تبیان، دستیار زندگی
سفر نیزهمچون امور دیگر آداب خاص خود را دارد که اگر رعایت نشود، نتیجه ای جز اوقات تلخی،کسالت و خستگی و البته زیان مادی چیز دیگری به همراه ندارد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسافرتی تابستانی با کوچولوها


سفر نیزهمچون امور دیگر آداب خاص خود را دارد که اگر رعایت نشود، نتیجه ای جز اوقات تلخی،کسالت و خستگی و البته زیان مادی چیز دیگری به همراه ندارد...

سفرباکودک

تابستان برای ما ایرانی ها معنای خاصی دارد؛ فصلی است که نشاط و سرزندگی به همراه دارد و سفر را در ذهن تداعی می کند. کمتر کارمند، کارگر و سرمایه داری را می توان یافت که به فکر مسافرت تابستانی نباشد. هر خانواده ای بسته به میزان درآمد و شرایط خانوادگی نوع خاصی از سفر را برای خود انتخاب می کند ولی همه در یک موضع اشتراک دارند و آن هم رفتن به شهری است که دوستش دارند.سفر نیز همچون امور دیگر آداب خاص خود را دارد که اگر رعایت نشود، نتیجه ای جز اوقات تلخی، کسالت و خستگی و البته زیان مادی چیز دیگری به همراه ندارد.

حال اگر کودک یا کودکانی را نیز به همراه داشته باشید، به طبع باید احتیاطتان دو چندان شود چرا که شیطنت های نابهنگام این وروجک های شیرین می تواند شما را با مشکلات عدیده ای مواجه سازد . در این یادداشت سعی بر آن شده است که به چند نکته اصلی اشاره نماییم  تا با رعایت آن نکات، شما بتوانید سفر به یادمانی و دلنشینی را با کودکتان دلبنتدتان تجربه کنید:

صندلی خودرو و كمربند ایمنی

صندلی خودرو و كمربند ایمنی را قبل از سفر بازدید كنید. اقدامات ایمنی‌ قبل از ترك منزل برای شما و فرزندانتان ضروری است.

رعایت مقررات را با كودكتان تمرین كنید

به او بگویید: «تو كمربند ایمنی را نبسته‌ای؛ اگر این كار را انجام ندهی ماشین حركت نمی‌كند.»

اگر كودك از صندلی‌اش بلند شد یا كمربند ایمنی‌اش را باز كرد، اتومبیل را متوقف كنید. مطمئن شوید با این كار كودك می‌فهمد كه قانون مربوط به صندلی اتومبیل حتما اجرا می‌شود و این كه نقض قانون، چه خطرات و عواقب جبران‌ناپذیری خواهد داشت

برنامه سفر را به كودك بگویید

عكس‌ها و نقشه محلی را كه به آنجا سفر می‌كنید به كودك نشان دهید. ماجرا و خاطرات سفرهای گذشته را تعریف كنید. محل موردنظر را با مكانی كه كودك با آن آشناست، مقایسه كنید تا اضطراب او از رفتن به مكانی ناشناخته كاهش یابد.

مشاركت كودك در جمع‌آوری وسایل

به كودك اجازه دهید در بخشی از برنامه تدارك سفر، شركت داشته باشد. به او اجازه دهید در جمع‌آوری لباس‌هایش، انتخاب اسباب‌بازی‌ها، حمل ساك و... كمك كند.

مسافرتی تابستانی با کوچولوها

مقررات سفر را توضیح دهید

پیش از ترك خانه، به كودك بگویید در سفر چه بازی‌ها و فعالیت‌هایی ممنوع است. برای مثال مواردی را كه در توقف‌های بین راه تا مقصد باید رعایت كرد، قانون سر و صدا، قانون بازی، قانون شنا و قانون رستوران را برای او توضیح دهید.

قانون مادربزرگ را جدی بگیرید

از قانون مادربزرگ پیروی كنید: از رفتار خوب كودكتان تعریف كنید. او را مرتب به خاطر رفتار خوبش تحسین كنید. مثلا برای ماندن روی صندلی اتومبیل به او جایزه دهید. به او بگویید: «لذت می‌برم از این كه به همه درخت‌ها و خانه‌ها نگاه می‌كنی».

اجرای قانون بدون استثنا

اگر كودك از صندلی‌اش بلند شد یا كمربند ایمنی‌اش را باز كرد، اتومبیل را متوقف كنید. مطمئن شوید با این كار كودك می‌فهمد كه قانون مربوط به صندلی اتومبیل حتما اجرا می‌شود و این كه نقض قانون، چه خطرات و عواقب جبران‌ناپذیری خواهد داشت.

در فواصل متناسب توقف كنید

كودكان زیر 6 سال معمولا بی‌قرار هستند حتی اگر در اوایل سفر آرام باشند ولی پس از مدتی محصور ماندن در اتومبیل، هواپیما یا قطار كه با طبیعت ماجراجوی آنها سازگار نیست، بی‌قرار می‌شوند و تحرك خود را از سر می‌گیرند.

با هواپیمازدگی مقابله کنید

در صورتی که قصد سفر با هواپیما را دارید آمادگی مقابله با پدیده هواپیمازدگی را که از اختلال در چرخه خواب ناشی می شود، داشته باشید. برای جلوگیری از این اختلال حین سفرهای طولانی هوایی پیش از حرکت، کودکتان را  به مقدار کافی بخوابانید، غذای متعادل و سبکی به او بخورانید و  اجازه پرخوری  به او ندهید.

حضور در یک منطقه گرم منجر می شود سریعا آب بدن از دست برود ، لذا، هیچ گاه به کودکتان اجازه ندهید  به مدت طولانی در آفتاب بمانند، از این رو  بهتر است حتماً مقدار زیادی مایعات غیرشیرین  به او بنوشانید

برای خوردن تنقلات دقت كنید

خوراكی‌های بسیار شیرین یا شور نه‌تنها بر میزان انرژی تخلیه نشده كودك می‌افزایند، بلكه احتمال دارد سبب تهوع و دل به هم خوردگی او نیز بشوند. بنابراین در سفر از تنقلات پروتئین‌دار یا كم‌نمك به جای خوراكی‌های شیرین استفاده كنید تا سلامت كودك و سایر اعضای خانواده تضمین شود.

مسافرتی تابستانی با کوچولوها

مواظب گرمازدگی کودکتان باشید

حضور در یک منطقه گرم منجر می شود سریعا آب بدن از دست برود ، لذا، هیچ گاه به کودکتان اجازه ندهید  به مدت طولانی در آفتاب بمانند، از این رو  بهتر است حتماً مقدار زیادی مایعات غیرشیرین  به او بنوشانید.

مواظب پوست کودکتان باشید

پوست کودکتان بسیار لطیف و آسیب پذیر است، به هنگام حضور در یک منطقه گرم و آفتابی از کرم های ضدآفتاب و نقاب استفاده کنید.

قول بیجا به كودك ندهید

در مورد چیزهایی كه طی سفر ممكن است ببینید، هیچ قولی به كودك ندهید، چون ممكن است همان زمان كه صحبتش را می‌كنید، انتظار دیدنش را داشته باشد. مثلا اگر بگویید در جنگل ممكن است اسب ببیند و بعد كودك آن را نبیند، زمان خروج از جنگل احتمالا گریه و زاری كودك بلند می‌شود كه شما قول داده بودید اسب می‌بینیم پس چی شد؟

فرآوری: صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع:

جام جم آنلاین - روزنامه سرمایه

مقالات مرتبط :

داریم می ریم سیر و سفر

معضل خرید با کودکان!!!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.