تبیان، دستیار زندگی

10 فایده مهم خوابیدن

همه ما خوابیدن را دوست داریم. اما آیا تا به حال از خواص مفید خواب اطلاع داشتید؟ برای جلوگیری از بروز مشکلات، شما باید 7 تا 9 ساعت در شب بخوابید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

خوابیدن، خواب،

1- خوابیدن به سلامت قلب کمک می‌کند

غالبا، سکته های قلبی در صبح خیلی زود اتفاق می‌افتد. این اتفاق به علت تداخل خوابیدن با رگ‌های خونی می‌باشد. کمبود خواب باعث بالا رفتن و بدتر شدن فشار خون و کلسترول می‌گردد. بالا رفتن فشار خون و کلسترول از عوامل بوجود آورنده بیماری‌های قلبی می باشند. اگر شما 7 تا 9 ساعت در شب بخوابید، قلب تان سالم می‌ماند.

 

2- خوابیدن از انواع سرطان‌ها جلوگیری می‌کند

افرادی که شب کارند، بیشتر در معرض خطر سرطان‌های سینه و روده قرار دارند. تحقیقات نشان داده است که این مشکل، به علت تفاوت مقدار ملاتونین در افراد می‌باشد. ملاتونین هورمونی است که خواب و بیداری را تنظیم می‌کند.

بعد از غروب آفتاب، هوا رو به تاریکی می رود و باعث می‌شود که هیپوتالاموس، ملاتونین را آزاد کند. ملاتونین وقتی آزاد شد، به خواب می رویم.

هنگامی که در برابر نور قرار داریم، هورمون ملاتونین کم می‌شود. این هورمون هم بر خواب ما اثر می‌گذارد و هم از سرطان جلوگیری می‌کند. ملاتونین باعث کاهش رشد سلول‌های سرطانی می‌گردد. بنابراین اتاق خواب خود را تاریک کنید و مطمئن باشید که ملاتونین ترشج می‌شود.

 

3- خوابیدن باعث کاهش استرس می‌گردد

اعمال بدن دارای قدرت شگفت‌آوری هستند. هنگامی که کمبود خواب داشته باشیم، فشارخون بالا می‌رود و هورمون‌های استرس‌زا بوجود می‌آیند. افزایش فشار خون باعث افزایش بیماری‌های قلبی و سکته می‌شود. هورمون‌های استرس‌زا خود باعث بدخوابی می‌شوند. بنابراین بهتر است روش‌های با آرامش زندگی کردن را یاد بگیریم.

 

4- خوابیدن باعث کاهش تورم و التهاب می‌شود

افزایش هورمون‌های استرس زا باعث افزایش مقدار التهاب و تورم، بروز دیابت، سرطان و بیماری های قلبی می گردند.

 

5- خوابیدن باعث هوشیاری می‌گردد

اگر یک خواب خوب داشته باشید، روز بعد دارای انرژی بیشتری خواهید بود. همین طور، فعال بودن و دارای انرژی بودن باعث می‌شود که در شب، خواب خوب و راحتی را داشته باشید.

 

6- خوابیدن باعث تقویت حافظه می‌شود

محققان نمی دانند که چرا ما می خوابیم و رویا می بینیم، اما آنها می‌دانند که فرایندی به نام تقویت حافظه در خواب رخ می‌دهد. در حالی که بدن شما در حال استراحت است، مغز شما مشغول پردازش وقایع روزانه شما می‌باشد. رویاها و خواب های عمیق برای مغز بسیار مهم می‌باشند، چرا که در آن هنگام حافظه تقویت می‌شود. پس، کیفیت بالای خواب باعث حافظه بهتر و همچنین باعث بهتر انجام دادن کارها می‌گردد.

 

7- خوابیدن باعث کاهش وزن می‌گردد

تحقیقات نشان داده است، افرادی که در شب کمتر از 7 ساعت می خوابند، بیشتر در معرض چاقی می باشند. کمبود خواب بر تعادل هورمون‌های بدن و اشتها اثر می‌گذارد. در اثر کمبود خواب، عملکرد هورمون‌های گرلین و لپتین (هورمون‌های تنظیم کننده اشتها) مختل می‌شود. بنابراین اگر می خواهید وزن تان کم شود و یا تغییری نکند، خواب خوبی باید داشته باشید.

 

8- چرت زدن باعث باهوش شدن می‌گردد

چرت زدن در طول روز، می‌تواند سلامت شما را بهبود ببخشد. همچنین، چرت زدن باعث بهبود حافظه، عملکرد ادراکی و خلق و خوی می‌شود. مطالعه ای بر روی 24000 یونانی نشان داد افرادی که در هفته چند بار چرت می‌زنند، خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی در آنها کمتر است. همچنین افرادی که در محل کار چرت می‌زنند، استرس بسیار کمتری را دارند.

 

9- خوابیدن باعث کاهش افسردگی می‌گردد

خوابیدن بر روی بسیاری از مواد شیمیایی بدن اثر می گذارد. یکی از این مواد شیمیایی، سروتونین می‌باشد. افرادی که سروتونین خونشان کم است، از افسردگی رنج می برند.

برای جلوگیری از افسردگی، شما باید 7 تا 9 ساعت در شب بخوابید

10- خوابیدن به نوسازی بدن کمک می‌کند

بدن برای ترمیم صدمات ناشی از استرس، اشعه ماورای بنفش و دیگر عوامل خطرزا، نیاز به خواب دارد. هنگامی که می‌خوابیم، سلول‌های بدن تعداد زیادی پروتئین می‌سازند. این مولکول‌های پروتئینی به صورت آجرهای ساختمانی برای سلول‌ها استفاده می‌شوند و به طور کلی، باعث ترمیم سلول‌های آسیب دیده می‌گردند.

 

علل بدخوابی

1- زیاد فکر کردن

بسیاری از افراد، مشکلات کاری خود را به خانه می‌برند. این موضوع باعث می‌شود چه از نظر جسمی و چه از نظر روحی، تداخل در خوابتان ایجاد گردد. اگر شما تمام روز، مشغول فکر کردن به یک مشکل باشید، این افکار از مغزتان بیرون نمی‌آید و باعث سخت خوابیدن و حتی بیدار شدن در نصفه شب می‌شود.

 

2- مصرف کافئین

افرادی که استرس زیادی دارند، مقدار زیادی کافئین می‌نوشند به این امید که از استرس رهایی یابند. کافئین، استرس را بدتر می‌کند و بر روی مقدار و کیفیت خواب اثر می‌گذارد.

 

3- ترشح کورتیزول

کورتیزول یک هورمون استرس‌زا می‌باشد و در دعوا کردن و جنگیدن ترشح می‌گردد. استرس‌های مزمن، ترشح کورتیزول را بالا می برند و بر روی خواب نیز اثر منفی می‌گذارند.

 

4- زندگی شلوغ و گیج کننده

اگر شما کارهای زیادی داشته باشید و دیر بخوابید و صبح خیلی زود بیدار شوید، احساس خستگی زیادی می‌کنید.

 

5- عصبانیت

عصبانیت نیز می‌تواند خواب شما را بر هم بزند و دچار اختلال در خوابیدن شوید. عصبانیت باعث می‌شود که مغز شما مشغول باشد و نگران فردایتان باشید.

 
طی مدت 20 دقیقه استرس را از خود دور کنید و آرامش را به بدن خود هدیه دهید

 - در یک جای راحت بنشینید. پشت تان باید صاف باشد و پاهای خود را روی زمین بگذارید.

0 چشمان خود را ببندید و آرام باشید.

- از راه بینی نفس بکشید.

- بعد، هوای وارد شده به بدن را تماما از راه بینی خارج کنید.

- این روش تنفس کردن را تا 20 دقیقه انجام دهید. می توانید بعد از انجام هر دم و بازدم، یک عدد را بگویید.

- این کار را هر روز انجام دهید. با این روش، شما یاد می‌گیرید که چگونه در برابر استرس مقاومت کنید و بدن خود را آرام کنید.

خواب، مایه آرامش است. همیشه و در هر مکان و زمان، آرامش خود را از دست ندهید.

 


مطالب مرتبط :

مطالبی کامل درباره خواب

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.