تبیان، دستیار زندگی
این روزها، بیشتر از همیشه خطر امتحان بیخ گوشمان است و هر کداممان ممکن است در کمین برگه های امتحانی چنان ضربه ای بخوریم که حتی آنچه را که خوانده ایم رو بلدیم هم از یاد ببریم،
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برای نجات از کمین های خطرناک،راه در رو را پیدا کنیم!

برای نجات از کمین های خطرناک،راه در رو را پیدا کنیم!

این روزها، بیشتر از همیشه خطر امتحان بیخ گوشمان است و هر کداممان ممکن است در کمین برگه های امتحانی چنان ضربه ای بخوریم که حتی آنچه را که خوانده ایم رو بلدیم هم از یاد ببریم، مخصوصاً وقتی دبیران محترم چنان با مهارت از قسمت های نامرئی کتاب پرسش و مسئله در می آورند که مجبوریم اول چند دقیقه ای بهت زده فقط به این فکر کنیم که این پرسش یا مسئله از کجا پیدایش شده که تا حالا شبیه آن را در خواب هم ندیده بودیم.

با این همه چاره ای نداریم جز این که یک جوری خودمان را دست کم در این روزهای دوم امتحان آماده کنیم تا از کمین های متنوع جان سالم به در ببریم و به پیشواز تابستانی شاد و به دور از درس و مسئله برویم.

می دانم حالا کار از کار گذشته و وقت جست وجوی را ه ها و روش های مناسب درس خواندن در طول سال تحصیلی گذشته و فقط هر طوری شده باید فکری برای این روزها کرد لابد فیلم مارمولک یادتان است که در آن رضا مارمولک همه اش به فکر پیدا کردن راه در رو بود. خلاصه دور از جان شما حالا وضع تعدادی از ما شبیه رضا مارمولک است و فقط باید به فکر راه در رو از این امتحان هایی بی رحم باشیم.

برای این کار قبل از هر چیز لازم است توجه داشته باشیم که هر یک از ما روش خاص خود را برای تمرکز و یادآوری آموخته ها دارد.

برای موفقیت باید بتوانیم روش ویژه خود را کشف کنیم و با توجه به آن درس بخوانیم تا با صرف وقت و انرژی کمتر، نتیجه بهتری بگیریم.

بعضی ها در فراگیری و به یاد آوردن آموخته ها، بیشتر به چشم تکیه می کنند و برخی به گوش عده ای هم در این کار به بدن نقش خاصی می دهند.

شکل ها را به خاطر بسپاریم

اگر از آن دسته ایم که به چشم و نگاه کردن بیشتر تکیه می کنیم ، بهتر است دست کم این روزها هر طور شده درس خواندن را با عکس و شکل و رسم و کار گرافیکی پیوند بزنیم. مثلاً جایی که می شود یک جور نقشه برای مفاهیمی که به چند دسته تقسیم می شود بکشیم و از روی نقشه ویژگی های هر دسته را بخوانیم و به خاطر بسپاریم یا هر جا مفهوم تازه و فرمول مهم و نکته خاصی به چشممان می خود با رسم یک علامت و با کشیدن شکلی مرتبط با آن، در حاشیه کتاب و دفتر آن را در ذهن خود ماندگار کنیم.

درس را روایت کنیم

خوب چنان چه در دسته دوم جای می گیریم که شنیدن و گوش دادن تأثیر بیشتری بر ما دارد ، بهتر است سهم گوش هایمان را نادیده نگیریم و هر بخش از درس را به قصه ای تبدیل کنیم و داستان وار آن را برای هر که دم دستمان بود یا حتی اگر کسی نبود برای خودمان روایت کنیم. شرح دادن جزییات درس به این شکل باعث می شود موضوع ها بهتر در ذهن مان ثبت و ضبط شوند و دیرتر آن ها را از یاد می بریم.

با درس بازی کنیم

شاید این روش اول کار در نگاه بعضی ها مخصوصاً بزرگ تر ها بی معنی و مسخره به نظر بیاید اما آنها که در یادگیری به حرکت و ایفای نقش بدن تکیه دارند، با این روش موفق ترند. این عده بهتر است در حال حرکت و با ربط دادن هر مفهوم و موضوع به یک قسمت و حرکت از بازی و ورزش مورد علاقه شان درس بخواننداین نوع درس خواندن هم می تواند دسته جمعی یا به تنهایی به کار برود. البته راه ها و روش های دیگری هم هست که فعلاً از آن ها چشم پوشی می کنیم شاید دوستان دیگر به بعضی از آن روش ها بپردازند.

برای نجات از کمین های خطرناک،راه در رو را پیدا کنیم!

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع:دوچرخه

مطالب مرتبط:

شگردهایی برای بالا بردن اعتماد به نفس

چگونه برای خود دوست انتخاب کنیم

7 راه برای این که شانس را صدا بزنیم 

معجزه کلمات

آرزوهای دوست داشتنی

اتوبوس زندگی

به مغزتان غذا بدهید 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.