌روز مطرح‌تر شد و اکنون به یکی از مهم‌ترین و پرطرفدارترین مکاتب زبان‌شناسی در غرب، به‌ویژه اروپا، بدل ‌شده است.

الان کتاب‌ها، مقالات و درسنامه‌های متعددی در سراسر جهان چاپ می‌شوند که به این رویکرد اختصاص دارند. بسیاری از این تحقیقات به معنی‌شناسی می‌پردازند، اما مطالعه نحو‌ و ‌صرف نیز بخش قابل‌توجهی از آنها را تشکیل می‌دهد. به غیر‌ از معدود مقاله‌هایی که در مورد این مکتب یا برخی شاخه‌های آن به زبان فارسی نوشته یا ترجمه شده‌اند، نگارنده کتابی را به فارسی سراغ ندارد که به طور خاص به این رویکرد اختصاص داشته باشد. این کتاب تلاشی است در‌جهت پر‌کردن این خلأ. البته بررسی تمام جوانب زبان‌شناسی شناختی در یک کتاب جمع نمی‌شود و کتابی با این حجم فقط می‌تواند فهرست‌وار مفاهیم اصلی ‌این رویکرد را معرفی کند و دانشجویان را به صورت مقدماتی با آنها آشنا کند و ادعایی در‌خصوص پرداختن به عمق مفاهیم آن چنان که بایسته است، ندارد.

کتاب به سه بخش و نه فصل تقسیم شده است. بخش اول به اصول‌ و ‌مفاهیم بنیادی زبان‌شناسی شناختی می‌پردازد. در این بخش سعی بر‌آن است تا با مقایسه زبان‌شناسی شناختی با دو رهیافت صورت‌گرایی و نقش‌گرایی، خواننده با زیرساختهای نظری این رویکرد آشنا شود. خاستگاه و تاریخچه زبان‌شناسی ‌شناختی، افراد پیشگام و مطرح آن، و معرفی دو بخش عمده این نظریه، یعنی معنی‌شناسی شناختی و رویکردهای شناختی به مطالعه دستور در این بخش مطرح شده‌اند.

بخش دوم به معرفی جنبه‌های مختلف معنی‌شناسی شناختی اختصاص دارد. از‌ آنجا‌ که در زبان‌شناسی شناختی، معنی و مطالعه آن بیشترین اهمیت را دارد، طبعاً بیشترین مباحث در این مکتب حول مطالعه معنی انجام شده است، و د‌ر واقع شروع آن واکنشی در برابر نادیده گرفتن یا کم‌اهمیت شمردن مطالعه معنی در رویکرد صورت‌گرا بوده است. به همین دلیل، چه در این کتاب و چه در اکثر کتاب‌هایی که مقدمات زبان‌شناسی شناختی را معرفی کرده‌اند، بیشترین حجم کتاب به معنی‌شناسی شناختی اختصاص پیدا کرده است. مباحث عمده‌ای مانند مقوله‌بندی، استعاره و مجاز، نظریه سرنمون، فضاهای ذهنی، طرحواره‌های تصویری، معنای دائرةالمعارفی، مقولات شعاعی و نظایر آن فصلهای مربوط به مطالعه معنی از دیدگاه شناختی را تشکیل می‌دهند. با اینکه پرداختن به هر‌یک از ‌این موضوعات می‌تواند به نوشتن کتابی بینجامد، نگارنده سعی کرده مهم‌ترین موضوعات مطرح در هر مبحث را طرح کند و خواننده را به پیگیری بیشتر بحث علاقه‌مند کند.

بخش سوم کتاب نیز به معرفی رویکردهای شناختی به مطالعه دستور اختصاص دارد. مراد از دستور در اینجا صرف ‌و ‌نحو است. دو رویکرد عمده الگوی نظام ساختار مفهومی و دستور ‌شناختی در این بخش معرفی شده‌اند. با این‌که دیدگاههای مطرح در کتاب از جنبه‌های مختلف به بررسی موضوعات متفاوت زبانی پرداخته‌اند، اما وجه مشترک آنها معنی‌‌بنیاد بودن و شناخت‌‌گرا بودن است، که باعث شده همگی در زیر یک چتر قرار گیرند.

فرآوری: رویا فهیم

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منابع: خبرگزاری فارس، خبرگزاری کتاب ایران